autoverzekering

A'ntje
Topic Starter

autoverzekering

#1 , 26 feb 2016 18:54

Ik kom nietsvermoedend voor een probleem te staan na schrapping van een oude nummerplaat.

Na bestelling van een nieuwe wagen vragen we een paar offertes voor de verzekering van de nieuwe wagen.
Na het beslissen met wie we in zee gaan, vragen we uitdrukkelijk aan de nieuwe verzekeraar of we niet met opzeg van het oude contract moeten werken enz. maar hij beweert dat de oude nummerplaat dient geschrapt te worden en bijgevolg het risico van de verzekering komt te vervallen en we dus het resterende bedrag van de oude verzekering zullen terugvorderen. We kunnen bij levering van de nieuwe wagen direct met hen in zee gaan.
Wij ondertekenen ter goeder trouw het nieuwe contract.

Nu ga ik met het bewijs van schrapping naar mijn oude verzekeraar maar die weigert de verzekering op te zeggen. (betaald is betaald, beweert die)
Op mijn vraag voor wat ik die resterende maanden nog betaal, wordt omslachtig geantwoord. (voor een wagen die uit het verkeer is genomen ?)
Volgens de oude verzekeraar werd een deontologische fout gemaakt ... en moest ik de nieuwe wagen eerst nog bij hen inschrijven (met nieuwe nummerplaat) tot vervaldatum van contract vorige auto.
Mijn nieuwe verzekeraar zegt dat er niet volgens de wet wordt gehandeld ...
De oplossing die aangereikt wordt, is dat ik een brief schrijf en onderteken dat ik eerst de nummerplaat heb geschrapt en pas enkele dagen nadien toch beslist heb om een nieuwe wagen te kopen. Volgens beide verzekeraars kan ik op basis daarvan wel mijn teveel betaalde premie terugkrijgen ...

OK, ik krijg dan eventueel mijn geld terug (maar daarom staat het nog niet direct terug op mijn rekening, als ik het al zal terugkrijgen...) maar tot nu toe was ik wel steeds ter goeder trouw ... nu spoort men mij eigenlijk aan tot bedrog ...

Graag jullie advies ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 27 feb 2016 14:52

Schrapping van nummerplaat resulteert inderdaad in terugbetaling saldo verzekeringspremie indien men aangeeft te stoppen met autorijden (bv oudere persoon die z n stuur aan de kapstok hangt) doch je zal geen attest "schadevrij" rijden krijgen om bij een ander je te verzekeren. Je moet immers je kontrakt uitdoen. Als "jonge" bestuurder zal de polis opgeschort worden zonder terugbetaling tot je een nieuwe wagen hebt.

Je kan wel al je omnium bij de nieuwe maatschappij nemen en je BA dan na de volgende vervaldag mits 3 maand vooropzeg.

PS. Opzeggingen etc altijd aangetekend naar de maatschappij sturen. Niet naar de makelaar.

A'ntje
Topic Starter

#3 , 27 feb 2016 15:20

Mijn nieuwe makelaar heeft de wagen al verzekerd. De premie is nog niet betaald. Ik heb uitdrukkelijk gevraagd of ik niet tot einde contract bij de vorige moest blijven maar hij zei dat ik kon veranderen van verzekering bij de schrapping van de oude nummerplaat. De verzekering zou niet meer van tel zijn, omwille van wegvallen van het risico. Hij zei dat het voor de vorige makelaar er niets toe doet of ik wel of geen nieuwe wagen heb.
De één verwijt de ander om de deontologie niet te volgen en de ander verwijt dan terug dat zijn concullega de wet niet volgt.
En ik zou graag mijn verzekeringspremie voor een half jaar recupereren ... :(

(Ik werd verplicht een nieuwe nummerplaat aan te vragen omdat ik er nog eentje had volgens oud model.)

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2016 16:38

De oude makelaar geeft niet graag geld terug, en de nieuwe makelaar maakt uw van alles wijs om toch maar een nieuwe klant binnen te halen. Daarom beter rechtstreeks met de maatschappij zelf werken. Die makelaars beschermen immers hun commissie.

A'ntje
Topic Starter

#5 , 27 feb 2016 16:48

Probeer ik dan best om met de nieuwe makelaar overeen te komen om de nieuwe verzekering pas te laten ingaan na vervaldag van huidige verzekering ? En een correcte opzeg te doen van 3 maand voor vervaldag ? Ik vrees dat ik anders toch geen stuk premie terugzie, ook al zijn ze verplicht om te schrappen ...

j.demoor

#6 , 27 feb 2016 17:00

“Art.17.§ 1. In geval van de overdracht van eigendom van het motorrijtuig kunnen de bedingen van de verzekeringsovereenkomst die ertoe strekken door het loutere feit van de overdracht een einde te maken aan de verzekering betreffende dit motorrijtuig, tegen de benadeelde worden ingeroepen. § 2. In afwijking van § 1, blijft, gedurende zestien dagen te rekenen vanaf de overdracht en voor zover geen andere verzekering hetzelfde risico dekt, de verzekeraar van het motorrijtuig waarvan de eigendom werd overgedragen, evenwel gehouden tegenover de benadeelde persoon. De verzekeraar is met toepassing van het eerste lid tegenover de benadeelde persoon enkel gehouden indien de schade werd veroorzaakt door : 1° het motorrijtuig waarvan de eigendom is overgedragen, als het, zelfs op ongeoorloofde wijze, aan het verkeer deelneemt onder de kentekenplaat die het voor de overgang droeg; 2° het motorrijtuig, gebruikt ter vervanging van dat waarvan de eigendom is overgedragen, als het, zelfs op ongeoorloofde wijze, aan het verkeer deelneemt onder de kentekenplaat die dit laatste voor de overdracht droeg.”(21 NOVEMBER 1989. - Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.).

“Art.302. § 1. Er wordt een buitengerechtelijke klachtenregeling inzake verzekeringen ingesteld met als doel geschillen tussen verzekeringsondernemingen en verzekeringstussenpersonen aan de ene kant, en hun cliënten, aan de andere kant, te helpen oplossen door hierover advies te verstrekken of op te treden als bemiddelaar. Deze ombudsdienst (=http://www.ombudsman.as/) inzake verzekeringen dient onder de vorm van een rechtspersoon te worden opgericht...”(4 APRIL 2014. - Wet betreffende de verzekeringen).

Schrapping van uw oude nummerplaat door inlevering ervan bij de DIV is niet overdracht van eigendom van het rijtuig .

U kan uw vraag voor alle zekerheid stellen aan voornoemde ombudsman.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

scorpioen

#7 , 27 feb 2016 18:23

Modelovereenkomst
Art. 33
[...]
Indien na het verstrijken van voornoemde termijn van 16 dagen het overgedragen rijtuig niet werd vervangen of indien deze vervanging niet ter kennis werd gebracht van de maatschappij is de overeenkomst geschorst en wordt artikel 34 toegepast.
Art. 34.
In geval van schorsing van de overeenomst moet de verzekeringnemer die het omschreven of enig ander rijtuig in het verkeer brengt, daarvan mededeling doen aan de maatschappij.
De overeenkomst wordt opnieuw in werking gesteld volgens de verzekeringsvoorwaarden en het tarief van toepassing op de laatste jaarlijkse premievervaldag, onder voorbehoud van de bepalingen van artikel 37 betreffende de premie-indexatie.

Het kopen van een nieuw voertuig (ook als dit gepaard gaat met schrapping van de nummerplaat en aanvraag nieuwe nummerplaat) beëindigt de verzekeringsovereenkomst niet. U moet u nieuw voertuig bij de 'oude' verzekeringsmaatschappij laten verzekeren voor de wettelijke aansprakelijkheid. De nieuwe makelaar heeft u blaasjes wijsgemaakt.

j.demoor

#8 , 29 feb 2016 11:12

“Art.35.Indien het risico verdwijnt wegens enige andere reden dan die welke hierboven zijn opgesomd, moet de verzekeringnemer de maatschappij hiervan onmiddellijk op de hoogte brengen; doet hij dit niet, dan blijft de vervallen premie prorata temporis aan de maatschappij verworven of verschuldigd tot op het ogenblik dat die mededeling werkelijk wordt gedaan.”(14 DECEMBER 1992. - Modelovereenkomst voor de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen).
Deze modelovereenkomst is geen wet of uitvoeringsbesluit. Zie daarom vooraf zorgvuldig na of uw eigen overeenkomst in overeenstemming is met voornoemd art.35.

‘maar hij beweert dat de oude nummerplaat dient geschrapt te worden en bijgevolg het risico van de verzekering komt te vervallen’

Dit vervallen van het risico ontheft de verzekeringnemer er niet van de maatschappij hiervan onmiddellijk op de hoogte brengen en de sanctie van het eventuele nalaten te ondergaan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

pjs15

#9 , 25 apr 2016 22:08

Hallo,
Ik zit in dezelfde situatie.
Alvast bedankt voor de verduidelijking maar ik heb toch nog wat vragen.
In mijn geval is de oude maatschapij ingelicht en mijn contract is opgeschort.
Als ik de oude maatschapij niets laat weten binnen de 16 dagen wat betreft nieuwe voertuig ( dan artikel 34 toepassen ), begrijp ik goed dat:
  • het contract automatisch wordt gestopt (in mijj geval in september) ?
  • het niet verbruikte deel op het einde wordt teruggestort ?
Nadelen/Problemen die ik over het hoofd zie ?

Thanks!

Terug naar “Consumenten Koop”