Huren en brandverzekering verhuurder en huurder

lex11
Topic Starter

Re: Huren en brandverzekering verhuurder en huurder

#16 , 23 mar 2016 10:00

Ok dank voor je snelle antwoord; dus ik voeg deze bij het huurcontract
Maar dien ik dit alles ook te bezorgen aan het registratiekantoor

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#17 , 23 mar 2016 10:01

Het laatste huurcontract dat ik (deze maand) ter registratie aanbood, is geregistreerd zonder de wettelijke bijlage, wel met plaatsbeschrijving. De bijlage werd wel mee aangeboden, maar geweigerd.

Xenophon

#18 , 23 mar 2016 10:14

Het laatste huurcontract dat ik (deze maand) ter registratie aanbood, is geregistreerd zonder de wettelijke bijlage, wel met plaatsbeschrijving. De bijlage werd wel mee aangeboden, maar geweigerd.
Idem, de aanwezigheid van de wettelijke bijdrage dient vermeld te staan in de overeenkomst maar wordt NIET aanvaard voor registratie, enkel de overeenkomst zelf. Zorg ervoor dat u tijdig de plaatsbeschrijving laat registreren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

sloeberken

#19 , 23 mar 2016 10:16

eigenaardig?

Art. 102 bepaalt:

«In dezelfde afdeling van hetzelfde Wetboek (bedoeld is afdeling 2 van hoofdstuk II van titel VIII van boek III van het Burgerlijk Wetboek) wordt een artikel 11bis ingevoegd, luidende:

«Artikel 11bis. – § 1. De Koning zal drie bijlagen opstellen, een per gewest, voor elke huurovereenkomst, bevattende een uitleg over de wettelijke bepalingen met betrekking tot de volgende elementen: de bepalingen die door het betrokken gewest goedgekeurd werden inzake de normen van gezondheid, veiligheid en bewoonbaarheid; een uitleg over de aard van een dwingende regel; de bepalingen met betrekking tot de schriftelijke huurovereenkomst, de registratie ervan en de kosteloosheid van de registratie; de duur van de huurovereenkomst; de mogelijkheden om de huurprijs te herzien, de indexering, de lasten; de regels opgesteld inzake de huurherstellingen; de mogelijkheden om de huurovereenkomst te beëindigen en de erbij horende bepalingen; de bepalingen in verband met de verandering van eigenaar; de mogelijkheden voor de partijen om bijgestaan te kunnen worden bij een geschil.
§ 2. Deze bijlage zal verplichtend bij de na de inwerkingtreding van dit artikel gesloten huurovereenkomst worden gevoegd.
De maatregel «strekt tot een beter evenwicht tussen de rechten van verhuurders en huurders (bij een huurovereenkomst voor een woning die tot hoofdverblijfplaats dient) door hen beter te informeren over hun rechten en plichten» (Parl. St. Kamer, 2006-2007, DOC 51-2873/ 020.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon

#20 , 23 mar 2016 10:24

Het gaat om een wettelijk verplichte bijlage. Deze dient te worden ondertekend (bijkomend met de overeenkomst) door alle partijen. Het is ook aangewezen in het contract expliciet te verwijzen naar de ontvangst en ondertekening ervan. Die bijlage is echter een wettelijk vastgelegd document (en ook weer een nutteloze hoop papier) en dient als zodanig niet apart te worden geregistreerd, dat heeft geen enkele zin (en de registratiekantoren willen er niet van horen). Ik heb ze een tijd meegenomen en ze onveranderlijk telkens door de ambtenaar teruggekregen met de uitleg 'dat registreren we niet, enkel de overeenkomst'.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

sloeberken

#21 , 23 mar 2016 10:58

Heb er nog geen enkel probleem mee gehad op het registratie kantoor.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

lex11
Topic Starter

#22 , 23 mar 2016 11:00

Wat bedoel je met
Zorg ervoor dat u tijdig de plaatsbeschrijving laat registreren
De plaatsbeschrijving dient toch gewoon bezorgd als bijlage aan het contract of niet?

mava105
Juridisch actief: Nee

#23 , 23 mar 2016 11:07

Deze documenten worden inderdaad NIET mee geregistreerd. Bij mij zitten ze telkens achteraan in de bundel documenten, en de stempel van de registratie komt dan steeds te staan op de laatste blz. van de huurovereenkomst zelf. Ze worden ook niet meegeteld bij het aantal blz. dat vermeld wordt op het stempel. De PB werd niet samen met de huurovereenkomst geregistreerd, maar wel binnen de maand na aanvangsdatum van het contract. Dat kan dus inderdaad verschillende maanden na de ondertekening van het contract zijn, want je kan geen PB opmaken als de huur nog niet is ingegaan.

Xenophon

#24 , 23 mar 2016 11:36

Wat bedoel je met
Zorg ervoor dat u tijdig de plaatsbeschrijving laat registreren
De plaatsbeschrijving dient toch gewoon bezorgd als bijlage aan het contract of niet?
Zie uitleg van Mava105 hierboven. Wat ik meestal doe: huurovereenkomst wordt ondertekend met huurders en ter registratie aangeboden. Dan stel ik een expert aan om een plaatsbeschrijving te maken (kostendelend, bepaald in overreenkomst), die zendt daar dan een exemplaar van naar mij, één naar de huurders. Ik geef hen dan vanaf de aanvang van de overeenkomst één week om eventuele opmerkingen te maken, kom langs, we paraferen en tekenen heel die boterham en dan laat ik een exemplaar registreren (moet inderdaad binnen de maand na aanvang van de overeenkomst).

Het is niet omdat een overeenkomst getekend wordt dat die de dag erna ingaat, vorig jaar heb ik in de loop van november een pand verhuurd, de aanvangsdatum van de huur was 1 februari (vandaar ook het belang van het bedingen van een verbrekingsvergoeding indie de huurder tussen de ondertekening van de overeenkomst en de start ervan van gedachten mocht veranderen).

Blijkbaar hebt u nog niet veel ervaring met verhuren :) Enfin, iedereen is ooit begonnen maar overweeg om u te laten bijstaan, tegen betaling. Iedere verhuurder (zelfs de juristen) leert uit de praktijk maar sommige lessen kunnen verdomd duur zijn.

lex11
Topic Starter

#25 , 24 mar 2016 09:00

Inderdaad ben leek op vlak van huren, gelukkig is er dit forum.
Aan allen alvast van harte dank
Betreft registratie lees ik dit
Om uw huurcontract te kunnen registreren, moet het minstens de volgende elementen bevatten:
de naam, voornamen, geboortedatum en -plaats en het adres van de verhuurder(s)
de naam, voornamen, geboortedatum en -plaats en het adres van de huurder(s)
voor een rechtspersoon: het ondernemingsnummer*, de maatschappelijke benaming en het adres van de maatschappelijke zetel
*wanneer er nog geen ondernemingsnummer werd toegewezen, de maatschappelijke zetel met bewijs van nog niet-toekenning van het ondernemingsnummer in de akte of in een aanvullende verklaring onderaan de akte.
het adres en de beschrijving van het gehuurde goed (d.w.z. een beschrijving van alle ruimtes en delen van het gebouw die het voorwerp uitmaken van het huurcontract), bij voorkeur met vermelding van de kadastrale gegevens
de datum (dag/maand/jaar) waarop de huur ingaat en de duur van het contract (bij voorkeur met begin- en einddatum
de huurprijs (huur en lasten)
de datum (dag/maand/jaar) van ondertekening van het contract
de handtekeningen van huurder(s) en verhuurder(s) op alle aangeboden exemplaar

Dus als ik het goed begrijp moet niet alleen de naam, het adres maar ook de geboortedatum en plaats van zowel huurder als verhuurder in het contract opgenomen

Terug naar “Huren”