Toen ik stopte met studeren ging ik bij Partena want mijn ouders zaten ook daar. Alleen heb ik gelezen (op 9lives, ik ben een long-time lezer maar nooit gepost) dat je blijkbaar niet verplicht bent om je lidgeld van je ziekenfonds te betalen. Terwijl kan je toch je doktersbriefjes laten terugbetalen.
Ik zou stoppen met 9lives lezen. Wat voor een onzin. Hoe kom je erbij dat voor niets de zon opgaat? Denk je dat er ook maar iemand zijn ziekenfonds zou betalen als dit niet verplicht was?
Dus heb ik dat ook gedaan om wat geld uit te sparen.
Da's wel het beste excuus dat ik ooit gehoord heb om een factuur niet te betalen: "Ik wou wat geld uitsparen, mijnheer de rechter"...
Ik had ook gelezen dat ik bij het HZIV kon gaan om helemaal niets te betalen, maar uit luiheid toch niet gedaan...
Ben ik verplicht om die factuur te betalen of kan ik die ook gewoon negeren? Of kan ik overstappen naar het HZIV om zo die factuur niet te betalen? Wat zijn mijn mogelijkheden? Of ben ik gewoon echt verplicht om die factuur te betalen en kan ik er niet om heen?
Meen jij echt wat je hier vraagt? Ik zou u ernstig aanraden om een serieuze mentaliteitswijziging te ondergaan waarbij u WEL verantwoordeliijkheid opneemt, anders gaat u in uw verdere leven in serieuze problemen komen. Just my two cents...
Dus om een "juridisch correct" antwoord te geven: Ja, u moet betalen voor de diensten waar u gebruik van gemaakt hebt. Neen, u kan daar op geen enkele manier onderuit.
BTW, besef goet dat het HZIV de absulute basis van terugbetaling biedt. Andere zaken die mutualiteiten bieden, zoals terugbetaling sportkamp van de kinderen, betaling geboortepremie, goedkope ovang zieke kinderen, goedkoop of gratis uitlenen van medisch materiaal, gratis raad (en daad) als je problemen hebt met uw ziekenhuisfactuur, etc, etc... biedt het HZIV niet. Zeker als je kinderen hebt, is het HZIV niet interessant. De bijdrage die je betaalt voor een ander ziekenfonds, haal je er héél snel uit als je op één van de "extraatjes" van zo'n ziekenfonds beroep doet...