Huisbaas weigert boiler te vervangen.

Ldevos
Topic Starter

Huisbaas weigert boiler te vervangen.

#1 , 22 feb 2016 13:31

Hallo
Even het hele verhaal schetsen. Ik woon al meer dan 3 jaar samen met mijn vriend in ons huidig appartement. Er zijn altijd al problemen geweest met de boiler en de verluchting daarvan maar na herstelling gaat hij meestal weer een tijdje mee. Dus daar konden we wel mee leven.
Vanochtend stonden er plots 2 mannen voor de deur om werken uit te voeren. Werken waarvan we niet op de hoogte waren gebracht en waarvoor we ook 2 dagen thuis aanwezig moeten blijven (onverwacht verlof nemen dus).
Blijkbaar is via de syndicus van het gebouw beslist om de boilers te laten vervangen, het systeem te veranderen en ook de schoorsteen te laten vernieuwen. Nu heeft onze huisbaas beslist om onze boiler niet te laten vervangen maar volgens de werkmannen zal hij na de aanpassing van het systeem niet meer functioneel zijn. De werken zijn nu bezig en vanaf heden zitten we dus zonder warm water en verwarming. Blijkbaar is de huisbaas daar al van op de hoogte sinds oktober 2015 en heeft de syndicus verschillende aangetekende brieven verstuurd zonder reactie. Wij wisten helaas van dit alles tot vanochtend niets.
Wat zijn de beste stappen om te ondernemen? We wonen graag in dit appartement en willen een goede relatie met onze verhuurder behouden maar we kunnen uiteraard niet zonder verwarming of warm water leven.

Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 22 feb 2016 13:37

Veel kan je niet doen.

Bellen... weigert hij ==> AS... weigert hij ==> vrederecht, dan kan hij niet meer weigeren.

Veel succes

roharro

#3 , 22 feb 2016 13:54

Als die boilers privatief zijn (wat hier het geval blijkt te zijn) dan kan de VME of de syndicus daar niets aan veranderen zonder toestemming van de eigenaar van het appartement.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Xenophon

#4 , 22 feb 2016 14:04

Wat niet wegneemt dat u als huurder de verhuurder dient aan te spreken, te vragen dat eea prompt wordt hersteld en als dat niet gebeurt, ingebrekestelling en vrederechter. U hebt als huurder geen uitstaans met de andere partijen, de verhuurder moet ervoor zorgen dat u het rustig genot van het goed kan hebben.

Ik zou die werkmannen ook niet binnenlaten want nog eens, uw aanspreekpunt is de verhuurder, niemand anders. Trek u dus geen fluit aan van de problemen die deze heeft met de syndicus etc en let op wat u doet want voor u het weet wordt u nog aansprakelijk gesteld voor schade.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Ldevos
Topic Starter

#5 , 22 feb 2016 15:07

Bedankt voor de reacties maar de situatie blijkt wat ingewikkelder te zijn. Volgens de werkman moeten de werken aan de schoorsteen en systeem gebeuren omdat er gevaar is op co-vergiftiging en zijn die goedgekeurd door de syndicus. Door die werken zal onze oude boiler niet meer werken en die wenst onze huisbaas niet te vervangen.
Als we de vernieuwingen aan de schoorsteen en het systeem weigeren dan zetten we het halve appartementsgebouw zonder verwarming en warm water aangezien de werken al begonnen zijn. Dus dat lijkt me ook geen optie.

roharro

#6 , 22 feb 2016 16:45

Aan welk "systeem" moet er gewerkt worden?
Waarom zou na aanpasing van de schoorsteen de boiler niet meer werken????
Lijkt me eerder een technisch raadsel.
Alleszins moet uw verhuurder er voor zorgen dat de verwarming werkt.
Zijn discussies met de VME en de syndcius zijn niet uw deel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 feb 2016 19:56

Waarom zou na aanpasing van de schoorsteen de boiler niet meer werken????
.
Mogelijks wordt er in de bestaande schouw een voering geplaatst om condensatieketels toe te laten. Gewone gasketels kunnen dan niet meer op deze schouw worden aangesloten. O)p de AV zal een meerderheid zijn akkoord gegeven hebben om een condensatieketel te plaatsen, maar betrokken mede-eigenaar was meer dan waarschijnlijk één van de tegenstemmers, en weigert dus een nieuwe ketel te plaatsen, met alle gevolgen voor zijn huurders.
Ik zou die huurders aanraden stantepede naar de rechtbank te trekken.

Ldevos
Topic Starter

#8 , 22 feb 2016 20:49

De technische details ken ik niet maar volgens de installateur was het onmogelijk om deze te behouden en we hadden al bij elke herstelling het advies gekregen hem te laten vervangen.
We hebben ondertussen terug contact gehad met de huisbaas. Na het vermelden van de huurdersbond en een gesprek met de installateur is hij bereid een nieuwe ketel te plaatsen. Over een aantal dagen komen ze deze installeren. Ik denk dat hij niet goed besefte dat we anders zonder warm water en verwarming zouden zitten.
Voor ons dus eind goed al goed.

Terug naar “Huren”