in CSR stappen?

anja.bekkers
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: in CSR stappen?

#16 , 24 feb 2016 14:23

80.000 euro? Ik vrees dat dat voor ons niet haalbaar is.
Of je bedoelt de schuld die nu effectief zich voordoet, de factuur van 10.000 euro?
Ja, hij kan een lening aangaan om die schuld af te betalen en dan krijgt hij binnen een half jaar weer een schuldeiser aan de deur met nog een factuur van 10.000 en wat dan?

Ik probeer ook maar de beste oplossing te zoeken...

Oké, stel dat hij morgen CSR aanvraagt en toegelaten wordt en zijn wagen begeeft het. Wat dan? Zijn werk is niet bereikbaar met openbaar vervoer. Gaan stempelen dan? Zal dat oké zijn voor de CSR?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#17 , 24 feb 2016 14:29

80.000 euro? Ik vrees dat dat voor ons niet haalbaar is.
Of je bedoelt de schuld die nu effectief zich voordoet, de factuur van 10.000 euro?
Ja, hij kan een lening aangaan om die schuld af te betalen en dan krijgt hij binnen een half jaar weer een schuldeiser aan de deur met nog een factuur van 10.000 en wat dan?

Oké, stel dat hij morgen CSR aanvraagt en toegelaten wordt en zijn wagen begeeft het. Wat dan? Zijn werk is niet bereikbaar met openbaar vervoer. Gaan stempelen dan? Zal dat oké zijn voor de CSR?
Een oplossing kan je zoeken met een advocaat, die over alle documenten beschikt. CRS kost ook geld.
Een nieuwe wagen kopen als je onder crs bent, zal van het leefloon moeten betaald worden..
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Meeboo

#18 , 24 feb 2016 14:40

u kan ook al eens opteren om misschien een goekopere optie te kiezen dan een neiuwe wagen van 20K

tering naar de nering zetten

Reclame

denlowie

#19 , 24 feb 2016 15:01

Wat ik niet begrijp is dat hij met zo een pak schulden niet op de zwarte lijst zou staan ?
Er staan mensen op voor een telefoonrekening die ouder dan 3 maanden is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie

#20 , 24 feb 2016 15:04

Je kan ook kiezen voor een wagen tweede hands van een paar duizend euro, zeker als je al zo een pak schulden heeft !

Xenophon

#21 , 24 feb 2016 18:26

Om het cru te zeggen: dan zal hij zijn plan moeten trekken, een combinatie van openbaar vervoer en vouwfiets bv.

Is dat comfortabel en handig: misschien niet maar de schuldeisers hebben ook rechten, dat mag u niet uit het oog verliezen. Extra leningen aangaan, wetende dat u in csr zal gaan daarvoor is de regeling niet gemaakt en dat zal ook niet passeren.

Een tweedehandswagen kan ook wel voor een bescheiden bedrag gekocht worden, dat hoeft niet per definitie een kapitaal te kosten.

CSR kan een oplossing zijn maar het is een spartaans regime, da's het nadeel en daar moet u goed bij stilstaan want dat is één van de redenen waarom velen het niet uithouden en de regeling wordt herroepen. Het onrechtvaardige aan de zaak is dat u die geen schulden heeft er willens willens bij betrokken zal raken maar dat is iets tussen u en uw man.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

anja.bekkers
Topic Starter

#22 , 25 feb 2016 09:00

Bedankt voor alle reacties.

Als we een tweedehands wagen zouden aankopen van 5.000 euro, zouden we ook voor moeten lenen, zoals ik zei, al ons spaargeld is op door een deel van de schulden af te lossen.

Het frustrerende eraan is dat we weten dat er schulden zijn, maar weten niet wanneer of of de schuldeisers zich zouden aanbieden om de schulden te innen. Mijn man is ook niet meer in het bezit van de documentatie. Als we een advocaat inschakelen om uit te zoeken hoe veel schulden er precies zijn en of deze al verjaard zijn, maken we geen slapende honden wakker?

Kan iemand mij nog een antwoord geven betreffend de onderhoudsgeld? In geval van CSR, zal hij het onderhoudsgeld van zijn leefloon moeten betalen of komt deze tussen de schulden te zitten?

Als onze vaste kosten +/- 1.000 euro zijn, is het realistisch dat hij 500 euro zou indienen, ook al is het mijn appartement en lening alleen op mijn naam? In de werkelijkheid betalen we nu alles met één pot, we hebben elk ons eigen rekening, maar mijn man stort zijn loon de dag zelf nog naar mijn rekening en alleen het onderhoudsgeld betaalt hij van zijn rekening. Stel, 500 euro per maand vaste kosten + zoals iemand zei 70 euro leefgeld per week = rond de 750 euro per maand. Is dit realistisch?

Stel dat we geen CSR aanvragen, maar de dingen hun beloop laten doen en uiteindelijk loonbeslag, hoe veel zou hij overhouden van een loon van 1.800 euro netto met 2 kinderen ten laste?

Xenophon

#23 , 25 feb 2016 09:36

Het probleem met dat loonbeslag is dat het mogelijk een 'easy out' lijkt maar het is een lapmiddel bij dergelijke schuldenlast verspreid over meerdere schuldeisers en stopt niet de accumulatie van schulden en kosten. Ruwe schatting zou hij waarschijnlijk tussen de 1200 en de 1300 Euro overhouden maar zoals gezegd, het is m.i. geen goede oplossing.

U zal met een schuldbemiddelaar moeten kijken hoeveel leefgeld wordt toegekend; m.i. zullen lopende onderhoudsuitkeringen gewoon meegerekend worden in het leefgeld dat wordt uitgekeerd en dient hij zelf te voorzien in die betaling, het is een uitzondering op de algemene regel.

Onderhoudsschulden (dus achterstallen, indien aanwezig) zullen deel uitmaken van de regeling.

Uw echtgenoot is geen mede-eigenaar noch mede-ontlener voor uw woning, met die leninglast zal bijgevolg geen rekening worden gehouden. Men zal een bijdrage in de kosten van de samenleving aanvaarden bij de bepaling van het leefgeld doch u zal zelf moeten bespreken met de bemiddelaar hoeveel deze bedraagt, verwacht daar geen enorme bedragen, die 500 Euro is m.i. illusoir.

Hier valt er m.i. weinig meer toe te voegen, u zal best contact opnemen met een schuldbemiddelaar en daar eea mee bespreken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Meeboo

#24 , 25 feb 2016 09:51

ik vind het wel raar dat u met een inkomen van 1300 eur EN een hypothecaire lening van 800€ En een groene lening hebt kunnen vastkrijgen.

zeker dat uw man hiervoor niet meegetekend heeft?

anja.bekkers
Topic Starter

#25 , 25 feb 2016 09:58

Afspraak is ondertussen gemaakt ;-)
Mijn man is inderdaad geen mede-ontlener, maar alleen met mijn inkomen zou ik de kosten niet kunnen dekken (momenteel werkloos).

Ik ben de lening aangegaan met Vlaams Woningfonds toen ik nog werkte en een inkomen van 1.700 euro had. De groene lening staat op de naam van mijn man en ik ben mede-ontlener, maar dat is een afbetaling van 50 euro per maand.

Het is inderdaad zo dat mijn man NIET op de zwarte lijst staat. We hebben de afgelopen jaren de schulden afgelost waarmee hij wel opstond.

anja.bekkers
Topic Starter

#26 , 25 feb 2016 09:59

De groene lening was voor ons ook een "test" om te zien of hij een lening zou kunnen krijgen en het is dus inderdaad gelukt. Daarom dat we ook denken dat hij voor een auto ook zou kunnen lenen, of dat nu 5.000 euro of 20.000 euro is, is minder van belang.

Meeboo

#27 , 25 feb 2016 10:23

van minder belang?

ik vind dat u er nogal licht overgaat. een autolening van 20k kost u minstens 350 eur. boven op uw huidige lening van 800 + 50 maakt dat 1200 eur enkel aan leningen. neem daar dan nog een omnium bij voor de nieuwe wagen en je zit al aan 1400 eur zonder energiekosten.

ik moet natuurlijk uw rekening niet maken maar werk u aub niet nog meer in de miserie

sloeberken

#28 , 25 feb 2016 10:33

De groene lening was voor ons ook een "test" om te zien of hij een lening zou kunnen krijgen en het is dus inderdaad gelukt. Daarom dat we ook denken dat hij voor een auto ook zou kunnen lenen, of dat nu 5.000 euro of 20.000 euro is, is minder van belang.
Zal wel iemand betalen. Systemen om mensen uit de schulden te halen, word door sommige misbruikt.
€1 kan je maar één keer uitgeven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon

#29 , 25 feb 2016 10:51

Terloops en niet ter zake doend voor de CSR-geschiedenis: wat uw man hier doet, nl een verplichting aangaan voor een groene lening die besteed wordt aan eigendom waar hij geen aandeel in heeft, dat is niet slim en reden voor eindeloze discussies over compensatie wanneer het misloopt. Indien u opteert voor een stelsel van scheiding van goederen, dan dient u de gevolgen daarvan consequent door te trekken over heel de lijn.

Ik vind persoonlijk ook dat u nogal licht over het probleem (en het is wel degelijk een groot probleem, ook al staan de deurwaarders (nog) niet te dringen aan uw deur) heen gaat. De schulden zijn er niet vanuit het niets gekomen, ze zullen ook niet gewoon verdampen. 't is zoals hierboven gezegd: uiteindelijk is er altijd iemand, ergens, die betaalt.

denlowie

#30 , 25 feb 2016 11:16

even off topic.
Dit staat van daag in het nieuwsblad !

Gezinnen hebben meer schulden dan inkomen

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160225_02148693

Dit is de fout van deze tijd !!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”