Oudere dame mogelijk en schorsing van paar weken +terugbetaling van wat ze teveel heeft betaald

vekepeke
Topic Starter

Oudere dame mogelijk en schorsing van paar weken +terugbetaling van wat ze teveel heeft betaald

#1 , 27 mar 2016 00:41

Had een paar vraagjes
Nu ken ik een oudere dame van over de 60j zij krijgt al sinds haar 30ste en uitkering van rva omdat ze niet meer in staat is om te werken
7j geleden hebben ze haar ook 33% werkonbekwaam verklaard
Nu heeft ze voor 2012 bij haar mama ingeschreven gestaan maar zij moest naar en home dus moest ze ook verhuizen
En heeft ze een sta caravan gekocht en zit ze daar nu omdat ze op dat park geen vaste adres mocht hebben
Kon ze via en vriendin zogenaamd en kamer huren om toch haar post en financiële te kunnen regelen
Nu vorig jaar was die vriendin ineens met de noderzon verdwenen waar ze toen ook elke maand huur voor betaalde
Was ze verlicht om haar adres weer ergens anders te zetten, was zij naar de gemeente gegaan om te vragen wat ze kon doen
En was er gepensioneerde man bij die ze al 20j kent om te vragen of ze haar adres niet bij hem kon zetten aangezien ze toch in haar caravan leeft
Had die medewerkster gezegd dat dit geen probleem was
Nu heeft ze ineens 2 weken geleden een brief ontvangen dat ze op gesprek moest komen om te komen uitleggen waarom ze als alleenstaande
Staat geregistreerd terwijl ze zien dat op dat adres ook iemand woont
Natuurlijk gaan ze ineens ook terug van 2012 tot heden...
Ze heeft tijdens dat gesprek met rva te horen gekregen dat ze mogelijk wordt geschorst 10 tot 14 weken
En dat ze waarschijnlijk ook het geen wat ze teveel heeft gekregen terug moet betalen
Nu moest ze wachten tot de defintieve beslissing
Dat mensje is echt kapot ervan nu ze krijgt het min van uitkering amper 900euro
Is ze zo bang dat ze alles zal kwijt spelen
Wat kan ze doen hiertegen ?
Stel ze Word geschorst hoe wat moet ze dan overleven spaarcenten heeft ze niet ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 27 mar 2016 00:53

Dus ze heeft op verschillende adressen haar domicilie gezet terwijl ze feitelijk in een caravan woonde? Geen referentieadres he?

Ik denk dat ze best haar adres zo snel mogelijk wijzigt, ze gaat door dit gefoefel gaat ze die andere man serieus in de problemen brengen als ze inderdaad met schulden komt te zitten. De deurwaarder gaat op haar domicilie, het huis van die man, alles opschrijven waar hij geen eigendom van kan bewijzen. Het beschermen van deze onschuldige derde partij zou prioriteit moeten zijn!

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mar 2016 08:47

Dus die dame zit al 30 jaar op de RVA. Ik wist niet dat dit kon.

Reclame

vekepeke
Topic Starter

#4 , 27 mar 2016 09:09

Dus ze heeft op verschillende adressen haar domicilie gezet terwijl ze feitelijk in een caravan woonde? Geen referentieadres he?

Ik denk dat ze best haar adres zo snel mogelijk wijzigt, ze gaat door dit gefoefel gaat ze die andere man serieus in de problemen brengen als ze inderdaad met schulden komt te zitten. De deurwaarder gaat op haar domicilie, het huis van die man, alles opschrijven waar hij geen eigendom van kan bewijzen. Het beschermen van deze onschuldige derde partij zou prioriteit moeten zijn!
Dat is het punt, waar moet ze haar adres dan wel zetten ?
Waar ze woont in de sta caravan mag dit niet volgens die medewerkster van de gemeente kan je geen postadres krijgen omdat ze en sta caravan heeft
Dus was die man zo vriendelijk om haar adres bij hem te zetten
Dame in kwestie zal nooi of nooit andere mensen in de problemen willen werken
En is zeker haar bedoeling ook niet
En dat willen we juist vermijden dat ze in schulden komt te zitten daarom ook mijn vraag kunnen ze zomaar iemand zonder inkomen zetten ?
Ze betaald ook zelf sta geld en elektriciteit voor die caravan om er te zitten

vekepeke
Topic Starter

#5 , 27 mar 2016 09:14

Ik ook niet maar ik vraag me ook af
Ze is 7 jaar geleden voor 33% werkonbekwaam verklaard
En ze krijgt een werkeloosheiduitkering ?
Ondertussen kan ze al meer dan 5 jaar niet uit te voeten geen trappen
Geen wandelingen omdat ze wat aan haar benen heeft
Wat juist weet ik niet ,enkel door een stevige val is zij weken aan een gips toen gekluisterd geweest
Sindsdien is het alleen erger geworden dokter platen hebben haar ook gezegd dat ze haar benen niet meer zou kunnen gebruiken behoorlijk

JPV

#6 , 27 mar 2016 09:27

Heeft ze bewijzen waar haar werkelijk adres is? Waar ontvangt ze haar gewone post? Op die Caravan of elders?

JPV

#7 , 27 mar 2016 09:28

tuurlijk. Er staat geen grens op qua duurtijd. En zolang ze effectief werk zoekt, is dat geen probleem.

Merk ook de 33% arbeidsongeschiktheid op.

vekepeke
Topic Starter

#8 , 27 mar 2016 09:51

Heeft ze bewijzen waar haar werkelijk adres is? Waar ontvangt ze haar gewone post? Op die Caravan of elders?
haar post en adres staat sinds vorig jaar bij de oudere man waar ze al meer dan 20j bevriend zijn
daar voor had ze haar adres bij een zogenaamd vriendin
waar ze woont in de sta caravan kan en mag ze haar dominciere niet zetten omdat het een vakantiepark is ! heeft ze toen achter gaan horen toen ze haar caravan had aangekocht.
ze heeft aan de rva haar overschrijvingen laten zien dat ze dus maandelijks huur betaald aan die man en in 2012/2013/2014 aan die vriendin
ze heeft ook haar rekeningen laten zien van wat ze betaald aan staan geld en elektriciteit van de caravan
daar heeft de rva gezegd dat ze volgens de wet zogenaamd samenwoont omdat ze alles delen badkamer,keuken ....
ze heeft duidelijk gemaakt aan de rva dat ze daar niet woont , maar ja rva bekijkt het anders natuurlijk

denlowie
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 mar 2016 10:00

Ze heeft wel al die tijd domicilie fraude gepleegd, je domicilie moet staan waar je werkelijk woont !

En ze zal nu op de blaren moeten zitten door haar eigen gefoefel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

vekepeke
Topic Starter

#10 , 27 mar 2016 10:02

heb trouwens net iets opgezocht over een referentieadres
Referentieadres bij een natuurlijke persoon
Een referentieadres wordt in principe genomen bij een natuurlijke persoon. De persoon bij wie een referentieadres wordt genomen moet hiermee akkoord gaan, hij moet zelf op het adres zijn ingeschreven voor zijn hoofdverblijf en alle briefwisseling doorgeven.
Ook daklozen kunnen een referentieadres nemen bij een natuurlijke persoon. In de praktijk zijn maar weinig mensen bereid om hun adres te laten fungeren als referentieadres. Men is ondermeer bang dat de dakloze schulden heeft en dat de gerechtsdeurwaarder ook de eigen goederen zal in beslag nemen (ten onrechte want beslag op een referentieadres is niet mogelijk).

Dus stel dat wij nu zeggen getrouwd stel allebei arbeiders mag ze bij ons haar adres plaatsen? ( referentie adres) blijkbaar kan je deze ook bij het ocmw laten plaatsen ... heb geen idee hoe dit werkt en of er nadelen aan zijn

vekepeke
Topic Starter

#11 , 27 mar 2016 10:07

Ze heeft wel al die tijd domicilie fraude gepleegd, je domicilie moet staan waar je werkelijk woont !

En ze zal nu op de blaren moeten zitten door haar eigen gefoefel.
Het gefoefel hoor ik echt niet graag , natuurlijk kan ik begrijpen dat jullie er anders over denken,
maar deze dame echt wist hier niets over ze was naar de gemeente gegaan en heeft informatie gevraagd omtrent
en de enige optie was om haar adres bij de man te laten zetten
als de man had geweigerd of zelf niet had voorgesteld om haar adres bij hem te laten zetten, dan hadden wij haar adres bij ons laten zetten hoor
het gaat hier om en groot misverstand omdat ze in een sta-caravan woont waar ze geen adres mag zetten !

LeenW

#12 , 27 mar 2016 11:21

Ik begrijp dat domiciliefraude iets is dat goed verspreid is in Vlaanderen, maar je wordt toch geacht de wet te kennen. Ga zo snel mogelijk voor dat referentieadres, dan zit die andere mens tenminste gerust.

vekepeke
Topic Starter

#13 , 27 mar 2016 11:51

Ik begrijp dat domiciliefraude iets is dat goed verspreid is in Vlaanderen, maar je wordt toch geacht de wet te kennen. Ga zo snel mogelijk voor dat referentieadres, dan zit die andere mens tenminste gerust.
Maar die andere mens wil dat ze haar adres daar houd tenslotte zij kent haar door en door
en helpt haar ook regelmatig met boodschappen hij gaat zelfs mee met haar als ze naar afspraken moet
gaat zelfs maandelijks naar de camping om daar wat te gaan helpen!
hij wil zelfs dat ze zij bij hem komt intrekken omwille dat de winter maanden voor haar erg zwaar worden , maar dat gaat niet omdat ze geen trappen kan doen en hij op het 2de verdiep woont zonder lift
nogmaals die dame heeft geen schulden en zal ze ook nooit toestaan
maar de vraag die ik graag had willen beantwoorden zien heb ik nog niet tegen gekomen :-)
wat "als" rva haar schorst voor paar weken waar en hoe kan ze aan inkomen komen dan ?
ik denk toch dat elke Belgische inwoner recht heeft toch op een inkomen neem ik aan...
en kan ze dit "als" het aanvechten om echt aan te tonen dat ze hiervan niet op de hoogte was
tenslotte ze heeft bewijzen dat ze elke maand huur betaald aan die meneer en zo ook staan gelden betaald en elektriciteit voor de caravan

LeenW

#14 , 27 mar 2016 11:58

Maar die andere mens wil dat ze haar adres daar houd tenslotte zij kent haar door en door
en helpt haar ook regelmatig met boodschappen hij gaat zelfs mee met haar als ze naar afspraken moet
hij wil zelfs dat ze zij bij hem komt intrekken omwille dat de winter maanden voor haar erg zwaar worden , maar dat gaat niet omdat ze geen trappen kan doen en hij op het 2de verdiep woont zonder lift
maar de vraag die ik graag had willen beantwoorden zien heb ik nog niet tegen gekomen :-)
wat "als" rva haar schorst voor paar weken waar en hoe kan ze aan inkomen komen dan ?
ik denk toch dat elke Belgische inwoner recht heeft toch op een inkomen neem ik aan...
en kan ze dit "als" het aanvechten om echt aan te tonen dat ze hiervan niet op de hoogte was
tenslotte ze heeft bewijzen dat ze elke maand huur betaald aan die meneer en zo ook staan gelden betaald en elektriciteit voor de caravan
Zoals ik al zei, iedereen wordt geacht de wet te kennen, "ik wist het niet" is een argument dat ze al vaak gaan gehoord hebben bij de RVA. En ben je zeker dat er geen schulden gaat krijgen als de RVA teruggaat tot 2012 en de schorsing vraagt?

vekepeke
Topic Starter

#15 , 27 mar 2016 12:55

Zoals ik al zei, iedereen wordt geacht de wet te kennen, "ik wist het niet" is een argument dat ze al vaak gaan gehoord hebben bij de RVA. En ben je zeker dat er geen schulden gaat krijgen als de RVA teruggaat tot 2012 en de schorsing vraagt?
Sorry maar ik ken de wet niet van buiten hoor, laat staan mensen van over de 60jaar !
nee daar zal ik persoonlijk voor zorgen en zij zelf ook dat er geen schulden zullen gemaakt worden
stel als ze gedeeltelijk alles moet gaan terug betalen zou volgens rva rond de 400euro zijn voor die 4jaar zullen we alles aan doen dat ze dit in stukken kan weer betalen zo niet dan betalen wij het wel

maar wederom weer op die ene belangrijke vraag geen antwoord kan iemand zonder inkomen worden gezet ?

Terug naar “Werkloosheid”