GSM op straat gevonden

kwispel
Topic Starter

GSM op straat gevonden

#1 , 22 feb 2016 12:29

Ik vond zopas een smartphone op straat, zonder simkaart of sd-kaart in. Ik stopte er mijn eigen simkaart in om te zien of die nog werkte en kreeg toen een telefoonlijst en lijst aan berichten van een ander persoon ( van wie ik begot niet zou weten wie die is). Wat moet ik best doen? Kan het toch geen kwaad dat ik mijn eigen SIM er even heb ingestopt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 22 feb 2016 12:34

U dient deze uiteraard aan de politie te bezorgen, die deze dan terug zal brengen naar zijn baasje.

Blaatpraat

#3 , 22 feb 2016 13:07

Juiste procedure: die van LeenW.

Wat zou ik doen:
Kijken of je geen belangrijke contactpersonen terug vindt (internationale norm bepaalt dat deze onder de naam ICE staan).
Bel deze (met jouw simkaart), spreek desnoods een bericht in, en laat weten dat je een GSM gevonden hebt met die persoon als belangrijk persoon.
De kans is dan een pak groter dat de gsm bij de juiste persoon terecht zal komen.
Bij de politie zou ik er niet echt op hopen dat deze juist zal terecht komen namelijk...

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 feb 2016 14:08

Bij de politie zou ik er niet echt op hopen dat deze juist zal terecht komen namelijk...
Wat is dat nu weer voor een opmerking? Jaren geleden hetzelfde meegemaakt: na een nachtje stappen samen met een vriend een GSM gevonden op de parking waar mijn wagen stond. Aangezien het 2 uur 's nachts was, gingen we niet bellen, maar hebben we de GSM afgegeven aan de wachtdienst van de politie, één straat verder, en hebben we onze eigen telefoonnumers erbij achtergelaten, ook. Dag nadien hebben mijn vriend en ik beiden een SMS-je van de eigenaar van de GSM gekregen om ons te bedanken het toestel naar de politie te brengen. Politie doet dus weldegelijk het nodige om het toestel bij de rechtmatige eigenaar te krijgen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat

#5 , 22 feb 2016 15:02

Wat is dat nu weer voor een opmerking? Jaren geleden hetzelfde meegemaakt: na een nachtje stappen samen met een vriend een GSM gevonden op de parking waar mijn wagen stond. Aangezien het 2 uur 's nachts was, gingen we niet bellen, maar hebben we de GSM afgegeven aan de wachtdienst van de politie, één straat verder, en hebben we onze eigen telefoonnumers erbij achtergelaten, ook. Dag nadien hebben mijn vriend en ik beiden een SMS-je van de eigenaar van de GSM gekregen om ons te bedanken het toestel naar de politie te brengen. Politie doet dus weldegelijk het nodige om het toestel bij de rechtmatige eigenaar te krijgen...
Heeft ergens te maken met het onderzoek dat relatief recentelijk uitgevoerd is, waarbij bleek dat gevonden voorwerpen die men aan de politie gaf niet altijd naar de eigenaar terugkeerden.
Of portefeuilles (met alles er nog in) binnen brengen, de eigenaar mag een lege portefeuille komen ophalen.

Als ik me goed herinner, verliest de politie 35% van binnengebrachte voorwerpen, wat een relatief grote loss-ratio is, me dunkt.

Nu, dit gevoel komt voornamelijk voort uit onderzoeken die gevoerd zijn...

giserke

#6 , 22 feb 2016 16:08

GSM zonder SIMkaart er in ?

Redelijk ongebruikelijk buiten het criminele milieu ...
Inderdaad. In dit geval een goede reden om die GSM te vernietigen.
Want als die bij de politie terecht komt, ... Zouden ze zich wel eens kunnen afvragen of de vinder eens door de gegevens van de GSM gesnuffeld heeft.

We gaan er geen tekeningetje bij maken.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 feb 2016 16:28

GSM zonder SIMkaart er in ?

Redelijk ongebruikelijk buiten het criminele milieu ...
You have a point there. Ik had dit feit een beetje over het hoofd gezien, terwijl het toch vrij belangrijk is in deze. ;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#8 , 22 feb 2016 17:11

Ook heel dom van TS om zijn eigen simkaart erin te steken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis

#9 , 22 feb 2016 20:12

Ik heb al een handtas en een portefeuille (met geld erin) teruggevonden en beide keren rechtstreeks de eigenaar kunnen contacteren, zonder tussenkomst van politie. Mijn eigen verloren portefeuille met nogal wat geld erin werd me ook een keer integraal aan de deur terugbezorgd door de eerlijke vinder. Het doet goed zo'n dingen te kunnen oplossen van mens tot mens.

Als Kwispel in dit geval de (mogelijk verdachte) gsm naar de politie brengt met zijn verhaal zoals het is dan doet hij zijn burgerplicht en dan zou ik niet wakkerliggen van verdenking. Ik denk dan ook dat het in dit geval het beste is wat hij kan doen. Als hij betrokken zou zijn zou hij de smartphone niet naar de politie brengen. Overbodige paranoia is noet nodig.

Purple

#10 , 25 feb 2016 12:34

Als U uw simkaart erin hebt gestopt, komt de politie zelf wel bij U terecht als de eigenaar deze opgeeft als gestolen en het juiste imei-nr kan voorleggen.

Mijn vriendin heeft dit een 10 jaar geleden meegemaakt.

Ze vind in een kleedkamer van een zwembad op een vakantiepark een gsm.
Lag naast een vuilbakje, geen simkaart en batterij en cover lag er naast.

Ze dacht een goede vondst gedaan te hebben en stak haar simkaart erin.
Dag erna kreeg ze telefoon van de politie.

Aangezien ze prepaid belde, wist de politie niet wie ze was en vroeg haar gegevens.
Zich van geen kwaad bewust, gaf ze alles door en moest ze zich aanbieden bij het politiekantoor.

Ze is er met een waarschuwing vanaf gekomen.
De politie geloofde haar verhaal, maar zei dat ze eigenlijk nog strafbaar was om een gevonden voorwerp niet bij hun aan te bieden.

Hun reden om haar te geloven:

-gsm was gestolen van de eigenaar in een andere provincie.
-was verschillende keren gebruikt met een ander prepaidnr, na de diefstal.
-blijkbaar konden ze zien dat de gsm het traject van diefstal naar vakantiepark had afgelegd met die andere simkaart.

Haar verhaal kon dus wel kloppen volgens hun. (gestolen, even gebuikt en dan weggesmeten waarop zij hem vond)

De eigenaar was blij dat hij zijn toestel terug had en heeft geen klacht neergelegd.
Zijn gsm was op school gestolen en dat kon zij dus niet gedaan hebben.

Terug naar “Consumenten Koop”