Nieuw op dit forum! Bedankt alvast om te lezen.
Ik heb 2 jaar op een studentenkot gewoond. Contract was iets dat zij hadden schriftelijk opgesteld. (heel kort contract)
Lang verhaal kort heb ik deze maand (ik ben in september verhuisd) een eindafrekening gekregen van 2 jaar electriciteit, gas en water en extra kosten. Dit is natuurlijk een enorme som, maar komt overeen met ons contract. (waarin staat dat er een totaal afrekening komt op het einde)
Probleem is dat 300 euro er van "boetes" zijn die ik volledig niet akkoord mee ga.
-150 euro voor een herschildering - terwijl ik zelf herschilderd (1 laag) heb. De staat van de studio was veel beter dan hoe ik het gekregen heb algemeen. (en zeker en vast al de muren, toen ik introk waren die ENORM vuil. Ik heb het veel beter achtergelaten dan hoe het was als ik er in kwam)
Er is echter nooit een plaatsbeschrijving of dergelijke gebeurd, maar ik heb wel fotos van de nieuwe schilderlaag op het einde.
-150 euro voor een nieuw bed. Dag 1 heeft de eigenaar gevraagd of ik mijn eigen bed heb. Ik heb ja gezegd, en ze hebben hun bed uit de studio gehaald en weggenomen. Ik heb hun bed geen enkele maal gebruikt laat staan kapot gemaakt, en nu moet ik hun zogezegd een nieuw bed kopen.
Verder is de termijn voor deze factuur te betalen (1700+ euro totaal) 1 week is. 1 week! Dit zijn grote sommen voor mij, en ik geef niet graag geld onnodig weg, zoals iedereen... Met de verhuurder valt niet te praten (geloof me), en hij hoopt er op dat mensen de moeite niet willen doen om juridisch op te volgen.
Dus de vragen zijn simpel:
1) is 1 week termijn op een factuur (zonder overeenkomst hierover!) geldig en wettelijk?
2) kan ik ingaan op deze 300 euro boete zonder zo veel te verliezen aan juridische kosten enz?
Geldt er een "onschuldig tot schuldig bewezen" soort logica hierover? (als in, als hij niet kan bewijzen dat ik een bed heb kapot gemaakt, dan kan hij mij niet zomaar aanrekenen daarvoor?)
Ik ben geinteresseerd in de overstrijkende logica omtrent facturatie enz. Als iemand mij iets "ongeldig" factureerd, valt het dan op mij om dit te bewijzen of wettelijk te engageren?