Rekening geblokkeerd

Ciccio1983
Topic Starter

Rekening geblokkeerd

#1 , 21 mar 2016 22:01

Hallo,

Mijn oom woont sinds 2003 in het buitenland. Hij had hier in België twee spaarrekeningen en een termijn rekening naast een zicht rekening. Hij heeft sinds 2006 geen post van de bank meer ontvangen in het buitenland.
Nu wou hij vandaag gaan bekijken wat de stand van zaken was en bleek dat ze één spaarrekening hebben afgesloten en het geld hebben overgemaakt aan de Belgische staat. Het bedrag op deze rekening komt niet overeen met het geen er oorspronkelijk op zou moeten zijn. Op de termijnrekening stond een bepaald bedrag dat als borg diende voor een lening die nog liep dat bedrag was niet meer te zien saldo was opeens €0. Wat de historiek van de rekeningen betreft kon de bankier niets zeggen want hij kon dat niet zien. Hiervoor zouden ze in het archief moeten zoeken en dat kost geld €12,50/maand dat ze zoeken.

Nu vraag ik me af hoe hij dit het beste kan regelen om er achter te komen hoe hij transparantie kan vragen. Wat zijn zijn rechten in deze? Kan de bank gewoon zeggen ja het geld is er niet meer zonder dat ze een bewijs geven dat hik deze niet heeft afgehaald?

Alvast mijn dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 mar 2016 13:12

Als het bedrag van die ene spaarrekening is overgemaakt aan de staat, betekent dit dat er intern geen relatie was met de andere rekeningen, vb. wegens ander adres. Tegenwoordig mag en moet een bank zoiets doen als er gedurende een aantal jaren geen contact of teken van leven is geweest. Waarschijnlijk is de gekende identiteitskaart ook al lang vervallen.
Een en ander betekent niet dat dat geld verdwenen is. De bank zou moeten - zonder kosten voor de klant - vertellen wat zij gedaan hebben en de situatie herstellen. Dat men dat niet in een plaatselijk kantoor kan regelen, is te begrijpen. Dring aan op duidelijkheid en vraag dat men de gang van zaken onderzoekt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”