Controlearts betalen

Lillifee
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Controlearts betalen

#1 , 05 apr 2016 09:23

Hallo

Mijn vriend heeft vandaag een brief ontvangen waarin stond dat een deel van zijn loon wordt afgehouden om de controlearts te betalen, omdat hij niet aanwezig was bij het bezoek. De werkgever wist echter wel dat hij naar de arbeidsgeneesheer moest op het moment dat de controlearts langskwam. Mijn vriend heeft zich dan aangemeld de volgende dag bij de controlearts, zoals die gevraagd had, die de afwezigheid ook wettigde.
De brief moest binnen de drie dagen beantwoordt worden, de werkgever had deze al sinds 1 april in zijn bezit, en heeft deze slechts vandaag (5 april) gegeven.

Is dit wettelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 05 apr 2016 10:15

Controlearts moet altijd betaald worden door de werkgever. Lijkt mij dus niet wettelijk.

En over welke brief heb je het? Papieren van de controlearts worden rechtstreeks geregeld met de werkgever, hoef je als werknemer niets mee te doen (behalve bij je te houden als bewijs).

giserke

#3 , 05 apr 2016 10:23

Kosten voor een controle arts kunnen nooit verhaald worden op de werknemer.
De controlearts wordt op initiatief van de werkgever uitgestuurd. Hij maakt dus vrijwillig de kosten.
Alleen bij een beroepsprocedure bij een arts-scheidsrechter worden de onkosten op de verliezende partij verhaald.

Evenwel is het onverstandig U aan te bieden bij de arbeidsgeneesheer tijdens uw ziekteverlof.
Als je ziek bent ben je ziek en moet je in je bed liggen. Dan heb je bij een arbeidsgeneesheer geen zaken te regelen.
En op het attest van uw huisarts moet je ook opletten of de vermelding 'mag het huis verlaten' wordt aangevinkt.

Reclame

Terug naar “Andere”