Aannemer wil verder afwerken na 2 jaar

NotHappy
Topic Starter

Aannemer wil verder afwerken na 2 jaar

#1 , 07 mar 2016 14:10

Ik het volgende voor: ik stelde een aannemer elektriciteit/verwarming/sanitair aan in 2010, ruwbouw liep vertraging op en de aannemer heeft de werken gedeeltelijk uitgevoerd in 2013. Ik heb zeer veel moeten zagen om hem zijn werken te laten afwerken. Begin 2014 nog verschillende mails en telefoontjes gedaan maar in maart 2014 heb ik het opgegeven en heb alles zelf afgewerkt.

Na twee jaar komt hij boven water en wil snel alles afwerken. Hopelijk rijdt hij in de gracht gezien zijn snelheid!

Indertijd heb ik hem via voorschotten betaald voor alles wat hij gedaan heeft en in principe is hij min of meer betaald voor zijn werken.

Ik vermoed dat hij alles wil komen afwerken om zijn afrekening te kunnen opmaken. Helaas is alles afgewerkt en wil ik hem niets meer betalen. Bovendien heeft hij zo slecht gewerkt dat er veel fouten zijn gebeurd die ik heb moeten rechtzetten.

Alles is gebeurd per mail en mondeling zodat ik nu van plan ben om niet te reageren. Is dat een goed idee?

Een andere optie is om hem aangetekend aan te schrijven om hem vriendelijk te bedanken en alle mankementen op te sommen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mar 2016 15:56

Gezien alles is afgewerkt zou aannemer nu het volledige aannemingsbedrag kunnen opeisen, zeggende dat hij het heeft gedaan. Hoe ga je kunnen bewijzen dat hij geknoeid heeft en de zaak niet afgewerkt? Heb je een plaatsbeschrijving en stand van zaken laten opmaken door een deurwaarder?

NotHappy
Topic Starter

#3 , 07 mar 2016 16:06

Hij vraagt om af te werken en somt de werken dat hij nog moet doen op. Bovendien zijn er keuringsverslagen met een afkeuring. Ik heb ook overal foto's van.

Reclame

roharro

#4 , 07 mar 2016 16:23

U had niet mogen afwerken zonder hem eerst in gebreke te stellen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

NotHappy
Topic Starter

#5 , 07 mar 2016 16:41

Vraag is moet ik op een mail reageren, ik meen van niet. Dat hij in eerste instantie een AS opmaakt en dan zien we wel. Ik heb hem in 2014 tientallen kansen gegeven om te komen afwerken maar hij kwam nooit af, had hem dan idd beter een AS gedaan met de melding. Ik had verwacht niets meer van hem te horen want hij is betaald voor zijn werken.

roharro

#6 , 07 mar 2016 16:50

Het zal moeilijk voor u worden.
U staat daar bloot zonder enige vorm van geldig bewijs.

NotHappy
Topic Starter

#7 , 07 mar 2016 16:56

Ik heb een negatief keuringsverslag, dus was ik verplicht aanpassingen te doen. Pas na het keuringsverslag heb ik de aanpassing laten uitvoeren door een competente firma. Ik kan hem nog de kosten voor de aanpassing verhalen want het zijn zware inbreuken op de wetgeving.

Maar dat het moeilijk zal zijn besef ik.

roharro

#8 , 07 mar 2016 17:11

Ik heb een negatief keuringsverslag, dus was ik verplicht aanpassingen te doen. Pas na het keuringsverslag heb ik de aanpassing laten uitvoeren door een competente firma. Ik kan hem nog de kosten voor de aanpassing verhalen want het zijn zware inbreuken op de wetgeving.

Hier geldt ook dat u hem daarvoor in gebreke had moeten stellen en hem de kans had moeten geven om de gebreken zelf op te lossen. Nu hebt u geen gebruik gemaakt van de wettelijke garantie.

U zal zeer behoedzaam moeten handelen om bijkomende kosten te beperken.

NotHappy
Topic Starter

#9 , 07 mar 2016 17:26

Bijkomende kosten?
- Hij is betaald voor het geen uitgevoerd is.
- Het deel dat hij niet uitvoerde moet hij niet vorderen want niet uitgevoerd.
- Enkel voor de afwerking van het uitgevoerde deel waartoe hij 2 jaar de kans heeft gehad zou hij kunnen een schadevergoeding kunnen eisen.

Ik wacht zijn eis af, indien hij naar vrederechter wil dan zal ik me wel verdedigen. Mijn basis is smal maar ik heb tientallen rappels waarop hij telkens beloofde om de werken uit te voeren en vervolgens dan niet kwam opdagen.

NotHappy
Topic Starter

#10 , 09 mar 2016 08:07

Heb aannemer in gebreke gesteld voor termijn en voor kwaliteit, bovendien gevraagd naar een werkplanning. Benieuwd wat aannemer nu uit zijn duim gaat zuigen ...

Terug naar “Aanneming”