herinnering na 6 jaar voor nooit ontvangen factuur

Wouter A
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

herinnering na 6 jaar voor nooit ontvangen factuur

#1 , 26 feb 2016 19:12

Beste,

vandaag in de brievenbus een betalingsherinnering voor een leveringsbon van onze propaanleverancier van een levering van 6 jaar geleden.

Wij zijn al vele jaren bij deze leverancier, en hebben bij iedere levering (ongeveer 2x per jaar) steeds onmiddellijk en correct betaald (op basis van de info op de leveringsbon)
Nu krijgen we plots, out-of-the-blue, een betalingsherinnering voor een leveringsbon van 6 jaar geleden?
Nooit eerder hebben we voor deze (vermeende?) levering een herinnering gekregen

Kan iemand ons tips geven wat we hiermee moeten/kunnen aanvangen?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 26 feb 2016 19:51

Werd die levering ook effectief uitgevoerd? is er een leveringsbron door u ondertekent voor ontvangst van de goederen?

denlowie

#3 , 26 feb 2016 20:02

De factuur van een gewone verkoop van een handelaar aan een particulier verjaart na 1 jaar
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Wouter A
Topic Starter

#4 , 26 feb 2016 21:45

mava105: ik heb er geen idee van. Mijn geheugen gaat zo ver niet terug.
Leveringsbonnen heb ik nog nooit ondertekend. Ik vind ze normaalgezien 's avonds in mijn brievenbus, en betaal ze 1 van de volgende dagen.

Ik veronderstel: mocht een leveringsbon verdwenen zijn, of ik ben ze vergeten te betalen (altijd mogelijk), ik toch een 'iets' snellere betalingsherinnering zou krijgen?

mava105

#5 , 27 feb 2016 09:09

Mogelijks hebben ze nu en controle van de fiscus gekregen en is daaruit de onbetaalde factuur gebleken.
Hou jij geen lijstje bij van de leveringen en de geleverde hoeveelheid? Hoe kan je uw verbruik controleren?
In de tijd dat ik nog stookolie stookte mat ik telkens de inhoud van de tank voor en na levering, noteerde datum en uur van levering en het aangerekende bedrag. Een kleine moeite.

Wouter A
Topic Starter

#6 , 27 feb 2016 11:32

mava105: ik hou hier geen lijst van bij, nee. Ik weet enkel dat ik 1 a 2 leveringen per jaar nodig heb (hangt af van stengte van winter, verbruik, of we op propaan of elektriciteit ons water opwarmen,...). Zoveel jaren geleden hadden we ook nog geen kinderen, en was het huis nog deels in renovatie, dus een ander verbruik.
Als er geleverd is, kijk ik na of de tank vol is, maar hoeveel liter er nu effectief is ingegaan, weet ik niet (geen aparte teller). Dit staat op de teller van de leveringsbon. Ik ga ervan uit dat deze teller geijkt en gekeurd dient te zijn?

sloeberken

#7 , 27 feb 2016 11:39

Factuur is verjaard, dit zal je zelf moeten inroepen. Geweldige boekhouding van die propaanleverancier.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Wouter A
Topic Starter

#8 , 12 mei 2016 21:10

Beste,

het verhaal gaat verder. Vandaag een aangetekende brief in de bus gekregen, met daarin een kopie van de eerste brief, plus nog eens een extra herinnering, en vermelding dat ze eind deze week (morgen dus) 'het dossier overmaken aan het vredegerecht'.

Wat kan ik hier best mee aanvangen? Ik heb ze al proberen telefoneren vandaag, maar zonder antwoord.
- aangetekende brief terugsturen?
- afwachten of ik iets hoor van een vredegerecht (ofzo)?
- zelf al eens langs een advocaat langslopen?

Bedankt!

Drone

#9 , 12 mei 2016 21:40

hebt ge al een aangetekend schrijven gestuurd en de verjaring ingeroepen?

indien niet, morgen aangetekend schrijven versturen waarin u duidelijk meld dat deze factuur verjaart is en dat u wenst dat men u hiermee niet verder lastig valt

Terug naar “Consumenten Koop”