#1 , 25 mar 2016 19:16
Ons huurcontract loopt eind deze maand af. De verhuurder zal niet aanwezig zijn bij de uitgaande plaatsbeschrijving. De firma die is aangesteld door de verhuurder vraagt plots het dubbele van de eerste plaatsbeschrijving, 400 excl BTW ... in 2014 was dit 200 excl BTW.
In het huurcontract is volgende clausule opgenomen :
"Er wordt verplicht voor de intrek een omstandige plaatsbeschrijving opgesteld door "firma X", of door een door de verhuurder gekozen bureau. Bij het verlaten van de woning zal opnieuw een plaatsbeschrijving opgemaakt worden. Koste van beide plaatsbeschrijvingen zijn ten laste van de huurder."
Destijds heb ik ook de 200 euro betaald aan firma X.
Op mijn vraag aan de verhuurder mbt vrijgave HWB komt geen antwoord... er komt feitelijk op geen enkele vraag een antwoord.
Ik richt mijn vraag mbt HWB aan firma X en ik krijg te horen dat die geen formulier ter vrijgave zal bij hebben. Wel zal hij de sleutels in ontvangst nemen 31/3. Ik krijg nu e-mails van firma X met de vraag wanneer er een uitgaande plaatsbeschrijving kan opgemaakt worden en met de boodschap dat de kosten hiervan voor mij zijn, zoals vastgelegd in het huurcontract...
De registratie van het huurcontract was volgens een clausule in het contract ook voor mij, ik heb het evenwel nooit laten registreren. Ik heb een brief van het registratiekantoor waarin zij stellen geen registratie van het huurcontract te hebben maar omwille van achterstand ik er niet van mag uit gaan dat dit effectief het geval is..
Ben ik verplicht hierin mee te gaan en 400 te betalen? Ik heb voorgesteld aan de verhuurder om een onafhankelijke 3e-partij de plaatsbeschrijving te laten doen omdat firma X mijns inziens voor rekening verhuurder werkt, maar geen antwoord mogen verkrijgen...
Het pand is in dezelfde staat als bij intrek, geen schade, geen wantoestanden... de nieuwe huurder trekken er op 1/4 in... wat moet ik doen om achteraf miserie HWB te ontlopen... ??