telecom factuur via GDW

anja.bekkers
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

telecom factuur via GDW

#1 , 29 feb 2016 21:35

Wij zijn bezig om achter te halen of de schulden van mijn man al verjaard zijn of niet.
Deze schulden zijn opgenomen in de CSR van zijn ex vrouw.

bv, schuld van Mobistar, staat in de lijst als "Mobistar NV, P/A Gerechtsdeurwaader X met kantoor te Y"

er zijn nog een aantal schulden waarbij ook een GDW vermeld staat (Nuon, Belgacom, VMW, Autoverhuurbedrijf, Infrax, Electrabel).
Nog andere schuldeisers hebben een advocaat vermeld.

Wilt dit zeggen dat er een vonnis is voor al deze schulden en dat deze dan niet kunnen verjaren?

Naar aanleiding van een ander topic hier, lees ik dat een Telenet factuur verjaart indien men geen ingebrekestelling ontvangen heeft de laatste 5 jaar.

De schulden van mijn man zijn van tijdens zijn vorig huwelijk. Als de Electrabel abonnement op haar naam stond tijdens hun huwelijk, moet mijn man ook opdraaien voor deze schuld of alleen voor de abonnementen die effectief op zijn naam stonden?

CSR stuit de verjaring, maar ook ten hoofde van mijn man die niet in de CSR is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 29 feb 2016 23:18

Is onmogelijk u info te geven zonder een enkel dossier te zien, bespreek dit met u advocaat hij zal die dossiers wel doornemen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

anja.bekkers
Topic Starter

#3 , 01 mar 2016 09:10

De advocaat zegt steevast dat de lijst schulden opgenomen in de CSR van de ex zeker niet verjaard zijn en wilt precies niet veel moeite doen om uit te zoeken hoe en wat, maar stelt direct CSR voor.

Terwijl we denken dat de meeste schulden verjaard zijn of kan de schuld niet herhaald worden op mijn man (in geval de factuur op naam van ex staat). Dat zou verklaren waarom we geen schuldeisers aan onze deur krijgen.

Reclame

sloeberken

#4 , 01 mar 2016 09:57

CRS stuut de verjaring.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox

#5 , 01 mar 2016 11:21

CRS stuut de verjaring.
Erger zelfs. Daar je voor een aanvraag tot CSR alle schulden dient op te nemen, inclusief de verjaarde, erken je expliciet deze schulden en kan je geen aanspraak maken op de bevrijdende verjaring.

Ik vraag me echter af wanneer een contract aangegaan wordt door meerdere personen met hoofdelijke aansprakelijkheid of een erkening van deze schulden door één van de personen automatisch tot gevolg heeft dat de andere(n) nog steeds aansprakelijk zijn.

Xenophon

#6 , 01 mar 2016 11:31

@Lanox: zeer goede vraag, m.i. komt dit op de proppen:

Art. 2249. De ingebrekestelling van een der hoofdelijke schuldenaars, overeenkomstig de bovenstaande artikelen, of de erkenning van de schuld door hem gedaan, stuit de verjaring tegen alle overige, zelfs tegen hun erfgenamen.
De ingebrekestelling van een der erfgenamen van een hoofdelijke schuldenaar, of de erkenning van de schuld door die erfgenaam stuit de verjaring niet ten aanzien van de overige medeërfgenamen, zelfs niet in het geval van een hypothecaire schuld, tenzij de verbintenis ondeelbaar is.
Die ingebrekestelling of die erkenning stuit de verjaring ten aanzien van de overige medeschuldenaars slechts voor het aandeel waarvoor die erfgenaam verbonden is.
Om de verjaring ten aanzien van de overige medeschuldenaars te stuiten voor het geheel, is vereist de ingebrekestelling van alle erfgenamen van de overleden schuldenaar, of de erkenning door al die erfgenamen.

Bij de indiening van de aanvraag CSR erkent men de schulden.

Voorts dient voor TS niet enkel te worden onderzocht op wiens naam de factuur staat maar ook welk huwelijksvermogensstelsel en welke schuld het is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

anja.bekkers
Topic Starter

#7 , 01 mar 2016 15:29

Voorts dient voor TS niet enkel te worden onderzocht op wiens naam de factuur staat maar ook welk huwelijksvermogensstelsel en welke schuld het is.
Wettelijk stelsel.

Bij de indiening van de aanvraag CSR erkent men de schulden
Daarom dat we eerst willen weten of de schulden er effectief zijn. Net zoals sommigen hier het raar vonden, vinden wij het ook raar, dat hij gerust gelaten wordt door de schuldeisers en dit terwijl hij al jaren een officieel adres heeft en een degelijk loon.

Het zou zot zijn om een CSR aan te vragen, 7 jaar aan vast hangen, als zou blijken dat de meeste schulden al verjaard zijn.

Xenophon

#8 , 01 mar 2016 18:36

M.i. werd uw man met rust gelaten net omdat zijn ex in CSR zit/zat, afbetaalde en genoot van de opschorting van uitvoeringsmaatregelen. Indien haar CSR wordt herroepen denk ik dat het niet lang zal duren voordat de eerste deurwaarder zijn opwachting maakt (uiteraard voor de schulden waarvoor hij ook kan aangesproken worden). Wait and see. Gelet op het gebrek aan informatie over de schulden vermoed ik dat uw man zijn idee van een klassement de prullenbak was, dat helpt uiteraard niet bij het bepalen van de toestand.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

anja.bekkers
Topic Starter

#9 , 01 mar 2016 21:09

M.i. werd uw man met rust gelaten net omdat zijn ex in CSR zit/zat, afbetaalde en genoot van de opschorting van uitvoeringsmaatregelen. Indien haar CSR wordt herroepen denk ik dat het niet lang zal duren voordat de eerste deurwaarder zijn opwachting maakt (uiteraard voor de schulden waarvoor hij ook kan aangesproken worden). Wait and see. Gelet op het gebrek aan informatie over de schulden vermoed ik dat uw man zijn idee van een klassement de prullenbak was, dat helpt uiteraard niet bij het bepalen van de toestand.

Nu, het is wel zo dat hij niet volledig gerust gelaten werd. Op moment van begin CSR van ex had hij geen adres, maar eens hij wel een adres had (2012) kregen we wel een aantal facturen die we dan ook allemaal betaald hebben. Maar, al bijna een jaar krijgen we niets meer, buiten dat ene factuur van + 10.000 euro (die op zich al erg genoeg is), maar deze schuld werd niet opgenomen in de CSR van de ex.

Idd, we gaan nu gewoon even afwachten.

Terug naar “Consumenten Koop”