Kinderalimentatie te laat

Gebruiker42
Topic Starter

Kinderalimentatie te laat

#1 , 27 sep 2008 19:41

[/i]Hallo,

Mijn ex betaald al jaren de kinderalimentatie te laat. Al eerder heb ik hiervoor een advocaat in de hand genomen.
Mijn kinderalimentatie van september heb ik nog niet ontvangen. De maand oktober dient zich al aan. Ik heb al jaren een tekort aan een maand kinderalimentatie. Ex heeft gewoon de maanden betaald en 1 x niet,daarnaelke maand aan het einde van de maand de kinderalimentatie betaald. In de beschikking van de rechter dient hij het aan het begin van de maand te voldoen. Echter hij lapt de regel aan zijn laars tot aan heden. Nu ik een maand achterstand heb en het nog maar de vraag is of ik de alimentatie van oktober krijg ben ik bang hierdoor in de financieele problemen te komen. Mijn kind gaat naar de middelbare school en in oktober met zijn klas op werkweek. De kosten moeten vooraf betaald worden. Hoe kan ik het nu daadwerkelijk goed uitgevoerd krijgen. Heb eerder van de advocaat gehoord dat ik hier niets aan kan veranderen omdat meneer het einde van de maand al jaren betaald. Dit klopt maar heb er alles aangedaan om het zoals de beschikking laat zien uitgevoerd te krijgen. Echter lijkt het alsof de wet omzeilen gewoon kan.
Cynthia.[/b]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 28 sep 2008 16:21

Je kan afdwingen dat de alimentatie op tijd betaald moet worden als er termijnen in het vonnis opgetekend staan.

Wat mij wel wat vreemd klinkt is dat, volgens jou toch, jouw financiële situatie danig te lijden heeft onder het 1 maand achter staan van jouw ex, en dit al jaren???
Dit is een flauw excuus want ik denk niet dat, moest hij nu ineens het achterstal voldoen, jouw situatie zou regulariseren.

j.demoor

#3 , 29 sep 2008 09:50

"Art.1393. Overhandiging van de uitgifte van het vonnis...aan de gerechtsdeurwaarder geldt als volmacht voor alle tenuitvoerleggingen."(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Achterhaal wie hem zijn inkomen(inbegrepen vervangingsinkomen en vakantiegeld) betaalt.

Schaf u een uitgifte aan van het vonnis bij de griffie van de rechtbank,uw vroegere advocaat,of uw eigen archief.

Overhandig die uitgifte aan een gerechtsdeurwaarder,zodra er achterstal is,met de opdracht uitvoerend beslag te leggen op zijn inkomen,dat u aanwijst.

“Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken.
Wanneer voornoemd beslag echter gelegd wordt om de betaling te verkrijgen van vervallen termijnen van een schuldvordering betreffende periodieke inkomsten, kan het ook plaatsvinden om de betaling te verkrijgen van de nog te vervallen termijnen, naarmate die vervallen.”(Ger.W.).

Vraag de gerechtsdeurwaarder ook toepassing te maken van de tweede alinea van voornoemd art.1494.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

kate.ahn

#4 , 02 okt 2008 08:47

Als ik het goed voor heb, dan mag de vader, wettelijk een achterstand hebben van 5 maanden, vooraleer het afdwingbaar is. Dus als hij nog niet betaald heeft voor september, is hij wettelijk toch in orde.

Rebel-with-a-cause

#5 , 02 okt 2008 15:33

kate.ahn, ik weet niet waar je die termijn vandaan haalt.

Op de site van DAVO (Dienst voor alimentatievorderingen) staat beschreven aan welke voorwaarden men moet voldoen om achterstallige alimentatie te vorderen. Daar wordt de termijn twee maanden vermeld.

kate.ahn

#6 , 02 okt 2008 15:51

Ik meende dat gelezen te hebben, maar bij deze is dat rechtgezet
bedankt ;o)

Terug naar “Echtscheiding”