#6 , 16 mar 2016 20:54
Zeer interessant, bedankt scorpioen. Live and learn. Heb het arrest met interesse gelezen, net zoals nr. 54/2011 van 6 april 2011 van hetzelfde Hof waarin werd geoordeeld dat de vervaltermijn van 1 jaar voor de persoon die de afstamming opeist slechts kon beginnen lopen vanaf het ogenblik dat deze op de hoogte was van de afstamming én in elk geval slechts vanaf de datum van (valse) erkenning van het kind.
Na het arrest van 2013 is een bijkomende voorwaarde voor de termijn dat deze daarenboven slechts kan beginnen lopen van het ogenblik dat de betwister kennis had kunnen krijgen van die erkenning ( en bijgevolg kan die termijn nooit korter zijn dan één jaar te rekenen van het ogenblik van de erkenning).
Ik stel me wel de vraag hoe dat 'kennis had kunnen krijgen' dient te worden geëvalueerd. (en bijkomend maar niet ter zake doend gelet op de positie van het Grondwettelijk Hof) meen ik dat er toch wel aardig gezaagd wordt aan de rechtszekerheid.
Dus voor de vraagsteller:
- Hoelang is uw kind reeds erkend?
- Hoelang bent u daarvan reeds op de hoogte of had u daar kunnen van op de hoogte zijn?
Minder dan 1 jaar: trek naar een (goede) advocaat.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.