Op internet vind je goede modelcontracten.
Er staat ook veel rommel met clausules of deficiënties waar je lelijk je tengels kan aan verbranden, of die met in het achterhoofd de belangen van één partij zijn geschreven (het modelcontract van de huurdersbond, om er maar één te noemen, niet bepaald verrassend uiteraard). Ik heb dat document (met de nodige aanpassingen om het wat in evenwicht te brengen) gebruikt als template voor mijn huurovereenkomsten.
De huurder verklaart zonder voorbehoud te verzaken aan elk verhaal tegen de verhuurder krachtens artikel 1386 en 1721 van het burgerlijk wetboek.
Ik dacht dat art. 1721 BW niet van dwingend recht is zodat u daar inderdaad contractueel kan van afwijken. Evenwel dient u rekening te houden met de bepalingen van de wet op de woninghuur en de op basis daarvan uitgevaardigde normen inzake bewoonbaarheid en verantwoordelijkheid van de verhuurder die wél van dwingend recht zijn.
Art. 1382 e.v. raken de openbare orde niet en zijn evenmin van dwingend recht (zie o.m. Cass. 15 februari 1993, Arr.Cass.1993, 185, te consulteren hier:
http://bib.kuleuven.be/rbib/collecties/ ... n-cassatie ) zodat exoneratie principieel mogelijk is, cf. evenwel de opmerking hierboven.
De toepassinspmstandigheden van de bepaling zal m.i. beperkt zijn maar u kan ze er laten instaan.
Wil u zeker zijn: contacteer een (goede) advocaat en betaal voor het advies.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.