laatste woord pleidooi mogelijk voor alle partijen ook burger?

inina
Topic Starter

laatste woord pleidooi mogelijk voor alle partijen ook burger?

#1 , 04 mar 2016 13:39

Ik zou graag willen weten of de Voorzitter van het Hof van beroep , wettelijk verplicht is om ook nog de mogelijkheid van een "laatste woord " te geven aan de burgers in een procedure, na de pleidooien van de advocaten?

Kan de Voorzitter dit laatste woord weigeren? Moet men als burger hiervoor op voorhand de toelating vragen? Of kan dit vanzelfsprekend?

De Voorzitter moet zijn arrest ook motiveren.

Bestaat de mogelijkheid om zich na een arrest Hof van Beroep nog burgerlijke partij te kunnen stellen voor de correctionele rechtbank? Indien men kan aantonen dat er misdrijven werden gepleegd waarvoor door de Voorzitter in de burgerlijke rechtbank eventueel vrijspraak zou worden gegeven tot het betalen van schadevergoeding?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DavidP585

#2 , 06 mar 2016 10:31

is die zaak voor het Hof van Beroep een strafzaak of een burgerlijke zaak? In een strafzaak hebben de beschuldigden altijd het laatste woord, in een burgerlijke zaak de geïntimeerde.

In een strafzaak komt dit laatste woord altijd toe aan de beschuldigde zelf (dus niet aan zijn advocaat), in een burgerlijke zaak komt het toe aan de partij dus dat hoeft niet perse de partij zelf te zijn. In de meeste gevallen zal de voorzitter het woord wel verlenen aan de partij zelf indien die daarom vraagt.

U neemt best zo weinig mogelijk voorafgaand contact op het Hof (tenzij aan de griffie, mondeling om een inlichting te vragen), in een burgerlijke zaak kan u altijd teken doen, uw advocaat kan in zijn pleidooi melden dat u nog iets wil zeggen.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een partij persoonlijk iets wilde zeggen en het woord niet kreeg.

inina
Topic Starter

#3 , 18 mar 2016 08:40

Het is een tussenarrest met heropening van de debatten (eerst een strafzaak in een bouwgeschil) dat door de procureur naar de burgerlijke rechtbank werd verwezen voor behandeling.
Ik had gelijk gekregen in het eerste vonnis Rechtbank van eerste aanleg. Maar tegenpartij ging in beroep, eigenlijk probeert tegenpartij alleen maar om de zaak zo lang mogelijk te rekken en daardoor ook extra tijd te winnen. Op dit moment probeert hij in zijn syntheseconclusie deze lange tijd (7 jaar) te misbruiken en te stellen dat mijn vordering moet worden afgewezen wegens laattijdigheid.....
Het betreft dus een burgerlijke zaak voor het Hof van Beroep. ik ben geïntimeerde .
Dus lees ik in uw antwoord dat ik in elk geval een laatste woord dien te krijgen.
Dank u David voor uw toelichting.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”