#1 , 17 feb 2016 20:06
Beste mensen
Mijn naam is Dries en sinds 1 juli huur ik een woning.
Om het verhaal kort te maken:
Ik heb 2 honden, border-collie's, doodbrave beestjes, je weet wel.
Op zoek naar een huurhuis verschillende woningen bekeken waar er niets vermeld werd omtrent "geen huisdier", aangezien dit dezer dagen een echyte hype is. Ik maak de keuze voor de woning waar ik nu woon omdat het feitelijk op amper 2 km van mijn vorige woning is, en ik wel in eigen stad wilde blijven!
Huisbazen vriendelijke mensen, zij 81j hij 85j, sympathieke oudjes zoals je zult denken, dus op 24juni15 brachten we de paperassen omtrent gas en elektriciteit, en betaalde ik hen nog een extra waarborg van 100€ voor de sleutels van de woning, daar de enige toegang een elektrische garagepoort met afstandsbediening is. Het contract kon naar hun zeggen nog niet getekend worden want ze waren nog aan het wachten op een document van de bank..?
Het daaropvolgend weekend heb ik verhuisd, Tot na een week de huisbaas voor de deur staat: Ze waren hiernaast aan het verbouwen omdat ze daar hun intrek wilden nemen, maar hadden nog geen water, en hij had graag water gebruikt van bij mij voor de metser. Toen hij binnenkwam om te tonen welk kraantje hij wou gebruiken merkte hij mijn 2 honden op. Toen zei hij dat ze liever geen honden hadden in de woning omdat een eerdere hond nogal wat schade had aangericht. welke hier en daar wel een beetje overschilderd was. Ik verzekerde hem ervan dat brave beestjes zijn waarop hij zei: "het is geen probleem, ik weet hoeveel liefde een hond kan geven".
op 18juli15 ben ik terug bij hen thuis geweest om het contract te ondertekenen, met name een contract verkregen via test-aankoop. Op de laatste pagina hadden ze vermeld geen huisdieren toegestaan, echter zei de huisbazin dat het geen probleem was, ze hadden dit reeds genoteerd op voorhand voorheen ze wisten dat ik hun huurder was. Maar ze wisten ervan en gingen er zeker geen probleem van maken. Goedgelovig in die vriendelijke oudere mensen teken ik dat contract, welke meteen ook mijn ondergang was.
Al van bij direct zeiden ze dat er wel 1 hond weg moest, (de zwarte mocht blijven, de bruine moest weg...) toen ik dit weigerde begonnen ze te dreigen dat als ik die ene hond niet wegdeed, ze naar de rechtbank zouden stappen waarop ik allebij mijn honden zou kwijt zijn. Ik in tverschot gezegd heb dat ik er ging over nadenken! Na hier en daar wat rond te zoeken en te horen (omtrent privacy, huisdieren, enzo) Heb ik besloten om beide honden - dewelke ik doodgraag zie - te houden.
daarna is het eventjes stil tot op een gegeven moment ik telefoon krijg van de wijkagente. met de melding dat ze bij hen geweest was en dat mijn maat die hier woont zich moet inschrijven, echter woont die persoon hier niet, komt enkel iedere avond op bezoek, en dat ze willen stappen ondernemen naar mijn honden toe.
Hierop ben ik naar hun deur geweest, en heb ik dit gesprek opgenomen. Veel word er niet in gezegd, enkel dat ze niet over mijne maat gesproken hebben, maar nadien wel omdat de wijkagente dit zelf zou gevraagd hebben... Er word niet ontkend dat het contract 2 tot 3 weken na intrek van de woning is ondertekend, echter word het ook niet toegegeven, enkel dat ik het contract verplicht moet volgen. Waarop ik hem nadien aangesproken heb over het bespioneren over de omheining, dat dit niet toelaatbaar is, even later word de deur toegestoken.
Daarop is een eerste aangetekende brief aangekomen, die totaal niet klopte met de realiteit inzake datum contract, huisdieren,... en volledig in hun voordeel verdraait was, waarop ik aangetekend heb teruggestuurd met de correcte feiten en hoezeer ik hun gedrag betreur.
Daarna heb ik de huisbaas nog eens tegengekomen voor de deur waarop hij vroeg of ik al had nagedacht, hierop heb ik geantwoord dat mijn besluit vast stond. Oke hij ging verdere stappen ondernemen.
Nadien is het 2 maanden stil geweest. En heb ik een oproep gekregen voor een minnelijke schikking.
Hier word terug mijn maat vernoemd dat hij hier nie mag wonen, dat hij niet in het contract vermeld staat... maar hij woont hier niet!!! Maar verder geen akkoord + ik ben niet in de positie om een opzegging van de huur in te dienen aangezien ik hier nog niet lang genoeg woon. Dus vandaag de oproep voor de rechtbank ontvangen.
Hierbij beweren zij nu dat het contract op 30 juni werd getekend, en ik de leugenaar ben, en dat ik weiger om een intussen hersteld zoldervenstertje te herstellen. Ook eisen ze volgende punten:
-de ontbinding van voormelde huurovereenkomst ten laste van de op te roepen partij
-wederverhuringsvergoeding van niet vermeld bedrag.
-mijn vertrek uit de woning binnen 30 dagen na vonnis
-bezettingsvergoeding van 50 euro/dag, uitgerekend komt die op 12200€
-zich voorbehoud verleend te zien inzake huurschade en betaling nutsvoorzieningen
-de vrijgave van de huurwaarborg ten voordele van de verhuurder
-de opgeroepen partij te veroordelen tot gerechtskosten
-het vonnis uitvoerbaar te verklaren bij voorraad, ....
U begrijpt waarschijnlijk wel dat ik eens serieus moest slikken toen ik dit vanavond las?
De datums van ondertekening kan ik nergens bewijzen, alleen dat er op mijn contract geen datum vermeld is, ik weet dat ik hiermee met de rug tegen de muur sta.
Ik heb geen klacht tegen hem ingediend omwille van het bespioneren, ook niet toen ik hem vorige week betrapte dat hij en zijn vrouw in mijn huis waren... omdat de garage poort openstond zei hij, en we dachten.... De reden dat ik hiervoor geen klacht heb ingediend is uit ervaring dat als je het niet kan bewijzen je niets kan doen, en huisvredebreuk is moeilijk te bewijzen.
Ook vraag ik me af in hoeverre het opgenomen gesprek dat ik heb rechtmatig is of niet alsook in hoeverre bovenstaande eisen realistisch zijn omwille van een huisdier. Daar ik las dat een huisdier zelfs geen erg genoege inbreuk van het contract is die zou kunnen leiden tot huisuitzetting...
Ook ben ik zo goed of zeker dat em die eerdere "hondenschade" in mijn schoenen zal proberen schuiven, ik kan proberen tegendeel te bewijzen aan de hand van hun net nieuw geschilderde deuren, waar de krassen onder de verf zitten, maar niet overal is de schade weggeschilderd, dus ook hier vrees ik voor :/
mvg