huurcontract - clausule herschilderen

vv-ke
Topic Starter

huurcontract - clausule herschilderen

#1 , 05 apr 2016 12:35

beste
mijn vriend zijn huurcontract loopt ten einde op 01/06/2016, in zijn contract staat beschreven dat hij zijn appartement moet schilderen bij het verlaten van het appartement. Maar eerlijk, het appartement is drie jaar geleden behangen en oogt mooi, uiteindelijk gaan nieuwe huurders toch herbehangen of schilderen. Daarbij is het appartement nu in betere staat dan als hij erin gegaan is. Ik vind dat nu echt verloren kosten, zeker voor mijn vriend, maar de huisbaas wint er ook niks aan (bij mijn weten is hij geen schilder)
Is deze clausule wettelijk? Ik vraag dit maar omdat de clausule van huisdieren ook niet wettelijk is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 05 apr 2016 13:07

Wat staat er in de plaatsbeschrijving, als er staat muren zijn geschilderd, dan kan verhuurder eisen dat deze geschilderd zijn en niet behangen.
Een clausule in huurcontract dat je moet herschilderen bij uittreden is nietig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 apr 2016 13:58

Datum huurovereenkomst?

25 APRIL 2007. - Wet houdende diverse bepalingen (IV). Publicatie Belgisch Staatsblad 8 mei 2007

Art. 101. In artikel 2 van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2, van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij de wet van 20 februari 1991 en gewijzigd bij de wet van 13 april 1997, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

[...]

3° er wordt een § 2 ingevoegd, luidende :

" § 2. Met toepassing van de artikelen 1720, 1754 en 1755 van het Burgerlijk Wetboek op de huurovereenkomsten geregeld door deze afdeling, is de verhuurder verplicht tot alle herstellingen, andere dan de huurherstellingen. Deze herstellingen andere dan de huurherstellingen kunnen door de Koning worden gedefinieerd, bij een koninklijk besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad. Deze bepalingen hebben een dwingend karakter en zullen uitwerking hebben voor de huurovereenkomsten die ondertekend worden na de inwerkingtreding van dit artikel. ".

Dit geldt dus voor overeenkomsten afgesloten na 18 mei 2007.

In overeenkomsten afgesloten voor die datum is een clausule dat de huurder opnieuw moet verven bij het einde van de huur rechtsgeldig. Dergelijke clausule wordt door de rechtspraak zeer beperkend geïnterpreteerd.

In huurovereenkomsten afgesloten na 18 mei 2007 lijkt een degelijke clausule mij niet wettelijk te zijn. Wel geldt de algemene verplichting dat de huurder het goed in dezelfde staat moet teruggeven als hij het ontvangen heeft, met uitzondering van sleet en overmacht.

Reclame

vv-ke
Topic Starter

#4 , 05 apr 2016 14:27

wel dat ga ik vanavond eens nakijken, heb het huurcontract noch plaatsbeschrijving bij mij. Zowieso is het contract ondertekend op 1/3/2010.
Ik kan begrijpen dat de huisbaas het terug proper wil, maar eerlijk het behangpapier is even oud als het contract en verkeerd in nog zeer goede staat. Ik vind dat zotte kosten.

sloeberken

#5 , 05 apr 2016 15:43

Waren de muren geschilderd of behangen bij intrede.

vv-ke
Topic Starter

#6 , 05 apr 2016 16:25

de muren waren behangen bij intrede en dit staat ook in de plaatsbeschrijving. maar de huisbaas vindt de kleur van het behang te donker...
In de plaatsbeschrijving staat dat de muren of behangen of geschilderd moeten worden in een lichte zachte kleur.

sloeberken

#7 , 05 apr 2016 17:00

En staat in de plaatsbeschrijving welke kleur van behang.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 apr 2016 19:57

In de plaatsbeschrijving staat dat de muren of behangen of geschilderd moeten worden in een lichte zachte kleur.
Een PB dient niet om een kleur te bepalen, maar is er enkel en alleen om vast te stellen welke kleur is. Dat is een groot verschil. Als er in de PB niet staat welke kleur het behang heeft op het moment van de PB, mag huurder eender welke andere kleur plaatsen..

vv-ke
Topic Starter

#9 , 06 apr 2016 09:05

In het huurcontract staat bij bijzondere bepalingen: het appartement is geschilderd in heldere kleuren en zal bij het verlaten van de woning opnieuw geschilderd worden in heldere kleuren.

Als ik in de plaatsbeschrijving zie staat er voor de living: ' de muren van de kamer werden recent behangen in beige kleuren. Het behang is gaaf en ongeschonden.
Voor de kleine slaapkamer staat: er deze muren zijn geschilderd in heldere kleuren (denk dat we hier niets gaan kunnen tegen doen)
Voor de grote slaapkamer staat: De muren zijn behangen.

Verder staat er in de PB: Bij uittrede zult u alle contractuele verplichtingen nakomen en het appartement opnieuw (laten) verven of behangen.

Dus de PB en huurcontract spreken elkaar tegen?

sloeberken

#10 , 06 apr 2016 09:23

Spreek eens met de verhuurder.

vv-ke
Topic Starter

#11 , 06 apr 2016 09:30

is al gebeurd en hij vond het behang dat er nu hangt te donker (smaken en kleuren verschillen). Aangezien hem opviel dat mijn vriend niet erg happig is om te schilderen heeft hij al laten een offerte te laten opmaken.
Maar ik vind mijn vriend is er ook niet ingegaan dat alles geschilderd was, waarom zou hij nu wél schilderwerken moeten (laten) uitvoeren?

sloeberken

#12 , 06 apr 2016 10:04

Indien er geen redelijke overeenkomst bereikt word, zal de vrederechter moeten beslissen.
Deze zal wel in alle redelijkheid beslissen.
Zeg dit tegen u verhuurder, dan zal hij ook al beseffen dat hij niet alles kan krijgen wat hij denkt te krijgen.
Of laat een advocaat een briefje schrijven naar de verhuurder.

vv-ke
Topic Starter

#13 , 06 apr 2016 10:44

@sloeberken. Ik denk inderdaad dat als je inderdaad ne redelijke vrederechter hebt, dat die wel zal zeggen tegen de verhuurder, allez meneer, en hiervoor zou u willen laten overschilderen?'
Het is geen spiksplinternieuw appartement, maar op 't eerste zicht ziet het er mooi en proper behangen uit.

Van zodra er een beslissing gevallen is laat ik het hier weten.

sloeberken

#14 , 06 apr 2016 11:12

Een vrederechter oordeelt steeds in alle redelijkheid.

vv-ke
Topic Starter

#15 , 18 apr 2016 11:00

Vandaag gaat vriend naar de huurdersbond.
De huisbaas heeft één sleutel al ontvangen van mijn vriend om eventuele nieuwe huurders het appartement te laten zien. Echter, verschaft de huisbaas zich toegang om bijv. rookmelders in het appartement te zetten (in afwachting van installatie), of om binnen te komen om een offerte te laten maken om het appartement te laten herschilderen. Nu wil hij zo snel mogelijk een antwoord van mijn vriend want anders kunnen ze nu al beginnen met het behang te verwijderen en te schilderen. Maar heb ik het mis of kan mijn vriend zeggen dat hij moet wachten tot zal ik maar zeggen 25 mei (contract eindigt 1/6).
Daarbij heeft mijn vriend vriendelijk verzocht om de verdere communicatie via mail of brief te doen. antwoord van de huisbaas, ik heb uw mailadres niet... Maar hij heeft toch het adres??? Worden sms-en ook aangenomen als bewijs?
Voorlopig heeft vriend enkel geantwoord dat het in onderzoek is en dat hij naar de huurdersbond gaat. Stelt dat huisbaas toch begint met schilderen (volgens de offerte) zonder goedkeuring van mijn vriend kunnen de kosten dan verhaald worden op mijn vriend? Mijn inziens niet.
Ah ja en om grappig te eindigen. als mijn vriend niet akkoord is om te betalen om te schilderen, moet hij maar met de toekomstige huurders zien of hij niet kan bijleggen voor de verf? :-) (te gek voor woorden...) Jammer genoeg was dit via voicemail ingesproken en heeft hij dat bericht niet meer.

Terug naar “Huren”