Artikel(s) met levenslange waarborg

TheJudge007
Topic Starter

Artikel(s) met levenslange waarborg

#1 , 02 apr 2016 10:45

Is het juridisch verantwoord of nodig dat ik een aankoopbewijs dien voor te leggen om van een garantie te kunnen genieten op een artikel met levenslange waarborg (door te fabrikant gegeven en op de verpakking vermeld) ? Het element datum van aankoop is hier toch overbodig ? Het gaat om een SD geheugenkaartje voor smartphone.

Ik kan begrijpen dat een winkel zegt: U hebt geen bewijs dat U dat artikel bij ons gekocht heeft, dus kunnen wij niet instaan om het artikel naar de fabrikant of invoerder te sturen.

Ik kan in dat geval toch nog wel zelf die fabrikant of invoerder kontakteren dacht ik.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 02 apr 2016 11:04

U moet nog wel bewijs van aankoop kunnen voorleggen, als u het hebt doorverkocht, vervalt m.i. de garantie voor de nieuwe eigenaar.

sloeberken

#3 , 02 apr 2016 11:18

U moet nog wel bewijs van aankoop kunnen voorleggen, als u het hebt doorverkocht, vervalt m.i. de garantie voor de nieuwe eigenaar.
Waarom zou die garantie vervallen?
Alleen als in de garantievoorwaarden van de fabrikant staat dat de garantie niet overdraagbaar is dan kan de winkelier weigeren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

LeenW

#4 , 02 apr 2016 11:27

Waarom zou die garantie vervallen?
Alleen als in de garantievoorwaarden van de fabrikant staat dat de garantie niet overdraagbaar is dan kan de winkelier weigeren.
Deze garantie (dus niet de wettelijke) is een contractuele overeenkomst tussen 2 partijen. Een derde partij aan wie het wordt doorverkocht, staat buiten deze overeenkomst. Naar mijn mening moet uw tekst dus aangepast worden naar:

Alleen als in de garantievoorwaarden van de fabrikant staat dat de garantie overdraagbaar is dan kan de niet winkelier weigeren.

sloeberken

#5 , 02 apr 2016 11:29

De fabrikant geeft garantie op het toestel en niet op de persoon die hem koopt.
Op een kasticket staat bij mijn weten geen naam, anders is het bij betaalde bijkomende garantie.
Wat wel voornaam is, dat er de originele verpakking aanwezig moet zijn.
Misschien de tegengestelde wetgeving graag.

TheJudge007
Topic Starter

#6 , 02 apr 2016 11:46

Laten we even de overdraagbaarheid ter zijde laten, idd. zoals gezegd staat op een kasticket geen naam vermeld. Maar in dit geval gaat het over het toepassen of gebruik kunnen maken van die levenslange waarborg, waarbij dus voor alle duidelijkheid een bewijs van aankoop (datum) ontbreekt.

sloeberken

#7 , 02 apr 2016 12:08

De aankoopvoorwaarden lezen op de website van de fabrikant.

TheJudge007
Topic Starter

#8 , 03 apr 2016 02:54

De aankoopvoorwaarden lezen op de website van de fabrikant.
Aankoopvoorwaarden hebben wel niets te maken met garantievoorwaarden.

Levenslange waarborg kan geinterpreteerd worden als een waarborg waar de factor tijd geen rol speelt. Een datum of uur is een tijdaanduiding.

Ik hiermee heb ik m.a.w. ineens mijn eigen vraag opgelost. Er kan voor mijn part een slot op het onderwerp. Bedankt aan degenen die de moeite gedaan hebben hier te antwoorden.

Terug naar “Consumenten Koop”