Wie verantwoordelijk?

evgoeth
Topic Starter

Wie verantwoordelijk?

#1 , 22 feb 2016 17:23

Hoi,

Momenteel zijn ze bezig met verbouwingen aan onze woning.

Achteraan in onze tuin waren ze bezig een put te graven voor een septische put.

Er deden zich 2 problemen voor :
1. Omwille van het natte weer kregen ze de put niet diep genoeg omdat de zijwanden steeds naar beneden kwamen.
2. De septische put was een speciaal model dat niet op voorraad was en moest besteld worden. De planning schoof met een tweetal weken op.

Mede daardoor zitten we nu al bijna 2 weken met een put in onze tuin die elke dag groter wordt omdat de wanden instorten.
Het blijft immers vochtig weer. Nog een centimeter of tien en de put is even breed als onze perceelbreedte.

Aan weerskanten staan 2 muren, van onze buren (1 muur is overgenomen door ons, heeft onze buurman nieuw gezet). De andere is een oude muur.

Stel dat de put de stabiliteit van die muren in gevaar brengt? Ik heb het al eens laten vallen bij de aannemer, maar die was helemaal niet bezorgd.
Maar stel nu, mijn buurman zijn afsluiting (muur) valt in die put, wie draait er dan op voor de kosten?

En vraag 2 : de put zou deze week geleverd moeten worden, maar ze kunnen bijna terug bij het begin beginnen omdat ze weer een gigantische hoeveelheid aarde uit de put moeten halen voor de septische put erin kan. Terwilj de put 2 weken geleden helemaal uitgegraven was, maar niet diep genoeg. Draaien wij 2 keer op voor de kosten van het graven, omdat zij zich vergist hebben? Nee toch?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Schuppenzot

#2 , 22 feb 2016 19:32

Hoe is de overeenkomst met de aannemer vastgelegd? Mondeling? Getekende offerte? Contract?
Vaste prijs of in regie?
Staat er iets in de kleine lettertjes?
Nu je een potentieel en nakend probleem hebt, welke stappen heb je al ondernemen om te voorkomen dat het daadwerkelijk een probleem wordt?

Hoedanook, als uw buurman schade ondervindt door uw bouwwerkzaamheden komt hij bij jou aankloppen. Jij kan dit mogelijk verder verhalen op uw aannemer. Maar dat is een pad dat al moeilijker te bewandelen valt. Heb je een ABR-polis?

evgoeth
Topic Starter

#3 , 23 feb 2016 10:32

Getekend contract met de aannemer, alsook plaatsbeschrijving bij de beide buren.

Welke stappen heb ik ondernomen? Ik heb het tot nu toe enkel mondeling gemeld tijdens zijn laatste bezoek met de dakwerker.
Ik kan de put moelijk terug dichtgooien en ik heb de kennis niet om er iets van stutting in aan te brengen zodat de wanden niet verder inzakken.

De aannemer heeft een ABR-polis.

En wat met dat terug leegmaken van die put? Wie betaalt de kosten daarvan, 't is dubbel werk geworden omdat ze niet wisten dat de put 14 dagen op zich ging laten wachten. Ze kunnen toch niet verwachten dat ik daarvoor 2 keer betaal, dan kunnen ze muurtjes metsen en afbreken zoveel te willen ...

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 feb 2016 10:36

Vaste prijs of in regie?
Onze glazen bol werkt vandaag niet zo goed, waarschijnlijk ook door het regenweer. Dus best even hierop antwoorden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 feb 2016 10:50

Normaliter moet een aannemer alle maatregelen treffen om inkalven van de grond te voorkomen. Regen of geen regen.

mjers

#6 , 23 feb 2016 11:15

Wat zegt de aannemer hierover zelf? Het kan perfect zijn dat hij die put hergraaft en dit niet doorrekend aan u...

evgoeth
Topic Starter

#7 , 23 feb 2016 16:26

Deel van de zaken zijn met vaste prijs, andere zaken wordt in regie gewerkt. Voor de graafwerken die op voorhand niet in te schatten waren wordt er in regie gewerkt.

De aannemer heeft nog niks gezegd, maar ik wil wel al laten voelen dat ze met mijn voeten niet moeten spelen, voor het geval ze denken achteraf een factuur te sturen voor de hele bataclan.
Natuurlijk op zulk een manier dat er nog een verdere samenwerking mogelijk is, ik wil ook niet direct de aannemer denkt dat ik voor het minste dwars ga liggen, ik ben geen moeilijk mens.

Maar als men een put graaft om iets in te zetten, wat niet beschikbaar is omdat je je niet goed geïnformeerd hebt naar de leveringstermijn ervan, en je laat dat gewoon zo liggen voor 14 dagen, dan ga je opnieuw wat werk hebben. En het is voor ons niet zo dat we het geld door ramen en deuren naar buiten kunnen smijten dat een extra paar dagen graafwerk door ne man of 2 zaken zijn waar we op liggen te wachten ...

pho450

#8 , 01 mar 2016 12:07

dat een extra paar dagen graafwerk door ne man of 2 zaken zijn waar we op liggen te wachten ...
Over wat voor septische put gaat het hier?? Zelfs moest het een put van 10.000l zijn, moet dat maar een put van een 3 tal meter diep zijn. Zo'n put graven is echt geen dagen werk met 2 man (tenzij ze natuurlijk met de schup doen)

evgoeth
Topic Starter

#9 , 02 mar 2016 14:02

Ja, ze doen het dus met de schup. Helaas ...

Smalle rijwoning met een gang die op zijn smalst maar een 80-tal centimeter is, krijg je met de beste wil van de wereld geen zwaar materiaal door, juist een kruiwagen ...

evgoeth
Topic Starter

#10 , 07 mar 2016 17:39

Het is een put van 2000 liter.

Ondertussen hebben ze hem half terug dichtgegooid omdat hij bijna de breedte had van ons perceel.
Van zodra het droger wordt dan gooien ze hem weer open om de put er in te steken.

Dus graven, weer vol, graven, weer vol, graven, weer vol.
Da's 3 keer graven, manueel.
Ik hou mij al vast voor het prijskaartje, maar kan ik niet tegen een deel ervan ingaan?

Ne grond kan zeer ontstabiel zijn, maar als ze ne put graven, en zo laten liggen, en ze moeten er iedere keer terug zand uit scheppen, da's dweilen met de kraan open he?

Terug naar “Aanneming”