Ik hoop dat ik dit op de juiste plaats heb geplaatst (ben hier nieuw).
Ik zit een beetje vast en hoop dat iemand mij wat meer informatie kan geven zodat ik weet waar ik sta en wat ik kan doen.
Ik zal de situatie kort schetsen.
Op mijn 15e ben ik door mijn ouders achtergelaten in een ziekenhuis. Ik ben toen opgevangen bij een tante waar de situatie ook helemaal niet oké was. Met haar heb ik al een jaar geen contact meer, maar mijn domicilie stond daar nog wel. Sinds februari studeer ik met steun van het OCMW van de plaats waar mijn domicilie bij mijn tante stond. Het OCMW zei me dat ik gerust kon verhuizen naar Gent, dicht bij mijn school en dat ik dan hier mijn domicilie moest aanvragen en zij zouden dan mijn volledige studies blijven betalen (mits voorwaarden natuurlijk). Ik woon nu sinds maart in Gent (studio waar ik volgens de huisbaas domicilie hoofdverblijfplaats mocht zetten) en heb dus een adreswijziging gedaan.
Nu ontving ik vandaag een brief dat mijn inschrijving is geweigerd wegens " Student komt van bij tante. Toep. Art 18/ Kb 16/07/1992".
De wettekst heb ik al opgezocht en ergens snap ik het wel. Maar ik kan echt nergens anders naar toe, niet naar mijn tante, niet naar mijn ouders. En ik heb toch echt een officieel adres nodig. Daarbij komt nog eens dat het adres bij mijn tante het huis van mijn oma was (die is ondertussen overleden) en dat huis kan elk moment verkocht worden, dus binnenkort heb ik nergens een domicilie.
Mijn vragen zijn:
- Kunnen ze mij in deze situatie echt weigeren om mijn adres hier te zetten?
- Hoe gevaarlijk is het om echt zonder domicilie te komen zitten? Daar heb ik namelijk best veel schrik voor.
- Als ik beroep aanteken (wat volgens de brief de enige optie is om ertegenin te gaan) heb ik hier dan een advocaat voor nodig of hoe pak ik dit het beste aan?
Alle info, tips en hulp zijn welkom!
Ik wil na alle 'pech' echt dolgraag studeren en het gaat nu zo goed dat ik dit niet zomaar wil opgeven.
Alvast héél erg bedankt!