Hallo,
Kort samengevat:
Ik ben sinds oktober 2015 officieel gescheiden van mijn ex-vrouw, en woon reeds maart 2015 niet meer in de gemeenschappelijke woning.
In november 2015 is er een notariële akte geweest waarbij ik mijn deel van het huis "verkoop" aan haar nieuwe partner (hij heeft enkel van eigen middelen de mijn gevraagde meerwaarde wegens verbouwingen betaald), waarbij vermeld werd in de akte:
"De koper verbindt zich ertoe ten opzichte van de kredietverstrekker het nodige te doen voor het bekomen van de definitieve desolidarisatie in hoofde van de verkoper jegens de kredietverstrekker en dit uiterlijk binnen de 3 maanden na het verlijden van onderhavige akte. Mocht deze desolidarisatie niet tijdig bekomen kunnen worden, verbindt de koper zich ertoe voormelde woning samen met Mevr. X (= ex-vrouw) te verkopen om met de verkoopopbrengst voormelde schuld volledig terug te betalen."
Nu zie je mijn probleem/vraag al komen, deze desolidarisatie is nog steeds niet gebeurd en de periode van 3 maand al ruim overschreden, met alle gevolgen vandien dat wanneer ik bij de bank aanklop voor een woonkrediet of andere, een negatief antwoord krijg. Nu heb ik uit goede bronnen vernomen dat deze desolidarisatie niet snel zal gebeuren aangezien de andere partij de middelen (loonbriefjes, vaste contracten, etc) niet kunnen aantonen aan de kredietverstrekken om mij van de lening te schrappen.
Nu heb ik dit overlegt met mijn raadsheer, en als ik de vermelde procedure in de clausule nl. het huis alsnog verkopen wat de andere partij absoluut zal weigeren, wil uitvoeren start ik met procedureslag van enkele maanden/jaren vrees ik.
Vandaar mijn vraag: de andere partij betaald al maanden netjes de lening (gelukkig maar), maar ze verkrijgen naar mijn vermoeden wegens de aangehaalde redenen geen groen licht van de bank om mij te schrappen van de lening. Is er een ander drukkingsmiddel, ipv van procedureslag, om mij defiintief te ontlasten van deze lening of de bank verplichten mij te ontlasten??