gepensioneerde tuiniert gratis bij bekenden

riet.dero
Topic Starter

gepensioneerde tuiniert gratis bij bekenden

#1 , 17 mar 2016 15:02

Een gepensioneerde werknemer wil een vriend helpen door zijn tuin éénmaal per week te komen onderhouden (voornamelijk gras maaien)

Mag hij dit onbezoldigd doen?
Moet hij dit kenbaar maken aan een instantie?
Wat is de verantwoordelijkheid van de persoon waar hij gratis werkt indien er een ongeval zou gebeuren

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 17 mar 2016 18:07

tuurlijk mag hij dit onbezodigd doen. En het is precies als hij dit onbezoldigd doet, dat dit een vriendendienst is. Dit moet dus nergens kenbaar gemaakt worden. Moest hij dit gratis doen voor een VZW of een instelling (het gras afmaaien van de tuin van het ruthuis bvb. )dan zou dit vrijwilligerswerk zijn en dan zouden er documenten en verzekeringspapieren opgesteld moeten worden. Het is natuurlijk wel zo dat als hij bij een vriend het gras gaat afrijden dat er dan niets geregeld is mbt mogelijke ongevallen. Als hij over zijn eigen voet rijdt is dat voor zijn eigen rekening. De grasveldeignaar kan daar niet aansprakelijk voor worden gesteld. Immers de gepensionneerde biedt zijn diensten gratis aan. Daar is geen contractuele verbintenis.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 17 mar 2016 21:04

wel oppassen: als die gepensioeerde werknemer het gras afrijdt van een gezonde, jonge medemens en het gaat over een groot grasveld, zou dat toch problematisch kunnen zijn (zwartwerk), zelfs al is er geen bewijs van een betaling voor die diensten. Je mag geen tuinier vervangen.

Het hangt dus een beetje van de omstandigheden af. Wie het grasveldje van een klein tuintje afrijdt voor een oudere of invalide persoon, zal daar geen problemen mee hebben. Wie het grasveld van een zelfstandige afrijdt (én die zelfstandige neemt zijn woning op in de kosten), zal grote problemen hebben.

Reclame

henri6

#4 , 30 sep 2016 15:25

ik ben in oktober op pensioen en kan nog tuintjes onderhouden bij mensen waar ik ongeveer een 2000 euro per jaar kan mee bijverdienen moet ik dat aangeven en bij wie moet ik mij ergens inschrijven als zelfstandige in bijberoep,

LeenW

#5 , 30 sep 2016 15:41

Bij een ondernemingsloket gaat men u een ondernemingsnummer geven, daarna stop je bij de btw voor uw btw-nummer te activeren. U moet dit zowel in de personenbelasting als de btw-aangifte aangeven.

Mariette

#6 , 30 sep 2016 16:40

Kan men gepensionneerde tuiniers niet net als ander huispersoneel beperkt tewerkstellen in een speciaal statuut van "huispersoneel"?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 sep 2016 17:39

Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat dit ook kon met diensten cheques, maar die zouden dan niet fiscaal aftrekbaar zijn.

Weet niet of dit 100% juist is, maar ben er zelf wel in interesseert voor volgend jaar in mijn tuin, word te oud.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis

#8 , 30 sep 2016 18:48

denlowie, dan is er nog een andere perfect legale oplossing voor je tuin: als ie groot genoeg is, plaats je een annonce dat je een gedeelte van je tuin gratis ter beschikking stelt voor een liefhebber moestuinieren. Dus de kandidaat plant en oogst gratis zijn groentjes. In ruil zorgt ie ook voor het estetische gedeelte van de tuin: onkruid wieden, snoeien en maaien. Nieuwe trend in opgang!

denlowie
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 sep 2016 19:07

Ja dit kan een oplossing zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”