Huurder wilt er niet uit

Wolf P.
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurder wilt er niet uit

#1 , 10 mar 2016 15:39

Hoi,
Ik heb een aantal maanden geleden een appartement gekocht met de bedoeling om er zelf in te wonen.

Momenteel wordt deze verhuurt, en hebben ze hun opzeg gekregen via een aangetekende brief.
De huurder denkt zelf het pand niet te kunnen verlaten voor mei(einde contract). Nu ben ik dus voor alle zekerheid langs de vrederechter geweest met de huurder en daar heeft de vrederechter uitgesproken dat de huurder het pand moet verlaten ten laatste op 1mei en dat de opzeg rechtsgeldig is, beide hebben dit dan ondertekend.

Nu zijn we niet zo ver meer af van 1mei maar tot op vandaag heeft hij nog steeds niks, mijn vraag is dan ook wanneer ik de deurwaarder kan inschakelen, kan dit pas na 1 mei en dan heeft de huurder nog 1 maand extra(1juni) of moet ik eerst een nieuw proces aanvragen bij de vrederechter dat hij nog steeds niet het pand verlaten heeft? Of kan ik gelijk naar een deurwaarder gaan?

Bijkomende vraag is dus ook voor wie deze kosten(deurwaarder, proces etc.) zijn aangezien ik vrees dat hij het niet kan betalen. Komt deze kost dan op mij?

Alvast bedankt

W.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 10 mar 2016 17:51

Eerste vraag ..wat staat er juist in het vonnis van de vrederechter.
dat u het recht hebt om ( na betekening) betrokkene via GDW te laten uitzetten?

Wolf P.
Topic Starter

#3 , 11 mar 2016 10:21

Er staat in dat ik gemachtigd wordt tot zijn uitdrijving te laten overgaan met al wie en wat er zich in zijne hoofde in het goed bevind door de hiertoe gemachtigde deurwaarder. En dat alles op zijn kosten valt.
Maar wilt dit dan zeggen dat ik gelijk naar een deurwaarder kan gaan zonder een voorafgaand proces? Omdat dit namelijk door beide partijen is ondertekend dat hij ermee akkord is gegaan?

Reclame

Xenophon

#4 , 11 mar 2016 10:58

Er was een akkoord, de rechter heeft dat geacteerd in een pv en bekrachtigd, de nodige modaliteiten voor uitvoering staan erin. U (of de GDW) dienen enkel de expeditie af te halen bij de griffie en uit te voeren, u dient niet opnieuw bij de rechter langs te gaan, noch dient u een maand te wachten met de uitdrijving.

Uiteraard niet vóór 1 mei. Uw huurder heeft m.i. nog tijd genoeg om iets te vinden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gebruiker21

#5 , 11 mar 2016 14:08

Nu zijn we niet zo ver meer af van 1mei...
Heu, da's nog meer dan anderhalve maand... Toen ik verhuisd ben, was er anderhalve maand voor de verhuis ook nog niks ondernomen, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#6 , 11 mar 2016 14:32

Laat alvast u vonnis betekenen door de deurwaarder, als u huurder er niet uit is op 1 mei verlies je nog eens één maand.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#7 , 11 mar 2016 18:31

Opgelet en in een aantal gevallen dient ook het OCMW in kennis gesteld te worden en die hebben één maand om tussen te komen.
Dus zorg er voor dat vonnis betekend wordt.

sloeberken

#8 , 11 mar 2016 18:51

Opgelet en in een aantal gevallen dient ook het OCMW in kennis gesteld te worden en die hebben één maand om tussen te komen.
Dus zorg er voor dat vonnis betekend wordt.
Dit doet de griffie van vredegerecht als vonnis uitgesproken is.
Geen enkel OCMW kan een betekend vonnis uitstellen, enkel uit vrije wil van de verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#9 , 11 mar 2016 19:25

Klopt is het vredegerecht die OCMW in kennis stelt.
Uiteraard is dat niet de eiser.

Wolf P.
Topic Starter

#10 , 12 mar 2016 09:33

Dus ik kan best eind maart langs de deurwaarder gaan om te voorkomen dat ik nog een extra maand zou moeten wachten op mn eigen verhuis? Voor die vonnis te betekenen zeg maar?

Wolf P.
Topic Starter

#11 , 12 mar 2016 09:39

Nu zijn we niet zo ver meer af van 1mei...
Heu, da's nog meer dan anderhalve maand... Toen ik verhuisd ben, was er anderhalve maand voor de verhuis ook nog niks ondernomen, hoor...
Dat is waar, maar de huurder is er al sinds vorig jaar mei van op de hoogte dat hij eruit moet. En tot op de dag van vandaag heeft hij nog niks anders gevonden. Dus ik vermoed dat hij zeker niet plots iets ga vinden binnen deze 7 weken. Dus wil ik zeker stappen onderzetten dat ik niet nog langer moet wachten. Ik wil er echt eindelijk in.

Xenophon

#12 , 12 mar 2016 09:40

Ik denk niet dat u vastzit aan die termijn van een maand aangezien het hier gaat om een onderling akkoord waartegen sowieso geen gewone rechtsmiddelen (hoger beroep) openstaan en de datum van uiterlijke ontruiming erin werd vastgelegd. M.i. dient de deurwaarder uiterlijk 5 dagen voor de ontruiming te betekenen, de persoon op de hoogte te stellen van de datum dat het goed zal ontruimd worden. Voor de procedure, zie art 1344bis en verder, Gerechtelijk Wetboek.

Maar bel gewoon naar een GDW en leg de vraag voor, dan bent u zeker. Ik vermoed ook dat u wat hard van stapel loopt, de huurder heeft nog tijd genoeg.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Didymus

#13 , 12 mar 2016 10:33

Dat is waar, maar de huurder is er al sinds vorig jaar mei van op de hoogte dat hij eruit moet. En tot op de dag van vandaag heeft hij nog niks anders gevonden. Dus ik vermoed dat hij zeker niet plots iets ga vinden binnen deze 7 weken. Dus wil ik zeker stappen onderzetten dat ik niet nog langer moet wachten. Ik wil er echt eindelijk in.
Probeer maar eens een huurwoning te vinden waar je langer dan 2 maanden in de toekomst mag intrekken. Verhuurders willen iemand die begint te huren de dag nadat de vorige huurder is vertrokken, geen 2 of 3 maand later en een doorsnee opzegperiode is nu eenmaal 3 maanden.

Wat had hij volgens jou vorig jaar in mei al moeten beginnen te doen?
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21

#14 , 14 mar 2016 08:26

Het is in principe ook niet aan de verhuurder om te controleren of zijn huurder effectief bezig is met het zoeken naar iets anders. Wat uiteraard niet weg neemt dat de huurder wel moet zorgen dat hij de woning van de verhuurder verlaat zoals afgesproken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Wolf P.
Topic Starter

#15 , 14 mar 2016 15:36

Ik weet dat het niet aan mij is op dat te controleren, maar hij zit met 3 kinderen en het is raar dat hij na al die maanden er nog zit. Het kan zijn dat hij inderdaad wacht tot het laatste moment(wat zijn recht is) maar het is natuurlijk wel een risico om zo lang te wachten tot de deurwaarder hem buitenzet. Ik denk dat ik het gewoon ga afwachten en een week of 2 van te voren eens naar een deurwaarder stappen met het vonnis en zal het vandaar uit wel horen hoe het zal verlopen. Hopelijk zal het zover niet komen..

Terug naar “Huren”