#1 , 25 mar 2016 00:05
De feiten:
Op datum van 19 maart 2016 heb ik een huurcontract ondertekend (voor 1 jaar), met domicilie.
De te betrekken woning betreft een gemeubelde studio.
De verhuurder had na ondertekening v/h contract geweigerd om verder af te spreken voor de opmaak van een (gedetailleerde) plaatsbeschrijving - "daar hou ik mij niet mee bezig".
De verantwoordelijkheid voor het opstellen van dergelijk document had hij uiteindelijk volkomen aan mij overgelaten ("als jij het wil doen, ok - maar ik hou er mij niet mee bezig - en als je het doet dan ok wil ik het gerust ondertekenen").
Hoewel ik - als huurder - had aangegeven dat de plaatsbeschrijving erg belangrijk is om discussies te voorkomen in geval v. schade (voor beide partijen) en ook wettelijk verplicht is, bleef hij toch aandringen dat hij het zelf niet wou doen (en dus ook niet had voorgesteld om beroep te doen op een daarvoor professioneel bevoegde persoon).
Had hij dit voorgesteld, dan was ik akkoord gegaan met een betaling van 50% van de kostprijs voor het opstellen van dergelijk document door een zgn. expert (op voorwaarde dat de kostprijs hiervan redelijk zou blijven natuurlijk).
Aangezien ik het financieel niet bepaald breed heb (en hij blijkbaar ook niet zit te wachten op de extra kosten), ben ik ingegaan op het voorstel van de verhuurder om een gedetailleerde plaatsbeschrijving op te maken (en hiertoe beschouw ik mezelf voldoende toe in staat, dus daar ligt het probleem niet).
Ik had gevraagd of ik een beschrijving mocht opmaken (met foto's). Hierop had hij positief geantwoord - maar... geen vaste datum nog tijdstip afgesproken om deze (mondelinge overeenkomst) door te laten gaan.
Dusss... heb ik voor afloop v/h gesprek (na ondertekening v/h huurcontract, ter plekke), aan de verhuurder gezegd dat ik hem op de hoogte zou houden v/h verdere verloop m.b.t. opmaak v/d plaatsbeschrijving - dit vond hij goed.
Aangezien de verhuurder niet beschikt over een mailadres, maar wel een telefoonnr. + adres, heb ik ervoor geopteerd om een aangetekende brief te verzenden (naar zijn adres) om hem op de hoogte te brengen van mijn verzoek om een datum & tijdstip af te spreken voor de plaatsbeschrijving, samen met een opsommingslijst van de nodige attesten en informatie m.b.t. de aanwezige toestellen (dit met de bedoeling om de beschrijving zo gedetailleerd mogelijk te kunnen opstellen).
De opsommingslijst was redelijk opgemaakt, daarin vroeg ik om documenten voor te leggen waar de huurder sowieso recht op inzage heeft (m.b.t. informatieplicht), zoals; een energieprestatiecertificaat, de onderhoudsattesten v/d gasinstallatie/elektrische installatie en de elektrische verwarming, een plattegrond (om mankementen op te kunnen aankruisen & aan te duiden in geval van geconstateerde schade tijdens de opmaak - in tegenspraak), bouwjaar v/h gebouw, een conformiteitsattest en basisinformatie m.b.t. de aanwezige toestellen (modelnr/type/datum v aankoop of op z'n minst een indicatie v/d ouderdom) - voor zover dit mogelijk was.
De verhuurder was hier kennelijk niet mee gediend (dit heb ik vandaag jammer genoeg vernomen via telefonisch gesprek). Het bij elkaar verzamelen van bovenstaande documenten zorgde volgens hem voor "miserie", en dat hij zoiets nooit had meegemaakt - en "je huurt een studio, en dat is het".
Ik heb hem rustig proberen uit te leggen, dat hij als verhuurder bovenstaande documenten sowieso vanuit een wettelijk standpunt moet kunnen voorleggen, dus dat ik deze informatie niet opvroeg met de bedoeling om hem het leven zuur te maken.
Als verhuurder is hij sowieso gebonden aan de zogenaamde informatieplicht... maar hij was dus absoluut niet gediend met bovenstaand verzoek/argument... hoewel hij de procedure volledig aan mij had overgelaten (en zelf ook vrij was om iemand aan te stellen om deze uitvoerige taak op zich te nemen nochtans!).
Hij was ook zelf vrij om een datum & tijdstip te kiezen (dit al rekening houdende met zijn tijdsschema aangezien de verhuurder werkt, en ik daar begrip voor heb).
Maar begrip naar mij toe heeft hij kennelijk niet, want ik heb de indruk dat hij liever verkiest dat alles verloopt volgens zijn voorwaarden & visie (ongeacht wat de wet voorschrijft).
Helaas... werkt het zo niet. Dus wil ik nu graag stappen ondernemen om de vroegtijdige beëindiging v/h huurcontract (op zijn verzoek) te weigeren, door dit aan te kaarten bij de lokale vrederechter.
Ik heb inmiddels een brief opgesteld (gericht aan de vrederechter), maar moet hem nog versturen.
Wie kan mij verder adviseren?
Alvast bedankt!
(extra informatie kan bekomen worden via privébericht, indien nodig)
- type huurcontract?;
schriftelijk, 1 jaar
- ingangsdatum contract?:
1 mei 2016
- werd het contract geregistreerd?:
geen idee (de verhuurder heeft wel 3 exemplaren opgemaakt in bijzijn van de huurder = mijzelf, in de veronderstelling dat het 3de exemplaar bedoeld was voor registratie)
- heeft er reeds uitvoerige communicatie plaatsgevonden met de tegenpartij en wat was daarvan het resultaat?:
mondelinge communicatie (op de dag van ondertekening v/h huurcontract, communicatie per telefoon, communicatie per aangetekende brief)