Provisie recht

DominicParker
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Provisie recht

#1 , 16 mar 2016 19:28

Beste

iemand een idee hoe lang er voor staat dat je provisie terug betaald moet worden als ze het opgemeten hebben
en ik betaal namelijk 185 euro per maand.

ik heb de huur baas al meerdere malen gemaild en niks terug gehoord er over

voor ik echt verdere stappen wil onder nemen ben ik benieuwd of iemand het weet

Mvg Dom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 mar 2016 11:09

Ik ga ervan uit dat u met ‘provisie’ bedoelt “Art.10.§ 1. Indien...de huurder om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen, een van de in het volgende lid bepaalde vormen van waarborgen verstrekt, mag die niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan 2 of 3 maanden huur, afhankelijk van de vorm van de huurwaarborg...§ 3. Er mag niet beschikt worden over de bankrekening, noch in hoofdsom, noch in rente...dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing. Deze beslissing is uitvoerbaar bij voorraad, niettegenstaande verzet of voorziening en zonder borgstelling of kantonnement.”(20 FEBRUARI 1991. - BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III _ TITEL VIII _ HOOFDSTUK II, Afdeling 2. Regels betreffende de huurovereenkomsten met betrekking tot de hoofdverblijfplaats van de huurder in het bijzonder).

Vraag aan de verhuurder voornoemd schriftelijk akkoord en vraag bij weigering vonnis aan de (vrede)rechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mar 2016 11:29

Ik denk dat TS met zijn "provisie" een voorschot bedoeld voor verbruik van energie en/of gemeenschappelijke kosten.
Vergeet niet dat de meeste nutsmaatschappijen maar 1 x per jaar een eindfactuur opmaken. Verhuurder zou tot dan kunnen wachten om zijn eigen eindafrekening op te maken, maar best is een voorlopige afrekening te maken op basis van voorgaande jaren, en de rest alvast terug te betalen. In het slechtste geval zou je dus 1 jaar moeten wachten

Reclame

Vandebos

#4 , 18 mar 2016 19:14

There is no time limit foreseen by law or tradition. If however after three months and several phonecalls you haven't received any information from the landlord it is time to give him notice with a written letter with receipt of delivery in which you give him a fixed time from the date of delivery (eg three weeks) to hand over a copy of the yearly communal and private costs charged to you and the return of excess funds. In the same letter notify said landlord that this letter will function as a final notice which will be used to press charges at the local court of the peace (small claims court) if you do not recieve within the given time limit said documents. Inform the landlord kindly that by law it is his duty to inform you of the incurred charges.

bosprocureur

#5 , 18 mar 2016 19:51

Klein vraagje : in welke taal kan gezegde aangetekende brief dan ook nog rechtsgeldig verzonden worden ?

Vandebos

#6 , 21 mar 2016 09:46

Best is natuurlijk in het Nederlands.

bosprocureur

#7 , 21 mar 2016 09:53

Bedankt, ik was even verward, gezien uw antwoord in het Engels aan TS.

Vandebos

#8 , 21 mar 2016 12:38

Woordkeuze, zinsconstructie en gebruikersnaam maken het duidelijk dat TS Engelstalig is..

bosprocureur

#9 , 21 mar 2016 13:42

:D

Bedankt, en mijn respect voor uw blijkbaar doorgedreven kennis van het Engels.

Terug naar “Huren”