Overval op het werk - onbegrip werkgever

Devinaam
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Overval op het werk - onbegrip werkgever

#1 , 30 mar 2016 15:06

Beste,

Momenteel zit ik in een nogal verwarrende en stresserende situatie.
Een kleine twee weken geleden ben ik op het werk slachtoffer geworden van een gewapende overval. De dagen erna meteen terug aan het werk gegaan wat achteraf gezien niet zo slim was want een terugslag gekend door de stress waardoor ik lichamelijke klachten kreeg en nu reeds een week arbeidsongeschikt ben.

Mijn baas is hier helemaal niet mee opgezet en wil dat ik tegen vrijdag contact met hem opneem zodat we een afspraak kunnen maken voor een gesprek waarbij ik moet beslissen of ik het nog wel aankan en indien ja een plan opstellen om terug ingezet te worden.

Nu voel ik me toch wel geïntimideerd en gedwongen om het werk te hervatten of ontslag te nemen. Kan dit zomaar? Ik heb hier ook niet voor gekozen, voel me echt nog niet klaar om meteen weer met die stress om te gaan, begin net terug op kracht te komen. Hoe pak ik dit best aan om er niet nog meer nadeel aan te ondervinden?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 30 mar 2016 15:12

Ga hiermee onmiddellijk naar uw vakbond. Uw baas wil u begrijpelijk terug aan het werk, maar uw welzijn gaat voor. De baas kan niet beslissen dat u terug aan het werk moet als u arbeidsongeschikt bent verklaard.

Contracteer eventueel een psycholoog om de situatie te verwerken en te beslissen of u daar nog kan en wil werken.

Devinaam
Topic Starter

#3 , 30 mar 2016 15:50

Ik ben momenteel geen lid van een vakbond. Kan ik daar dan meteen terecht als ik me wel inschrijf?

Woorden baas "als jij niet kan beslissen, dan zal ik wel een keuze moeten maken maar dat doe ik liever niet" da's toch intimidatie of ben ik verkeerd? Voelt alleszins zo aan

Reclame

denlowie

#4 , 30 mar 2016 16:02

Ik ben zeker geen psycholoog maar ik denk dat je beter ander werk zoekt, op die plaats zal je anders nog zeer dikwijls moeilijkheden hebben als er een rare klant binnen komt !

Wat je mee gemaakt heeft is eigenlijk niet niks hoor, dit doet wat met een persoon !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Devinaam
Topic Starter

#5 , 30 mar 2016 16:29

Heb je geen doorverwijzings-papieren gekregen naar de dienst slachtofferhulp bij de politie ?
Gebruik ze, want je hebt ze nodig :!:

Contacteer desnoods de politiezone die de vaststellingen deed, kijk of je als daar slachtoffer geregistreerd staat nav de overval.

Eerder iets voor JPV, maar ik vermoed dat de gevolgen van een overval tijdens het werk, mee onder de arbeidsongevallen verzekering valt ?
De dag van de overval werd er meteen PV opgemaakt en werd er me slachtofferhulp aangeboden maar heb ik geweigerd, nog in shock denk ik. Via de huisarts dan toch contact opgenomen en een gesprek gehad met iemand van slachtofferhulp.

PV ook reeds thuis ontvangen dus ik mag er wel van uitgaan dat ik geregistreerd sta als slachtoffer?

Ben niet op de hoogte dat dit als arbeidsongeval wordt gezien? Weet eigenlijk helemaal niet wat of waar ik moet lopen om geholpen te worden.
Probeer rust te vinden maar situatie met baas loopt uit de hand en raak er ook best wel gestresseerd door.

Devinaam
Topic Starter

#6 , 30 mar 2016 17:43

Probeer rust te vinden maar situatie met baas loopt uit de hand en raak er ook best wel gestresseerd door.
Los eerst je medische probleem op
Zo te lezen is je werkgever niet echt een deel van die oplossing ...[/quote]

Dat is nogal moeilijk aangezien hij van me eist dat ik hem vrijdag opbel om een afspraak te maken.

de reden

#7 , 30 mar 2016 18:13

Dat is nogal moeilijk aangezien hij van me eist dat ik hem vrijdag opbel om een afspraak te maken.
niks tekenen voor je het weet heb je een onderling akkoord getekend met afstand van je rechten + schorsing rva bovenop

de aangifte als arbeidsongeval zal vrijwel zeker door de verzekering betwist worden daarom zeker ook aangifte doen bij de ziekenkas
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Juridisch actief: Ja

#8 , 30 mar 2016 21:15

Dit is idd een arbeidsongeval. Om een arbeidsongeval te laten erkennen, zijn er 5 zaken nodig:
- moet gebeuren tijdens de arbeidsovereenkomst (check)
- moet gebeuren door de arbeidsovereenkomst (check)
- er moet een plotse gebeurtenis zijn (check)
- er moet een letsel zijn (1)
- er moet een verband tussen de gebeurtenis en het letsel zijn (2)

3 zaken zijn redelijk onbetwistbaar, 2 zaken zijn moeilijker:
(1) Het Letsel
je hebt daar een bewijs van door je klachten. Er is een arbeidsongeschiktheid vastgesteld, dus op zich is dat ok. Verzekering zou de letsels kunnen betwisten en daarom ga je best nog naar een psychiater. Om 100% zeket te zijn geen psycholoog (al kan die ook wel helpen en mogelijks voldoende overtuigend zijn voor de verzekering), maar best een psychiater, omdat die gelijkgesteld wordt met een arts (en een psycholoog niet). Sowieso heb je ook nog het PV, dat moet je zeker ook bezorgen aan de verzekering.

(2) Het verband tussen letsel en gebeurtenis
Dat zal het grootste discussiepunt zijn waarvoor een psychiater waarschijnlijk zeker nodig zal zijn. Nu, dien eerst de melding van een arbeidsongeval in, de kans bestaat dat de verzekering je zélf naar een psychiater zal sturen die zal oordelen. Pas als deze dan betwist, kan je alsnog naar een eigen psychiater gaan om het oordeel van de arts van de verzekering te betwisten. Een psychiater is vaak moeilijker te "boeken", dus een psycholoog kan mss best zijn om toch al "iets" te hebben als overtuigensstuk. Maar kan je binnen enkele weken naar de psychiater, doe het dan!

(oja: een huisarts heeft op zich evenveel waarde als een psychiater, maar over iets specifieks als dit, is een psych toch beter. Contacteer dus ook gerust nog eens je huisarts, waarmee je waarschijnlijk toch nog eeen vervolgafspraak hebt?

-----------

dan de afspraak met je werkgever: blaas die af. Je hebt het recht om alle contact te weigeren met je werkgever als je ziek bent, gebruik die dan ook. stuur een bericht (mail, sms, ...) dat je nog altijd afziet van de overval dat je op het werk tegengekomen bent en vraag aan je werkgever om dit aan te geven als een arbeidsongeval. Zeg dat je op doktersbevel moet rusten en daarom liever de afspraak voor onbepaalde tijd uitstelt. Belt hij, dan negeer je zijn telefoon (en zet gerust je telefoon af, zodat hij de boodschap begrepen heeft).

Verstuur je volgende ziektebriefjes aangetekend, zodat de werkgever niet kan beweren adt hij ze niet otnvangen heeft.

Verstuur dan, ongeacht of de werkgever al geantwoord heeft dat hij het zou aangeven, zélf al de aangifte in. Zie: http://www.fao.fgov.be/nl/formulieren/a ... rivesector

Als je dit alles gedaan hebt, heb je de beste kans om aanvaard te worden. Bij een vakbond kan je nu nog altijd lid worden, maar kunnen ze je wel weigeren te helpen met dit concrete dossier of kunnen ze vragen om met terugwerkende kracht lidgeld te betalen.

Devinaam
Topic Starter

#9 , 31 mar 2016 13:41

Dit is idd een arbeidsongeval. Om een arbeidsongeval te laten erkennen, zijn er 5 zaken nodig:
- moet gebeuren tijdens de arbeidsovereenkomst (check)
- moet gebeuren door de arbeidsovereenkomst (check)
- er moet een plotse gebeurtenis zijn (check)
- er moet een letsel zijn (1)
- er moet een verband tussen de gebeurtenis en het letsel zijn (2)

3 zaken zijn redelijk onbetwistbaar, 2 zaken zijn moeilijker:
(1) Het Letsel
je hebt daar een bewijs van door je klachten. Er is een arbeidsongeschiktheid vastgesteld, dus op zich is dat ok. Verzekering zou de letsels kunnen betwisten en daarom ga je best nog naar een psychiater. Om 100% zeket te zijn geen psycholoog (al kan die ook wel helpen en mogelijks voldoende overtuigend zijn voor de verzekering), maar best een psychiater, omdat die gelijkgesteld wordt met een arts (en een psycholoog niet). Sowieso heb je ook nog het PV, dat moet je zeker ook bezorgen aan de verzekering.

(2) Het verband tussen letsel en gebeurtenis
Dat zal het grootste discussiepunt zijn waarvoor een psychiater waarschijnlijk zeker nodig zal zijn. Nu, dien eerst de melding van een arbeidsongeval in, de kans bestaat dat de verzekering je zélf naar een psychiater zal sturen die zal oordelen. Pas als deze dan betwist, kan je alsnog naar een eigen psychiater gaan om het oordeel van de arts van de verzekering te betwisten. Een psychiater is vaak moeilijker te "boeken", dus een psycholoog kan mss best zijn om toch al "iets" te hebben als overtuigensstuk. Maar kan je binnen enkele weken naar de psychiater, doe het dan!

(oja: een huisarts heeft op zich evenveel waarde als een psychiater, maar over iets specifieks als dit, is een psych toch beter. Contacteer dus ook gerust nog eens je huisarts, waarmee je waarschijnlijk toch nog eeen vervolgafspraak hebt?

-----------

dan de afspraak met je werkgever: blaas die af. Je hebt het recht om alle contact te weigeren met je werkgever als je ziek bent, gebruik die dan ook. stuur een bericht (mail, sms, ...) dat je nog altijd afziet van de overval dat je op het werk tegengekomen bent en vraag aan je werkgever om dit aan te geven als een arbeidsongeval. Zeg dat je op doktersbevel moet rusten en daarom liever de afspraak voor onbepaalde tijd uitstelt. Belt hij, dan negeer je zijn telefoon (en zet gerust je telefoon af, zodat hij de boodschap begrepen heeft).

Verstuur je volgende ziektebriefjes aangetekend, zodat de werkgever niet kan beweren adt hij ze niet otnvangen heeft.

Verstuur dan, ongeacht of de werkgever al geantwoord heeft dat hij het zou aangeven, zélf al de aangifte in. Zie: http://www.fao.fgov.be/nl/formulieren/a ... rivesector

Als je dit alles gedaan hebt, heb je de beste kans om aanvaard te worden. Bij een vakbond kan je nu nog altijd lid worden, maar kunnen ze je wel weigeren te helpen met dit concrete dossier of kunnen ze vragen om met terugwerkende kracht lidgeld te betalen.
Bedankt voor alle info!
Ondertussen gebeld met vakbond en kunnen mij informatie verschaffen maar niet bijstaan mocht het tot een rechtszaak komt.
Voel me opgejaagd wild door al deze situaties, weet niet eens hoe het zover is kunnen komen.

Nogmaals bedankt!

denlowie

#10 , 31 mar 2016 16:20

Ondertussen gebeld met vakbond en kunnen mij informatie verschaffen maar niet bijstaan mocht het tot een rechtszaak komt.

Als het een werkgever is met een klein beetje verstand dan komt dit nooit tot een rechtszaak !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Devinaam
Topic Starter

#11 , 31 mar 2016 17:17

Als het een werkgever is met een klein beetje verstand dan komt dit nooit tot een rechtszaak !
Dit zeiden ze bij slachtofferhulp ook maar zijn woorden "als jij niet kan kiezen om terug te komen werken of ermee te stoppen, dan zal ik kiezen want zo kan het niet verder" en dit na 1week ziekte, maken mij toch wel ongerust.

Update trouwens, ben tot bij vakbond geweest en kan me met terugwerkende kracht laten inschrijven zodat ze me in alles kunnen bijstaan mocht dit nodig zijn.
Wat ik dus best kan doen denk ik.
Want hoe kan het na dit nog goed komen? Heb net vertrouwen nodig om terug ingezet te worden en momenteel ligt dat helemaal aan diggelen. Vind het jammer!

Devinaam
Topic Starter

#12 , 01 apr 2016 10:32

Mijn ziekte werd met twee weken verlengd. Heb echter geen zin in 20minuten durend telefoongesprek waarbij ik het ene verwijt na het andere moet aanhoren, terwijl ik enkel wil melden dat ik langer thuis ben. Is sms ook geldig als je werkgever laat weten dat ziekte verlengd is? Stuur vandaag nog ziektebriefje aangetekend op.

Bedankt

LeenW

#13 , 01 apr 2016 10:36

Is mailen geen optie? Hou het kort en zakelijk. "Geachte, mijn ziekteverlof werd verlengd tot ... Ik stuur u vandaag het attest per aangetekend schrijven."

Franciscus

#14 , 01 apr 2016 12:53

En ga toch ook eens praten met de dienst SLAchtofferZOrg van de lokale politie plaats feiten of van uw woonplaats.
SLAZO zal u vermoedelijk doorverwijzen want is het eerste opvangnet.
Deze kunnen als het moet ook eens met de werkgever gaan praten gezien ze weten hoe zulke zaken dikwijls door derden (fout) aangevoeld worden.

Terug naar “Andere”