#3 , 24 mar 2016 09:14
Foto's die je getrokken hebt zijn niet rechtsgeldig (al kunnen sommige rechters hier wel in meegaan).
Enkel foto's die je maakt op het moment van uittrede, in het bijzijn van de huurders of een bevoegd persoon (vrederechter zelf bijvoorbeeld) zijn geldig.
Als ik je verhaal lees, zou ik sowieso naar het recht stappen.
Je betaalt 40 of 80 euro (naar gelang hetgeen je vraagt), en de zaak wordt opgestart.
Als je de zaak wint, betaal jij hun advocaat niet (hoe dat de immo hierbij komt, geen idee), enkel als je verliest, kun je mogelijks een deel van hun advocaatskosten betalen (rechtsplegingsvergoeding heet dit), en dan moeten zij dit specifiek eisen.
Omgekeerd kun jij ook deze vergoeding eisen van de huurders, als je zelf zou werken via een advocaat.
Let wel: deze vergoeding dekt bijlange niet alle kosten aan een advocaat.
Wat ik nu al zou kunnen zien dat je eist:
Die 3 maanden huur (inclusief rente).
De wederverhuringsvergoeding, als je die nog wilt. Je hebt er immers recht op, en in dit geval begrijp ik het dat je ze toch zou eisen.
Kookplaat: is te zien hoe erg de krassen zijn. Het kan inderdaad voor 90% gewoon gebruikssporen zijn. Dat is iets dat een rechter moet oordelen.
Buitenverlichting: als ze jou niet officieel via een aangetekende brief op de hoogte gesteld hebben, is deze schade ook voor de huurders.
Plekken op linoleum: schoonmaakkosten kun je eisen van hun.
Verstopping toilet: ALTIJD huurder, tenzij deze kan aantonen dat het de fout van de loodgieter was.
Schilderen: er moet al serieus wat gebeuren voordat je dit na een jaar kunt terug eisen. Dit lijkt me niet haalbaar, tenzij het echt totaal niet in orde is (en dan moet je de vrederechter kunnen overtuigen).
Die rolrechten (zie hierboven: 40 of 80 euro) kun je ook terugeisen, en dit word je toegekend als je de zaak wint.
Mijns ziens heeft u dus een sterke zaak...
Maar alleszins eens wachten tot de uittredende plaatsbeschrijving.
Mochten ze niet komen opdagen, zult u noodgedwongen moeten wachten met uw nieuwe huurders erin te steken.
Deze kunnen dan van u ook extra kosten eisen.
Deze kosten kunt u ook terug eisen bij uw zaak naar de huidige huurders.