wagen verkopen zonder keuring

brejens
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

wagen verkopen zonder keuring

#1 , 09 mar 2016 06:45

ik wil mijn wagen verkopen zonder keuring. de koper is hiermee akkoord.
Moet ik mijn origineel inschrijvingsbewijs meegeven aan de koper?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 09 mar 2016 08:18

Ja kan anders niet gekeurd worden, vergeet niet als hij niet gekeurd is, dan is de verkoop ook nietig, en moet hem zijn centen terug geven, want ieder tweedehands voertuig moet gekeurd zijn en voorzien zijn van een carpas, enkel bij garagehouders kan het anders.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat

#3 , 09 mar 2016 08:38

Ja, je moet dit meegeven.

Wat denlowie zegt is fout: wagen hoeft niet gekeurd te worden door de verkoper, sinds een wetswijziging in 2014.
Wel ben jij verplicht om een car-pass mee te geven (dewelke je moet gaan halen bij de keuring).

Zorg dat je het op papier hebt dat de koper akkoord gaat zonder keuring!

Reclame

denlowie

#4 , 09 mar 2016 08:41

Kan je een carpas krijgen zonder keuring ?

Sirkii

#5 , 09 mar 2016 09:11

Nogmaals : je kan perfect een auto particulier verkopen zonder carpass en zonder keuring. ENIGE vormvereiste is dat je op de verkoopsovereenkomst duidelijk schrijft "verkocht zonder keuring voor opmaak of voor onderdelen".

Vanzelfsprekend moet je de papieren meegeven (gelijkvormigheidsattest & kentekenbewijs - groene kaart natuurlijk NIET) zodat de koper - als hij hem opgemaakt heft - 'm kan laten keuren en inschrijven. De nummerplaten moet je natuurlijk ook houden (voor je nieuwe wagen of om bij DIV de inschrijving te kunnen stopzetten.

Zoals hoger reeds geschreven is de wet in 2014 terug ten goede gewijzigd waardoor de koper - zoals véél vroeger ook het geval was - de wagen met zijn nummerplaten van een op zijn naam ingeschreven wagen ter keuring kan aanbieden. Ook voor 2014 konden wagens met de clausule van hierboven zonder keuring verkocht worden doch toen moest de koper de wagen door een garagist op Z-platen laten keuren.

Sirkii

#6 , 09 mar 2016 11:20

Kan je een carpas krijgen zonder keuring ?
Even nagekeken op www.car-pass.be. Ik citeer :

Het is niet vereist een technische keuring te laten uitvoeren om een Car-Pass te verkrijgen. Je kan de Car-Pass ook gewoon zo aanvragen in elk keuringscentrum.

Let wel, een Car-Pass mag slechts worden afgeleverd na voorrijden van het voertuig. Het chassisnummer en de stand van de kilometerteller moeten immers worden opgenomen om een Car-Pass te kunnen aanmaken.

denlowie

#7 , 09 mar 2016 11:46

dat weten we dan ook.

Terug naar “Andere”