We hebben recentelijk een probleem gehad met onze Viessmann ketel (geen warm water, wel verwarming). We hebben hiervoor de firma gecontacteerd die normaal het onderhoud doet, laten we hen Firma A noemen, en deze zijn een paar dagen later langsgekomen, maar konden het probleem niet vinden en zeiden dat er iemand van Viessmann zelf langs zou moeten komen. Voor deze non-oplossing kregen we wel al een factuur van 45 euro.
Na veel 5'en en 6'en lukte het uiteindelijk om iemand van Viessmann thuis te krijgen en binnen de kortste keren was het probleem opgelost. Er bleek zich door de jaren wat vuil in een sensor te hebben verzameld en het simpelweg verwijderen hiervan loste het probleem dan ook op. Er werd zelfs getoond hoe we dit in de toekomst zelf zouden kunnen doen. De reparateur van Viessmann vond het ook wel raar dat de reparateur van Firma A dit niet gevonden had omdat het toch een gekend en veelvoorkomend probleem is.
Op zich waren we blij om na meer dan 3 weken eindelijk terug warm water te hebben, maar deze blijdschap verdween snel toen we opnieuw een factuur van Firma A in de bus kregen voor een bedrag van +/- 180 euro. Op de factuur staat enkel de lijn 'tussenkomst van viessmann' en het bedrag. Wij vinden dit nogal een hoog bedrag voor een maar beperkte hoeveelheid werk, zeker omdat deze 2de tussenkomst in feite niet nodig geweest zou zijn indien Firma A bij het eerste bezoek fatsoenlijk hun werk gedaan zouden hebben.
We hebben dus contact opgenomen met Firma A om te vragen naar een gedetailleerde factuur zodat we kunnen zien waar het bedrag van 180 euro uit bestaat: uurloon, transportkosten, onderdelen (die niet gebruikt zijn), administratiekosten van Firma A (aka gratis geld), etc... . Tijdens dit gesprek werd de hoorn gewoon neergelegd toen we hierom vroegen. Daarop hebben we contact opgenomen via email met heel het verhaal, inclusief telefoongesprek. Een tijdje later kregen we een brief thuis met daaraan wel de werkbon van Viessmann, maar geen detail over het bedrag, wel de aanmaning om toch maar gewoon te betalen anders zouden ze hun advocaat/deurwaarder inschakelen.
Welke rechten (en plichten) hebben we in dit geval om een gedetailleerde factuur te krijgen of om het bedrag te betwisten (er is trouwens nooit gezegd of de tussenkomst van Viessmann iets zou kosten of hoeveel)?