Stel dat er geen CSR was, wat zou er dan gebeuren? De schuldeisers zouden een vonnis gaan halen, dat laten betekenen en dan trachten uit te voeren. Die wagen zou er niet lang staan, tenminste niet op naam van uw echtgenoot. Al het inkomen tot aan de beslagvrije som....elke maand weg. Er komt een erfenis...rechtstreeks naar de schuldeisers. Eénmaal er een betekend vonnis is kan een schuldeiser met geduld u zéér lang achtervolgen. En ondertussen blijven de kosten en intresten oplopen en is er geen zicht om er ooit uit te raken.
Is dat beter?
Bij CSR hebt u een kans, om met een schone lei te beginnen. Let overigens op met referenties naar 'dat volk' want uw man zal er straks mogelijk tussen staan, het zijn zijn schulden die aan de basis liggen van het probleem hé. U lijkt die situatie te bekijken als een ongeluk dat hem toevallig overkomen is maar dat is het niet, hij heeft daden gesteld die hem aansprakelijk maken voor de terugbetaling.
Trouwens, 'professionele' schuldenaars, die gaan niet in CSR of indien ze erin gaan, houden ze het niet lang vol. Een pro maakt zichzelf insolvabel, woont in een eigendom dat aan iemand anders toebehoort en met andermans meubels (tiens), werkt wat jn het zwart etc. Maar kan nooit 'boven water' komen.
De vraag is ook, kan je 7 jaar werkloos zijn. Niets weerhoud u van een wagen te kopen, enkel zal je moeten zien dat hij betaald word van zijn leefloon.
Het is beter om zo kort mogelijk in CSR te zitten en het in CSR zo comfortabel mogelijk te hebben. Dan is werk hebben beter gezien:Wij hebben al een afspraak gemaakt met een advocaat, afhankelijk van wat die zegt, zullen we de volgende stap naar de OCMW zetten.
Wat ik over ons huis en deel van ons inkomen zei....het komt arrogant over, maar het gaat hier over schulden van voor ons huwelijk, natuurlijk wil ik niet dat ze aan mijn inkomen, inboedel of eigendom komen.
We moeten sowieso een beeld krijgen over de openstaande schulden, sommigen zijn gedeeltelijk betaald geweest door de ex ook, maar van die kant krijgen we geen informatie.
Op basis van alles wat ik lees, lijkt het dat het beter is als werkloze in CSR te zitten dan als werknemer. Dat is geen kritiek tegen de reacties hier, maar tegen het systeem zelf.
niet teveel de verhaaltjes geloven. Ik heb hier al regelmatig mensen gehad die stoeferig deden over dergelijke zaken. Blijkt als je later eens in hun dossier kijkt dat ze ondertussen al definitief geschorst zijn...Die vraag stel ik mij ook, maar blijkbaar slagen er sommigen in om 30 jaar werkloos te zijn....
Als de schulden niet op de NBB vermeld staan, over welke schulden gaat het dit dan ???Op minfin.be zijn er geen schulden meer (er waren een serieus aantal, penale boetes, die we allemaal betaald hebben) en op de site van de NB is er ook geen vermelding van een schuld.
1. Na wat opzoekwerk en veel mails en bellen, blijkt dat de ex vrouw een tijdje in CSR gezeten heeft omwille van deze schulden, maar haar CSR werd onlangs herroepen of zal herroepen worden, dat kon ik niet uitmaken, maar ze betaalt nu niet meer aan de SB. De schulden werden dus opgenomen in haar CSR. De factuur die wij onlangs kregen werd echter NIET opgenomen in de CSR.Ik kan er overheen gelezen hebben (nogal een lang draadje aan het worden), maar ik mis toch een aantal elementen in heel het verhaal:
1. de schulden zijn opgebouwd in een vorig huwelijk. Ik ga er vanuit dat uw man niet met zichzelf getrouwd was en er dus een tweede persoon in het spel is waar schuldeisers zouden kunnen aankloppen. In wat voor (financiële) situatie zit die tweede persoon, zijn daar al schuldeisers geweest, zijn er al afbetalingen gebeurd?
2. u spreekt een aantal keren over de voorbije 5 jaar, maar wanneer zijn de schulden juist opgebouwd? Is er mogelijk al sprake van verjaring. Als u toch een afspraak heeft met een advokaat kan u hem deze vragen ook voorleggen.
Als de schulden niet op de NBB vermeld staan, over welke schulden gaat het dit dan ???Op minfin.be zijn er geen schulden meer (er waren een serieus aantal, penale boetes, die we allemaal betaald hebben) en op de site van de NB is er ook geen vermelding van een schuld.
Als het over banken, verzekeringen, telecommunicatie gaat dan ben je daar zeker vermeld, dus welk soort schulden is het dan ?