Online afspraken niet nagekomen

sparkling
Topic Starter

Online afspraken niet nagekomen

#1 , 04 apr 2016 18:37

Digitaal werken heeft zijn voordelen. Je hoeft je niet te verplaatsen en kan via alle communicatiemiddelen je klant toch vooruit helpen.

Echter...zijn er altijd klanten die denken dat aan de andere kant van de lijn geen echt persoon zit...en dat ze die onzichtbare persoon gratis aan het werk kunnen zetten. "Klant is koning"...ja...maar tot op zekere hoogte.

Mijn geval :

-Persoon wil website laten bouwen(en wil er uiteraard niet te veel geld aan uitgeven :) ). We komen een prijs overeen.
-Ik gebruik templates die ik kan aanpassen. Deze persoon wil er uiteraard wijzigingen aan. Dit is mogelijk tot op zekere hoogte. Hebben we onderling afgesproken.
-Verschillende keren was de website op een bepaald moment goedgekeurd...
-Uiteraard moest er dan toch weer vanalles aan veranderen (en begon hij onmogelijke dingen te vragen voor die prijs). Heeft een week geduurd. Ben zeker 10-15uur mee zoet geweest met alle aanpassingen.

Toppunt : nu hoor ik hem niet meer.

Weeral iemand met totaal geen respect en iemand die duidelijk niet weet wat hij wil...
Ik hoor hem zo al denken : "ahja da geef niet want het is toch online en ik ken die persoon niet".

Hoe kan men dergelijke figuren even met beide voeten op de grond zetten?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 04 apr 2016 18:42

Al een factuur verstuurd?

sloeberken

#3 , 04 apr 2016 18:53

een bestelbon opmaken met de beschrijving en de prijs, voor dat je aan iets begint.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

sparkling
Topic Starter

#4 , 05 apr 2016 17:49

Bedankt voor de reacties.

Bestelbon?
Alles is besproken via mail. Hierin stond alles duidelijk vermeld.

Hoe zouden jullie dat dan oplossen?

Het doel is om in volgende keren marginalen en wanna-be ondernemers te vermijden. Vooral diegene die alles willen gratis willen hebben omdat ze werken als "vzw" en zich daarom nobeler wanen dan de rest.

Mvg

LeenW

#5 , 05 apr 2016 17:57

Factureer uw uren, verwijzend naar de overeenkomst per mail.

sparkling
Topic Starter

#6 , 05 apr 2016 20:25

Facturen per uur is moeilijk omdat er niet is gecommuniceerd over een uurtarief. Wel over de oplevering...het was peanuts voor een hele webwinkel.
Echter de persoon bleef maar kleine wijzigingen vragen...en ik wou hem helpen...in de hoop de website toch maar te kunnen opleveren. Je doet dat allemaal en dan verdwijnt hij...

**Denk dat het beter is wat harder te zijn en mijn prijs stevig omhoog te laten gaan en op deze manier muggezifters en wanna-be's te mijden.

Weo
Juridisch actief: Ja

#7 , 06 apr 2016 20:08

In de toekomst: alle gegevens opvragen om de persoon makkelijk te kunnen identificeren, overeenkomst opmaken, doorsturen via mail of brief en aan je klant vragen om ze in tweevoud te ondertekenen en terug te sturen (een "officiële" digitale handtekening wordt nog niet vaak gezet).

Als mensen hun handtekening moeten plaatsen, denken ze meestal 2 keer naar vooraleer ze zich tot iets willen verbinden. Je kan je nadien ook veel eenvoudiger beroepen op je rechten. Neem in je overeenkomst duidelijk de schadebedingen op (wat als een partij een wanprestatie levert?).

Vraag voor opdrachten een voorschot. Dat hoeft niet veel te zijn (10-20%), maar alweer, dan denken mensen twee keer na vooraleer ze iemand de opdracht geven om iets te doen.

Wat ik nu zou doen: factuur opsturen met afgesproken prijs (werken zijn geleverd); indien geen reactie: aagetekend schrijven; indien geen reactie (en het gaat niet over 200 euro): rechtbank.

Terug naar “Consumenten Koop”