Run flat banden op nieuwe auto

siaens
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Run flat banden op nieuwe auto

#1 , 22 mar 2016 15:21

Ik heb een tijdje geleden een 2e hands auto gekocht bij een autohandelaar. We waren toen met 3 daar dus ik heb een getuige van alles wat gezegd is. Voor de aankoop vroeg ik aan de verkoper of er runflat banden op de wagen staan (ik wist toen niet hoe je deze moest herkennen). Waarop hij mij verzekerde van wel. Deze wagen moet runflat banden hebben omdat er geen plaats is voor het reservewiel. Ik heb een jaar garantie maar begrijp dat dit niet op de banden slaagt. Hij heeft mij echter wel rumflat banden beloofd (waarvan ik een getuige heb) en dit gaat toch over ongeveer 140€ per band (geplaatst en gebalanceerd). Ik heb al vele mails gestuurd, meestal met weinig reactie. Maar heb ook een jaar takeldienst bij de garage. Toen stuurde dat als ik nu een platte band zou hebben, zij mij zouden moeten komen takelen, kreeg ik de reactie dat ze me een schuim opspuitkit zouden geven en dat dit al een heel goed voorstel was langs hun kant. 600€ is veel geld, maar misschien niet echt de moeite om verdere stappen te ondernemen. Dus nu weet ik niet meer echt wat te doen..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 22 mar 2016 20:06

Mijn nieuwe wagen (6 maand) heeft ook geen reserveband, maar toch ook geen flatrunbanden. Wat heeft hij dan wel: in de koffer zit een spuitbus met vulmiddel dat in de band dient gespoten te worden bij pech. Nu moet ik wel zeggen dat ik de laatste 20 jaar en bijna 500.000 km geen platte band meer heb gehad . De kwaliteit van de banden is sterk verbeterd in de voorbije 25 jaar. Ik herinner me nog mijn eerste wagen, een VW kever in het jaar 1969, waarmee ik 3 platte banden had op 1 jaar. Waren nog banden met binnenband die de huidige jeugd waarschijnlijk zelfs niet meer kent.

Lanox

#3 , 23 mar 2016 09:43

De vraag van de TS is niet wat zijn auto nodig heeft, maar hoe hij krijgt wat hem beloofd is.

Strikt genomen zit u met een niet-conforme levering en zou u zich daarop kunnen beroepen. Maar u spreekt enkel over getuigen, dus ik ga er vanuit dat er nergens iets op papier of in een advertentie staat over deze run flat banden. Uw getuigen zijn waarschijnlijk ook niet onafhankelijk, waardoor u zeer zwak staat met uw eis.
Het punt is dus dat u juridisch gezien wel recht heeft op deze banden, een mondelinge overeenkomst is even geldig als een geschreven overeenkomst, maar u kan de juiste inhoud van de overeenkomst waarschijnlijk niet bewijzen.

Mocht er toch iets op papier staan dan verandert dit de zaak en kan u verdere stappen overwegen.

Reclame

siaens
Topic Starter

#4 , 01 apr 2016 14:21

bedankt voor de reactie. Het is ongeveer wat ik dacht, dus zal het met pijn in het hart zo moeten laten en er mijn les uit leren:)

Terug naar “Consumenten Koop”