mee verantwoordelijk blijven voor lening na scheiding?

mammieke
Topic Starter

mee verantwoordelijk blijven voor lening na scheiding?

#1 , 28 sep 2008 00:39

hey,
ik ben dit nu pas te weten gekomen na al 2 jaar gescheiden te zijn.Toen we nog getrouwd waren heb ik mee mijn handtekening gezet voor het bekomen van een lening .Deze lening was voor het opstarten van toen een boekenwinkel voor mijn toemalige man.
ex heeft nog steeds die winkel,nu pas kom ik te weten dat ik nog steeds mee borg staat als de zaak moest failliet gaan ofzo;
ik vind dat wel straf ,als men al jaren gescheiden is ,ik nog steeds mee borg staat;
Ik had toen een eigen huis vanvoor we getrouwd waren,en dat bezit ik nog steeds;
k ben bang dat ik ooit dit zou moeten verkopen om die lening verder af te betalen indien hij dit niet meer kan.
Geraak ik van die borgstelling eventueel af en hoe dan?
ik heb al contact met de bankdirecteur gehad en hij zei me dat dit zeer moeilijk zal zijn.
Weet iemand raad?
Er staat niks specifieks in onze scheidingsakte hierover,ik dacht altijd eens je gescheiden bent dit vervalt;niks dus!!!!
Welke stappen moet ik juist ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 28 sep 2008 16:28

Je bent en blijft verantwoordelijk als borg want die handtekening heb je indertijd vrijwillig gezet.

Hoe zijn jullie gescheiden, met EOT of met een vonnis?
Wie heeft voor jullie bemiddeld of was het met advocaten?
Vreemd dat die jullie niet op de hoogte gebracht heeft van alle punten.

Wel naïef om te veronderstellen dat met een scheiding alles vervalt!
:roll:

mammieke
Topic Starter

#3 , 28 sep 2008 23:57

we zijn gescheiden met onderlinge toestemming met een notaris;

Reclame

John B

#4 , 29 sep 2008 08:37

Dat maakt m.i. niets uit.

Bekeken vanuit het standpunt van de schuldeiser: hij heeft bij het aangaan van de lening een extra zekerheid gekregen (in de vorm van de borg). Het feit dat het niet meer botert tussen de borg en de leningnemer is niet zijn probleem - de scheiding leidt voor hem zeker niet tot het verlies van die zekerheid.

Mits akkoord van de leninggever zou je bevrijd worden van de borg maar ik zie niet in waarom de leninggever hiervoor zijn akkoord zou geven (ik neem aan dat het een bank is).

mammieke
Topic Starter

#5 , 08 okt 2008 14:45

vandaag een brief in de bus ,maar moet nergens handtekenen.
betreft business lening op naam van bvab:

vanaf heden verzaken wij aan de door u gestelde solidaire borgstelling van het in de rand vermelde contract,onderschreven op 26/04/2005 voor een bedrag van..... volgens contract nr.....
terugbetaalbaar in 84 maandsommen vervallend van 12/06/2005 tot en met 12/05/2012.

Betekend dit nu dat ik geen borg meer sta?

mammieke

mammieke
Topic Starter

#6 , 10 okt 2008 22:21

kan niemand me verder helpen met dit probleem,verschillende mensen zeggen me dat deze brief eigelijk niets voorstelt????en dat er niets gewijzigd is aan die situatie.

kotadavid

#7 , 25 okt 2008 17:19

Mijns inziens is die brief heel duidelijk: de bank verzaakt aan de borgstelling door u gedaan. Maw: indien uw ex niet meer betaalt, kunnen zij niet meer bij u aankloppen, want ze hebben aan dat recht verzaakt. U hoeft ook nergens te tekenen, het is een verklaring van de bank ten uwen gunste.

Terug naar “Echtscheiding”