erfeniskwestie kinderen eerder huwelijk

Kaydra
Topic Starter

erfeniskwestie kinderen eerder huwelijk

#1 , 16 mar 2016 14:43

Mijn schoonvader is 2 weken geleden overleden. Nu is de kwestie van zijn kinderen als volgt:

kinderen A & B uit eerste relatie
kind C uit tweede relatie
kinderen D & E uit derde relatie

in het testament staat dat de helft van de erfenis voor zijn vrouw is en de andere helft "voor de kinderen" is, maar met A & B is er al zo lang geen contact geweest dat zelfs mijn schoonmoeder hen nooit gezien of gehoord heeft. Ze heeft er dus ook geen contact informatie van. Kind C is wel van een andere moeder maar die is bij wijze van spreken in een mandje met een briefje van "zorg jij er nu maar voor" aan de deur gezet en is dus wel gewoon opgevoed als haar zoon.

Nu krijgt mijn schoonmoeder ineens, op het email adres van mijn schoonvader, een email van een man die vraagt of dit toevallig het email adres is van de heer N.S. en dat hij denkt dat het diens vader wel eens zou kunnen zijn en dat hij graag in contact wil komen.
Vrij toevallig 2 weken na diens overlijden wilt een van de verloren zonen plots zijn vader zoeken...

Nu is mijn schoonmoeder ongerust want ze kent die 2 oudsten helemaal niet, maar ze zijn in het testament niet uitgeschreven als dat ze niets mogen krijgen. Valt hier juridisch gezien iets aan te doen rekening houdende met:
- de schrijver van de mail heeft een andere achternaam (ook anders dan zijn moeder) en we nemen dus aan dat hij geadopteerd is door de partner van zijn moeder en mijn schoonvader helemaal geen vaderrol heeft ingevuld.
- de schrijver zelf zegt dat het "35 jaar geleden is" dat er contact geweest is en er dus eigenlijk ook geen sprake is van een familiale band
- de timing van de mail opvallend net na het overlijden is en men kan voorstellen dat het hem eigenlijk puur om de erfenis te doen is.

Nu is het wel zo dat er momenteel niets is om uit te delen, er is zo goed als geen geld want mijn schoonmoeder moet elke euro omdraaien. Het enige dat er is van waarde is een eigendom in Duitsland waar mijn schoonouders ook gedomicilieerd zijn en wonen. Dit pand staat wel al geruime tijd te koop daar ze van plan waren uit Duitsland weg te gaan. Ik neem aan dat een deel van de waarde van het huis wel beschouwd wordt als zijnde voor de kinderen.
Er staat ook wel in dat het deel van de kinderen onder beheer moet komen van mijn schoonmoeder tot haar overlijden. Kan dit dan ook aangevochten worden daar zij ook een eigen deel erft en ze financieel dus niet in de problemen zou komen en alle kinderen trouwens volwassen zijn?

Dank bij voorbaat voor eventuele informatie die u mij hieromtrent kan geven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 mar 2016 17:02

Het enige dat er is van waarde is een eigendom in Duitsland waar mijn schoonouders ook gedomicilieerd zijn en wonen.

In dat geval wordt de nalatenschap geregeld door de Duitste wetgeving, niet door de Belgische.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Kaydra
Topic Starter

#3 , 16 mar 2016 19:28

ook als het testament niet opgesteld is in duitsland?

en als alles in België te doen was, hoe zou de situatie dan aangepakt kunnen worden (als dit überhaupt mogelijk zou zijn)? Misschien verschilt het niet zoveel met hoe ze het in Duitsland aanpakken = /

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”