winstgrens kleine onderneming wanneer op 1 juli gestart

hacktisch
Topic Starter

winstgrens kleine onderneming wanneer op 1 juli gestart

#1 , 18 mar 2016 00:01

Hallo,

ik ben van plan mijn activiteiten te verminderen en zal voldoen aan de voorwaarden voor kleine ondernemingen (minder dan 25.000E winst per jaar)

Dit wil ik gaan inzetten met ingang van 1 juli.

Mijn vraag is hoe het huidige jaar dan meetelt voor de maximale winst, ik zie drie mogelijkheden:

* omzet van het gehele jaar moet minder zijn dan 25.000, inclusief de periode tot 1 juli waarin ik nog geen kleine ondernemer ben
* de omzet van alleen de tweede helft van het jaar moet minder zijn dan 25.000, en tot 1 juli kan is mijn omzet onbeperkt
* de omzet van de tweede helft van het jaar moet minder zijn dan 12.500 (de helft), en tot 1 juli is mijn omzet onbeperkt

ik kan nergens vinden hoe dit zit dus ik zou graag van u duidelijkheid krijgen hierover

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hacktisch
Topic Starter

#2 , 18 mar 2016 00:03

ps: in 2015 had ik ook al een kleine ondernemer kunnen zijn volgens de regels, maar helaas niet gedaan

berenod

#3 , 18 mar 2016 05:57

Ik denk dat u best even navraagt bij de btw zelf.

Ik vermoed dat men enkel de tweede helft van het jaar bekijkt daar u uw btw plicht voor de eerste helft hebt voldaan.
Voor een onvolledig jaar is het sowieso pro-rata, dus in 6 maanden mag uw omzet 12500 euro zijn.

En het is omzet, niet winst zoals in de topic titel en uw eerste zin! Groot verschil...

Reclame

LeenW

#4 , 18 mar 2016 08:08

Omzet gaat over het hele jaar, of er nu btw op gerekend moet worden of niet. De regel die berenod vermeldt van die 12500 is voor een nieuwe onderneming die pas 1 juli zou starten.

En inderdaad omzet, geen winst, ik hoop dat het slechts om een taalfout gaat..

hacktisch
Topic Starter

#5 , 18 mar 2016 10:53

inderdaad omzet, foutje

ik zal het voor de zekerheid nog maar even bij het kantoor navragen dan

bedankt voor jullie reacties

hacktisch
Topic Starter

#6 , 04 apr 2016 10:45

Ik zal het antwoord van het BTW kantoor Brugge hier nog noteren voor eventuele anderen die dit ooit nog willen weten

de grens vanaf 1 juli voor de rest van het jaar is inderdaad 12.500 euro
Dit geldt ook voor mijn onderneming die dus eerder is gestart maar op 1 juli zal overstappen op kleine onderneming

LeenW

#7 , 04 apr 2016 11:14

Volgens mij passen ze bij de btw in Brugge hun eigen wetboek verkeerd toe. Als ik KB19 Art 1 lees, geldt de a rato regel enkel voor nieuwe ondernemingen. Hoe die mail goed bij voor als er een controle komt, zou ik zeggen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”