Me kort even voorstellen.
Ik ben Kurt Thielemans en verhuur 2 woningen op de private verhuurmarkt.
Heb een kleine onenigheid met een huurder die wenst te vertrekken
- huurcontract met vaste duur 3 jaar / ingegaan op 14/03/2015
- contract werd niet geregistreerd
- huurcontract voor woning hoofdverblijfplaats
- clausule opzeg in onderlinge overeenstemming is voorzien in huurcontract
- initiatief van de opzeg komt van huurder
- we komen overeen om de huur te eindigen mits 3 maand vooropzeg en betaling van 670 euro schadevergoeding (1 maand huur) om de onvoorziene kosten (immo, weder verhuren, poetsen,...) te dekken. Dit te betalen met de laatste huur.
- de huurder is in eerste instantie akkoord en dit wordt op papier gezet en ondertekend door beide partijen.
- huurder laat week nadien mondeling weten dit niet te willen betalen, omdat het huurcontract niet geregistreerd is. Zelfs meer. Ik zou als verhuurder geen rechten meer hebben, ze mag zelfs direct vertrekken, ze mag zelfs alles afbreken en ik zou geen recht hebben op (een gedeelte) van de huurwaarborg.
Na opzoeking kom ik tot de volgende vaststellingen:
- woninghuurcontracten dienen geregistreerd te worden volgens artikel 19 ten 3de van het Wetboek van de Registratierechten, met als sacntie dat de huurder wel kan vertrekken zonder opzeg of schadevergoeding indien dit niet gedaan is gedrurende de eerste 3 jaar. (wat nu het geval dus is).
- Deze sanctie zou voorzien zijn voor lange contracten, en niet voor contracten met vaste duur tot 3 jaar. Ik baseer met hiervoor op artikel 3 paragraaf 6 van de Woninghuurwet. Hier wordt vermeld dat de artikels 3 paragraaf 2 tot en met 5 niet gelden voor deze contracten van bepaalde korte duur.
- Onder artikel 3 paragraaf 5 staat dat deze contracten zouden moeten geregistreerd worden, deze van lange duur, hetgeen dus niet het geval zou zijn als je dat hiervoor leest.
Mijn mening kan mijn huurder wel vertrekken, dat zijn we overeen gekomen, heb ik ook geen problemen mee.... maar zou hij wel de schadevergoeding moeten betalen. En eventueel aftrek van huurwaarborg bij schade (wat mogelijk niet nodig is).
Zou het mogelijk zijn om jullie licht hier eens te laten op schijnen en me jullie mening hierin te geven.
Alvast bedankt voor de medewerking.
met vriendelijke groeten
Kurt