in CSR stappen?

sloeberken

Re: in CSR stappen?

#61 , 26 feb 2016 10:42

Ik blijf het wel niet eerlijk vinden dat sommigen 200 euro per maand moeten aflossen via CSR en van een ander zou men 1.000 euro inhouden op zijn loon....
Dit zal afhangen van de grote van de schuld.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#62 , 26 feb 2016 12:53

Ik blijf het wel niet eerlijk vinden dat sommigen 200 euro per maand moeten aflossen via CSR en van een ander zou men 1.000 euro inhouden op zijn loon...

Stop nu eens met dit aan te halen, de ene mens verdiend 3500€ per maand en de andere 1400€ per maand en daar zit het verschil, men kan moeilijk aan iemand die 1400€ heeft er 1500€ doen betalen hé.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

anja.bekkers
Topic Starter

#63 , 26 feb 2016 13:02

Het loont dus niet echt om hard te werken en meer geld te verdienen...Maar goed, het systeem is nu eenmaal zo :wink:

Straks afspraak met de SB. Nog advies wat we zouden aankaarten of hoe een gunstig afbetalingsplan te bekomen? (niet zo min mogelijk, maar een zoals JPV zei, een comfortabel leefloon die de stimulans geeft om te blijven werken)

Reclame

Meeboo

#64 , 26 feb 2016 13:07

tuurlijk loont dat wel..; hoe sneller uw schuld is afbetaald hoe beter, niet?

anja.bekkers
Topic Starter

#65 , 26 feb 2016 13:28

tuurlijk, maar wat als de schulden zo hoog zijn dat ze nooit afbetaald geraken via CSR? wordt je dan niet toegelaten?

stel, schulden van 100.000 euro, CSR op 9 jaar (maximum dacht ik, of was het 7 jaar?)

Met een afbetaling van 1.000 euro per maand, waarvan 950 euro aan de effectieve schulden...zal je op 9 jaar alles afbetalen
met een afbetaling van 400 euro per maand, ah ja, minder inkomen, zal je na 9 jaar maar de helft van je schulden afbetalen, maar zal je toch schuldenvrij verklaard worden

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben zeer blij dat dit systeem bestaat want anders zouden de schulden alleen maar groter worden en zou men ze nooit volledig kunnen aflossen. Maar feit is dat je bij hoge schulden niet gebaat bent met een goed inkomen.

Benieuwd voor straks.

anja.bekkers
Topic Starter

#66 , 26 feb 2016 13:35

Dit heb ik gevonden op de site van elfri:

"Voor de nieuwe schuldenregelingen die vanaf heden worden opgestart, geldt dat het onbeslagbaar deel van de inkomsten en de schuldenaar behouden blijft. Evenwel kan de schuldenaar toch beslissen om het onbeslagbaar deel van de inkomsten voor een deel aan de schuldbemiddelaar over te laten. Hiervoor is de uitdrukkelijke instemming nodig van de schuldenaar.

In de praktijk zal die slechts gegeven worden wanneer het de bedoeling is om een onroerend goed te redden maar voor die schuldenaars die geen onroerend goed hebben, is het belangrijk om te weten dat zij steeds het onbeslagbaar deel van hun inkomen behouden. Dit onbeslagbaar deel wordt per kop berekend en dus per gezinslid. Voor mensen die meer dan 1.500 € per maand verdienen bedraagt dit ongeveer 1250 € meer 60 € per kind ten laste. Voor mensen die ongeveer 1200 € per maand verdienen, bedraagt dit bij benadering 1100 € meer 60 € per kind ten laste. Voor de precieze berekening verwijs ik naar de links op deze site. Vergeet ook niet dat kindergeld en onderhoudsgeld voor de kinderen, naast maaltijdcheques onbeslagbaar zijn"

Volgens deze informatie zou mijn man zijn leefgeld 1.250 + 120 euro (2 kinderen ten laste) = +/- 1.350 euro.
De lopende alimentatie die hij maandelijks moet betalen, zal hij hiervan moeten betalen of wordt dat ook opgenomen bij de schulden?

We zouden héél blij zijn als hij rond de 1.300 euro zou mogen overhouden van zijn loon :-) :-) :-)

Xenophon

#67 , 26 feb 2016 13:55

Ik zou eerst toch maar naar dat gesprek gaan....enne...vergeet niet dat de grenzen inzake beslagbaarheid niet gelden inzake onderhoudsuitkeringen die dienen te worden betaald (maar dat zijn dan weer prioritaire schulden).

U moet ook eerst toegelaten worden tot de CSR; indien hetgeen u voorstelt aan de schuldeisers dezen onredelijk lijkt kunnen ze dwarsliggen; dat kan de vorm aannemen van een akkoord weigeren, hetgeen in deze specifieke situatie niet in hun voordeel zal zijn want dat zou uitmonden in een GAR en uw echtgenoot heeft geen activa om te liquideren. Ofwel zouden ze kunnen argumenteren dat uw echtgenoot op bedrieglijke wijze zijn onvermogen heeft georganiseerd en pogen de toegang tot de CSR af te blokken. Gelet op de vermogensconstructie die werd opgezet (scheiding van goederen maar blijkbaar een lening die door uw echtgenoot werd aangegaan en een ander vermogen dan het zijne ten goede komt (de groene lening, makkelijk aan te tonen) zou ik in hun plaats ernstig in die richting beginnen zoeken naar argumenten die u wat inschikkelijker maken.

Ik vind dat u er nogal nonchalant overheen gaat en -met permissie- dat uw echtgenoot zichzelf in een positie manoeuvreert om helemaal gestroopt op de keien te staan indien u besluit hem buiten te zetten, hetgeen vanuit risicomanagementsoogpunt niet slim is, maar goed, hij heeft dan ook een schuldenberg die op zijn schouders drukt en die is er ook op een bepaalde wijze gekomen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Meeboo

#68 , 26 feb 2016 14:02

inderdaad, het feit dat hij een groene lening aangaat op zijn naam zal zeker in zijn nadeel spreken

anja.bekkers
Topic Starter

#69 , 26 feb 2016 14:09

Die groene lening is getekend, maar we hebben nog geen factuur ingediend (nog aan het wachten tot de werken beginnen....zucht....)

Dat de eigendom alleen op mijn naam staat is nogal normaal, ik had redelijk wat eigen inbreng. Liefst van al wilden we samen lenen, maar toen stond hij nog op de zwarte lijst. Scheiding van goederen is dan ook niet meer dan normaal als hij 0 spaarcenten had en een schuldenberg. (en toen zelfs geen job of recht op uitkering). Dus ja, die groene lening, hij zal 50 euro maandelijks afbetalen voor 5 jaar .... terwijl ik al een redelijk deel van zijn schulden afgelost heb ( 5 cijfer bedrag....).

Benieuwd wat de advocaat zegt straks. We willen absoluut geen onredelijk voorstel doen.

De auto hebben we al vergeten :-)

denlowie

#70 , 26 feb 2016 14:49

Straks afspraak met de SB
Hoe kan je een afspraak hebben met een SB als je nog niet in de schuldbemiddeling zit ???

sloeberken

#71 , 26 feb 2016 16:07

Straks afspraak met de SB
Hoe kan je een afspraak hebben met een SB als je nog niet in de schuldbemiddeling zit ???
Je moet eerst praten met een advocaat die crs aanvraagt praten, rechtbank stelt een SB aan na toelating.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

anja.bekkers
Topic Starter

#72 , 26 feb 2016 16:39

Niet zo veel wijzer geworden....
Het was idd een advocate die de aanvraag zou indienen, niet een SB.
Ik meende wel ergens gelezen te hebben dat men zelf de aanvraag via een SB kan indienen, dus dat je op voorhand al met deze kan praten, niet dat deze toegewezen wordt door de rechtbank. Volgens de advocate met wie we de afspraak hadden, kan dit zeker NIET.

Over het leefloon kon ze ook niets concreet zeggen, dat allemaal gebeurt na de toelating (hoewel we net nog voor de toelating graag een idee wilden hebben, maar bon).

Wat de wagen betreft, als mijn man zou kunnen aantonen dat een wagen aankopen een noodzaak is (huidige wagen niet meer door de keuring en wagen nodig voor woon-werkverkeer), zou dit geen probleem geven. Het werd ons dan aangeraden om de auto asap te kopen....zeker niet één maand voor aanvraag CSR....

Over de toelaatbaarheid werd alleen gezegd dat zolang men geen handelaar is, is het geen probleem.

Vraag ivm verjaring schulden:
De schulden zijn opgenomen in de CSR van de ex, zolang de schulden lopen, kunnen ze dus niet verjaren. Begint de looptijd van de verjaringstermijn dan vanaf moment herroeping CSR van ex?

Wat is de verjaringstermijn van een schuld bij een handelaar? 1 jaar? 5 jaar? 10 jaar?

Xenophon

#73 , 26 feb 2016 18:52

Ik vind het een bedenkelijk advies om meer schulden aan te gaan in de wetenschap dat uw echtgenoot in CSR zal gaan en de schuldeiser benadeeld wordt. Moreel vind ik dat onverdedigbaar. Het toppunt is dat het Hof van Cassatie reeds heeft geoordeeld dat een contractueel beding van eigendomsvoorbehoud op een roerend goed in geval van samenloop met andere schuldeisers in een CSR niet tegenstelbaar is aan derden (de andere schuldeisers). Dus éénmaal de wagen geleverd kan men hem niet zomaar komen ophalen bij wanbetaling of csr.

Art. 1675/4. § 1. De vordering tot collectieve schuldenregeling wordt ingeleid bij verzoekschrift en behandeld overeenkomstig de artikelen 1027 tot 1034. [1 De als bijlage toegevoegde stukken bij het verzoekschrift worden in tweevoud neergelegd of toegestuurd.]1
§ 2. Het verzoekschrift bevat de volgende vermeldingen :
1° de dag, de maand, en het jaar;
2° de naam, de voornamen, de geboortedatum, het beroep en de woonplaats van de verzoeker en in voorkomend geval de naam, de voornamen, de woonplaats en de hoedanigheid van zijn wettelijke vertegenwoordigers;
3° het onderwerp en in het kort de gronden van de vordering;
4° de aanwijzing van de rechter die ervan kennis moet nemen;
5° de identiteit van de eventueel voorgestelde schuldbemiddelaar;
6° naam, voornamen, beroep, woonplaats en geboortedatum van de echtgenoot van de verzoeker of de met de verzoeker samenwonende(n), desgevallend hun huwelijksvermogensstelsel evenals de samenstelling van het gezin;

De rechtbank stelt aan, de verzoeker kan een voorkeur aanduiden.

Het leefgeld van uw echtgenoot wordt bepaald maar -scheiding van goederen of niet- daarbij wordt ook rekening gehouden met uw inkomsten.

De verjaringstermijn van schulden hangt af van de aard van de schuld, daar valt niet een kort en simpel antwoord op te geven zonder details te kennen. Verjaringstermijn van een schuld is ook iets anders dan verjaringstermijn van een eventueel vonnis waarbij men veroordeeld werd tot betaling.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

anja.bekkers
Topic Starter

#74 , 28 feb 2016 21:37

Het frustrerende aan dit alles is dat we de omvang van de schulden niet exact weten.
Momenteel worden we ook niet geconfronteerd met aanmaningsbrieven, GDW, loonbeslag...enz.

We hebben wel de lijst van schuldeisers kunnen vastkrijgen die opgenomen zijn in de CSR van de ex, maar weten niet in hoeverre de schulden afbetaald zijn.

Het is niet de bedoeling om morgen een verzoek in te dienen voor CSR, waarschijnlijk daarom ook dat de advocate adviseerde om een lening aan te gaan voor de wagen, indien deze noodzakelijk is voor het woon-werk traject.

In ieder geval - en dit zal waarschijnlijk verkeerd overkomen -, zijn we gerustgesteld dat indien we toch aanmaningen beginnen te krijgen van schuldeisers, de mogelijkheid tot CSR wel degelijk bestaat. Het zullen dan wat mindere jaren zijn, maar zullen op het einde van de rit tenminste schuldvrij zijn.

Weet iemand of de banken andere lijsten raadplegen dan de NBB? De schrik zit er natuurlijk in dat hij geen lening zou kunnen krijgen, hoewel hij niet op de NBB staat en ook in zijn minfin is er geen enkel schuld (meer).

denlowie

#75 , 28 feb 2016 22:19

Banken gebruiken ook kredietverzekeraars, en die houden zeer lang gegevens bij, maar dit is zeer goed mogelijk dat je man daar niet op staat, en ook banken zelf houden dit zeer lang bij.
Als je een lening voor een wagen moet nemen ga naar een grootbank.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”