#1 , 02 apr 2016 21:59
Ik bracht mijn huisbaas 21 maart 2016 op de hoogte dat ik mijn huurcontract wil verbreken. Hij ondertekende het document van de opzeg van 3 maanden.. Ik vond ondertussen een nieuwe woonst, waar ik al op 1 mei 2016 kan ingaan. Ik liet dit aan mijn huisbaas weten, en hij liet me verstaan dat hij het geen probleem vond dat ik eerder zou weggaan, aangezien hij ook snapte dat het soms snel kan gaan met het zoeken naar een nieuwe woonst.
Na een paar bezoekjes van mogelijke nieuwe huurders hebben ze iemand nieuw gevonden, gisteren liet de huisbaas weten dat deze persoon er vanaf 1 juli in komt en zei me nu opeens dat ik tot dan moest blijven huren.
Bij het registreren van mijn nieuwe huurcontract ben ik erachter gekomen dat mijn huidige contract niet geregistreerd is. Mijn contract is een 9 jarig contract dat startte op 01.01.2015. Ik stuurde een email naar het registratiekantoor en zij lieten me op 22 maart weten dat er sinds 2007 geen contract geregistreerd is tussen mij en de eigenaars. Ik betaalde 3.20 euro voor de opzoeking.
Klopt het dat ik begin mei gewoon mag verhuizen zonder de twee maanden "opzeg" nog te betalen? ( in het contract staat nergens niks over boete betalen bij het verbreken voor 3 jaar huren.)
Hoe breng ik de huisbaas hiervan op de hoogte, zonder al te veel gedoe er rond, ik ben uiteindelijk in mijn recht. Gewoon verhuizen en het hem zeggen, hem een paar dagen van tevoren met een aangetekend schrijven op de hoogte brengen?
Telt de mail van het registratiekantoor als bewijs?
Wat als hij het document voor de vrijgave van de huurwaarborg niet wil ondertekenen?
Normaal ben ik niet van slechte wil, maar ik vind het erg dat hij het contract niet geregistreerd heeft, terwijl hij dit bij het ondertekenen van het contract wel duidelijk vermelde, en ook in het huurcontract staat dat hij daar verantwoordelijk voor is. Voor hetzelfde geld kon hij mij gewoon uit mijn appartement zetten en stond ik wettelijk nergens, dit is de eerste keer dat ik huur dus wist ik veel hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Heeft hij hier voordelen aan, op gebied van belastingen ofzo, want hij heeft ongeveer 7 woningen die hij verhuurt, ik veronderstel dat hij de andere huurcontracten ook niet registreerde.
Hopelijk krijg ik hier meer duidelijkheid.
Bedankt