Terugbetalng vereist?

micro
Topic Starter

Terugbetalng vereist?

#1 , 05 apr 2016 13:26

Ik heb een drone gekocht in ongeopende doos (goedkoper wegens faillissement) en hem verkocht via internet. Ik heb de doos nooit geopend omdat het mijn bedoeling was deze door te verkopen. De klant is deze komen afhalen bij mij thuis. Fout van ons twee was dat we de doos niet hebben geopend en de staat niet hebben nagekeken. De volgende dag meldt hij mij dat het defecten en gebreken vertoont en vraagt volledige terugbetaling.
Ik wil hem wel geloven, maar heb er toch een wrang gevoel bij. Wat zou een oplossing kunnen zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 05 apr 2016 13:29

Valt deze nog te repareren? De klant heeft uiteraard recht op een behoorlijk werkend product.

sloeberken

#3 , 05 apr 2016 13:30

Welke defecten worden er gemeld. Misschien is er nog garantie op bij de fabrikant.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 apr 2016 13:49

Als de topic starter een particulier is, heeft hij geen enkele verplichting tegenover de koper. Topic starter was niet ter kwader trouw: product zat in de ongeopende, originele verpakking, dus topic starter kon niet weten dat er een defect was. Bovendien had de koper de mogelijkheid om het product bij afhalen te controleren. Voor hetzelfde geld had de koper een identiek, maar defect toestel thuis, koopt hij dit gloednieuwe toestel en beweert dan dat het defecten had, om zo zijn oude, defecte toestel aan de topic starter terug te bezorgen om zo een terugbetaling te bekomen.

Moraal van het verhaal: particuliere verkoper heeft geen garantieplicht! Het mag uiteraard niet om oplichting gaan, maar daar is volgens mij hier geen sprake over (aangezien het een product in ongeopende verpakking betrof).

(Als de topic starter echter een handelaar is, moet hij het toestel op zijn kosten laten repareren, vervangen, of de klant terugbetalen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

micro
Topic Starter

#5 , 05 apr 2016 14:21

Ik ben particulier. De camerabevestiging zou niet stabiel zijn en er zouden sommige ledlampjes niet branden.
Ik heb de dealer in Belgie gebeld en zij vragen om het op te sturen. Ik heb de klant voorgesteld om eerst het kostenplaatje te bekijken en eventueel in te leveren op de kosten, maar hij wilt een volledige terugbetaling.

Blaatpraat

#6 , 05 apr 2016 14:29

Aangezien u particulier bent, bent u tot niets verplicht.

Alles wat je wilt doen, is een 'geste', maar niet verplicht.
Koper kan u ook niets maken.

LeenW

#7 , 05 apr 2016 14:34

Een terugbetaling kan de klant niet eisen, een werkend product wel. Als u de bedoeling had om zaken aan te kopen om ze onmiddellijk door te verkopen, bent u de facto wel handelaar..

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 apr 2016 14:51

Een terugbetaling kan de klant niet eisen, een werkend product wel.
Hangt af van wat in de advertentie stond. Als daar in staat "Drone, nieuw in ongeopende verpakking", zonder daarbij "getest en werkend", dan kan de koper enkel eisen dat hij een nieuwe drone, in ongeopende verpakking ontvangt, en deze heeft hij gekregen. Als deze dan niet werkt, moet de koper zich maar tot de fabrikant van de drone wenden. Topic starter heeft geen enkele garantieplicht naar de koper toe.
Als u de bedoeling had om zaken aan te kopen om ze onmiddellijk door te verkopen, bent u de facto wel handelaar.
Koper kan moeilijk "de intentie" van de topic starter gaan bewijzen... Als dit een éénmalige verkoop van een drone door de topic starter is, kan men hem moeilijk een handelaar noemen, aangezien het regelmatige karater dan totaal ontbreekt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”