Reisagentschap annuleert mijn reis op gronde van een door hen gemaakte fout.

Kri001
Topic Starter

Reisagentschap annuleert mijn reis op gronde van een door hen gemaakte fout.

#1 , 17 feb 2016 22:35

Na vele uren zoeken en twijfelen besluit ik zondag een reis te boeken naar Mallorca voor deze zomer (nog zonder vlucht). De prijs lijkt mij prachtig en de streek en het hotel ook. Op de site van de reisaanbieder plaats ik mijn bestelling en betaal deze reis ten volle met annuleringsverzekering met mijn creditcard volledig volgens de regels. Ik krijg vervolgens volledig volgens de regels bevestiging, enige tijd later de factuur, en nog enkele uren later de voucher voor het hotel.

Onmiddellijk begin ik Internet af te zoeken naar geschikte vluchten, regel mijn vakantiedagen met mijn baas, doe ik mijn vrouw met veel plezier deze reis cadeau, breng mijn ouders, schoolouders, vrienden en collega's op de hoogte, zoek uit wat er daar allemaal te beleven valt en begin nu al te zoeken naar een babysit voor de kindjes. Ik steek hier dus terug zeer veel energie en tijd in omdat ik dacht dat zowel ik als de reisorganisatie een contract hadden. Volgens hun Algemene Verkoopsvoorwaarden is dit ook zo.

De volgende dag krijg ik een mail met de droge uitleg dat omwille van een menselijke fout van hun kant de prijs van de reis niet correct is. Zij annuleren mijn gekochte, betaalde en door hen bevestigde reis en ik heb daar niets aan te zeggen. Het enige wat ik wel mag doen is de afspraken die ik ondertussen heb gemaakt met derden met blozende wangen ook annuleren.

Kan dit zomaar?

Alvast bedankt voor uw reactie.
Krist

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 17 feb 2016 22:39

Neen, u hebt een overeenkomst, die kunnen zij niet eenzijdig verbreken.

giserke

#3 , 17 feb 2016 23:50

Je hebt effectief een factuur? Neen dit kunnen ze niet verbreken. De handelsovereenkomst is afgesloten. Ze moeten leveren waarvoor ze een factuur hebben bezorgd.

Reclame

Blaatpraat

#4 , 18 feb 2016 09:09

Primeert de Spaanse wetgeving hier niet?
Misschien is hetgeen ze gedaan hebben wel toegelaten in Spanje (al zou me dat verbazen)...

artemis

#5 , 18 feb 2016 09:35

In welk land is de reiaanbieder gevestigd?

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 feb 2016 09:36

Is de aanbieder Belgisch of Spaans? Indien Belgisch kan je die hier aanpakken.

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 18 feb 2016 09:52

En welk bedrag hebt u betaald? Als u 20 euro betaald voor een 3-weken luxueus verblijf met U en 4 kinderen in Mallorca, hebt u geen punt om op te staan.

artemis

#8 , 18 feb 2016 10:31

Vermits het hier enkel om accommodatie gaat lijkt het me geen klassieke Belgische touroperator te zijn, die verkopen gewoonlijk pakketreizen met vlucht inbegrepen.
Boekingssites zijn er tegenwoordig legio, van verschillende origines en met verschillende voorwaarden. Bij de nu zo pupulaire Airbnb bv mag de host altijd annuleren...

LeenW

#9 , 18 feb 2016 10:56

Bij de nu zo pupulaire Airbnb bv mag de host altijd annuleren...
Op grond waarvan? Als deze gevestigs is in België, dient deze zich toch aan de Belgische wetgeving te houden?

giserke

#10 , 18 feb 2016 11:00

Er zijn wat dat betreft niet veel EU landen die afwijken met België hoor.

artemis

#11 , 18 feb 2016 11:34

Bij de nu zo pupulaire Airbnb bv mag de host altijd annuleren...
Op grond waarvan? Als deze gevestigs is in België, dient deze zich toch aan de Belgische wetgeving te houden?
https://www.airbnb.be/terms
If a Host cancels a confirmed booking made via the Site, Services, and Application, (i) Airbnb Payments will refund the Total Fees for such booking to the applicable Guest within a commercially reasonable time of the cancellation and (ii) the Guest will receive an email or other communication from Airbnb containing alternative Listings and other related information. If the Guest requests a booking from one of the alternative Listings and the Host associated with such alternative Listing confirms the Guest's requested booking, then the Guest agrees to pay Airbnb the Total Fees relating to the confirmed booking for the Accommodation in the alternative Listing, in accordance with these Terms. If a Host cancelled a confirmed booking and you, as a Guest, have not received an email or other communication from Airbnb, please contact Airbnb.

If, as a Host, you cancel a confirmed booking, you agree that Airbnb may apply penalties or consequences to you or your Listing, including (i) publishing an automated review on your Listing indicating that a reservation was cancelled, (ii) keeping the calendar for your Listing unavailable or blocked for the dates of the cancelled booking, or (iii) imposing a cancellation fee (to be withheld from your future payouts or charged to the credit card on file in your Airbnb Account). You will be notified of the situations in which a cancellation fee applies before you decide to cancel.
https://www.airbnb.be/help/article/166/ ... -as-a-host
https://www.airbnb.be/help/article/990/ ... lties-work

De zetel is in Ierland.

LeenW

#12 , 18 feb 2016 11:45

Lijkt mij niet relevant waar de internationale zetel is, de verhuurder kan immers als zelfstandige beschouwd worden in België. Bijgevolg is de Belgische wetgeving van toepassing. Maar goed, wachten op de eerste rechterlijke uitspraken zoals bij Uber zeker?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 feb 2016 11:47

Maar goed, wachten op de eerste rechterlijke uitspraken zoals bij Uber zeker?
'K Zou eerder wachten op aanvullende info van de topic starter. :wink:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#14 , 18 feb 2016 11:49

Maar goed, wachten op de eerste rechterlijke uitspraken zoals bij Uber zeker?
'K Zou eerder wachten op aanvullende info van de topic starter. :wink:
Ja nee, dat ging over iets anders he. TS heeft niet te maken met AirBnB, Artemis en ik hadden een losstaande discussie (waarvoor excuses!).

artemis

#15 , 18 feb 2016 12:13

TS heeft niet te maken met AirBnB, Artemis en ik hadden een losstaande discussie (waarvoor excuses!).
waarschijnlijk niet, maar het is wel mogelijk. Daar vind je niet enkel accommodatie bij particulieren maar ook vakantiewoningen/holiday rentals. Er staan al jaren reguliere bed&breakfasts op en nu beginnen er meer en meer gewone, echte hotels bij te komen.

Maar inderdaad sorry, we moeten de info van de TS afwachten.

Terug naar “Consumenten Koop”