ik ben even gaan informeren bij de notaris , maar na wat opzoekwerk heb ik toch nog wat vragen.
Momenteel zijn wij wettelijk samenwonend, maar graag zouden wij onszelf zo goed mogelijk beschermen als iets met 1 van ons 2 gebeurd.
We hebben bij onze akte van onze woning een beding van aanwas laten opstellen, maar de notaris liet mij weten, nu er kindjes zijn, het een heel ander verhaal is.
Zolang de langstlevende wil blijven wonen in de woning is het geen probleem, hij heeft het vruchtgebruik. Maar wat als 1 van ons sterft en deze wil het huis verkopen, dan gaat in onze huidige situatie de helft van het geld naar de langstlevende en de andere helft op een geblokkeerde rekening voor de kinderen werd mij uitgelegd.
Maar dit zouden we kunnen voorkomen door wettelijk te trouwen en een huwelijkscontract op te stellen. Klopt dit?
Dus gewoon trouwen voor de wet is niet voldoende veronderstel ik? Maar we moeten eerst nog naar de notaris voor dit huwelijkscontract.
Wij zouden gewoon graag hebben dat als 1 van ons twee sterft, de langstlevende het huis kan verkopen als hij dat wil en hij de volledige soms krijgt. (indien mogelijk)