lening auto ex-partner

patwed
Topic Starter

lening auto ex-partner

#1 , 16 feb 2016 11:00

Wie kan ons helpen aub.

Mijn dochter heeft een stommiteit begaan welke ons duizenden euros kan kosten.

In december 2015 knoopt onze dochter een relatie aan met een jonge man met wie ze 3 jaar geleden ook een kortstondige relatie had. Wij hadden haar verwittigd dat deze man geen goede partij was voor haar en hij niet bij ons over de vloer zal komen.

Ik januari gaan ze tegen onze zin samenwonen in een huurappartement.
Maar zoals gedacht heeft dit niet lang geduurd.

Op 07/02/2016 belt ze ons met de vraag of we haar daar konden halen.
Hij had haar ook slagen gegeven.
Ze neemt dus uit het appartement de spullen mee welke zij betaald heeft en komt terug thuis wonen.

Maar nu komt kat op de koord:
1. het huurcontract staat op naam van beiden.
Mijn dochter heeft de woonst verlaten , hij woont er voorlopig nog.
Maar hij heeft geen werk meer en kan en wil dus de huur niet verder betalen.
Mijn dochter moet dus verder de huur betalen.
We zoeken samen met het immokantoor naar een oplossing.

2. hij heeft een lening (30.000 €) afgesloten voor een wagen.
Mijn dochter heeft zonder onze weet mede ondertekent voor de lening.
Hij rijdt met de wagen, maar aangezien hij niks bezit en geen werk heeft kan en wil hij dus
de lening niet afbetalen.
Hij wil de wagen ook net verkopen.
Dus dochter zou alleen de lening moeten afbetalen voor een wagen waar hij mee pronkt.
Hij lacht er zelf mee en zegt: ik kan niet betalen dus jij zal alleen verder moeten betalen.

3. Mijn dochter is bang van hem en durft geen stappen te ondernemen.

4. Gelukkig hebben we haar kunnen overtuigen om klacht neer te leggen bij politie en een PV op te stellen met vaststelling van dokter voor "slagen en verwondingen".

Wij hebben al contact opgenomen met advocate , die heeft hem uitgenodigd voor gesprek waar hij niet op is ingegaan.
En denk dat alleen de advocaat er beter zal van worden. Dus nog veel meer kosten.

Het kan toch niet dat zij alleen verder moet betalen voor een wagen waar zij zelf niet mee rijdt.
Die lening 30.000 + rente + jaar huur appartement + borg , ..... dit loopt in de duizenden euros.
Dit duurt jaren.
Het kan toch niet dat daar allemaal moet voor opdraaiien.
Wij zijn er kapot van.

Wie kan ons goede raad geven of heeft een oplossing.

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 16 feb 2016 11:37

1. Welke huurovereenkomst is het ? Korte termijn of lange termijn? Indien korte termijn: vervroegde opzeg voorzien of niet? Huurovereenkomst stante pede opzeggen t.o.v. de verhuurder en een kopie naar de ex zenden en die uitnodigen om ook op te zeggen. Reageert die niet of wil de verhuurder haar niet schrappen van de overeenkomst dan moet u naar de vrederechter en zal het er een beetje van afhangen wat diens visie is (in functie van het type overeenkomst). Indien u de mishandeling kan bewijzen: klacht neerleggen en dit gebruiken bij de procedure voor de vrederechter.

2. Op wiens naam is de wagen ingeschreven?

3. Eens serieus nadenken over het feit of uw dochter handelingsbekwaam is of er maatregelen dienen te worden genomen want dergelijke opeenstapeling van stommiteiten voorspelt weinig goeds.

Die advocate zal u toch nog nodig hebben dus ik zou haar nog niet te snel bedanken; niemand werkt gratis en rechtszaken kosten geld maar het is niet de fout van de advocate dat u nu tegen enorme kosten aankijkt, hou dat voor ogen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

patwed
Topic Starter

#3 , 16 feb 2016 11:53

Xenophon

1. deze stappen werden reeds ondernomen
we wachten op reactie

2. inschrijving wagen staat op naam ex-partner

3. wij moeten u daarin gelijk geven.
Ex-partner is een echte charmeur en kan het heel goed uitleggen.
Dochter is er met open ogen ingelopen " jong en naïef zijn".

Wij hebben nog vertrouwen in de advocate, maar bang dat dit maanden , jaren zal aanslepen.
Als we nu de wagen terug onmiddellijk zouden kunnen verkopen, kunnen we toch het grootste deel van het geld recupereren.

Reclame

Xenophon

#4 , 16 feb 2016 14:18

Naast de inschrijving van de wagen op naam van de ex: zijn er andere documenten (factuur etc) die op beider naam staan of staat werkelijk alles behalve de lening enkel op zijn naam?

Wat staat er exact in de leningvoorwaarden en op de factuur? Staat er een verwijzing in naar de status van de ontleners en/of wordt ergens een eigendomsvoorbehoud gemaakt zolang niet x% afbetaald is?

Probleem is dat u geen goed kan (laten) verkopen dat niet uw eigendom is; dat is bijgevolg een kwestie die eerst zal moeten opgehelderd raken en -helaas voor u- bij roerende goederen vertrekt degene die het bezit heeft (een louter feitelijke toestand) al met een straatlengte voorsprong.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

mjers

#5 , 16 feb 2016 15:47

Eerst en vooral mijn oprechte medeleven. Dergelijke stommiteiten komen maar al te vaak voor. Laat dit een zeer dure les zijn voor uw dochter.

1) Ik denk dat dit sowieso voor de rechter zal moeten komen. Aangezien die ex geen geld heeft zal de verhuurder niet aanvaarden dat die ex enige huurder blijft. Het geld die je nu betaald ben je naar mijn mening ook kwijt.

2) Als haar ex eigenaar is, kan je niet veel doen. Je kan geen auto verkopen die niet uw eigendom is.
Deze stap vind ik er persoonlijk ver over. Wie tekent nu een lening voor een auto waarvan hij geen eigenaar is. Als ouder zijnde zou ik hier niet in meebetalen. Maar goed, vijgen na pasen natuurlijk.

Het is maar sterk de vraag of het echt nog de moeite loont om dure gerechterlijke stappen te ondernemen. Stel nog in het beste geval dat de rechter het vonnis in de ganse lijn in jullie voordeel uitspreekt... Wie zal alles betalen? die ex heeft financieel niets...? Dus de gerechtskosten (die jullie moeten voorschieten) ga je niet kunnen recupereren. Zelfde verhaal voor de rechtsplegingsvergoeding.
Dan is het misschien nog mogelijk om een beslagrechter in te schakelen, maar heeft die ex enige eigendom die waarde heeft? Als hij al zijn auto niet verkoopt en het geld ergens achterhoud... Lijkt mij allemaal heel moeilijk.

Jammerlijk geval, veel succes gewenst!

Sirkii

#6 , 16 feb 2016 20:46

Ga prAten met de bank. Misschien willen zij wel beslag leggen op de auto als uw dochter het leningssaldo na verkoop ophoest. Als je niet praat en uw dochter stopt gewoon met aflossen wordt het ws allemaal nog duurder.

patwed
Topic Starter

#7 , 17 feb 2016 08:04

Ga prAten met de bank. Misschien willen zij wel beslag leggen op de auto als uw dochter het leningssaldo na verkoop ophoest. Als je niet praat en uw dochter stopt gewoon met aflossen wordt het ws allemaal nog duurder.

De bank is vol begrip.
Maar moeten natuurlijk hun centen krijgen.
Kunnen maar beslag leggen als er 3 maanden niet betaald is.

Raden ons aan, als hij niet meer wil betalen, de auto te gaan halen en ergens veilig te plaatsen en verkopen.

patwed
Topic Starter

#8 , 17 feb 2016 08:07

Naast de inschrijving van de wagen op naam van de ex: zijn er andere documenten (factuur etc) die op beider naam staan of staat werkelijk alles behalve de lening enkel op zijn naam?

Wat staat er exact in de leningvoorwaarden en op de factuur? Staat er een verwijzing in naar de status van de ontleners en/of wordt ergens een eigendomsvoorbehoud gemaakt zolang niet x% afbetaald is?

Probleem is dat u geen goed kan (laten) verkopen dat niet uw eigendom is; dat is bijgevolg een kwestie die eerst zal moeten opgehelderd raken en -helaas voor u- bij roerende goederen vertrekt degene die het bezit heeft (een louter feitelijke toestand) al met een straatlengte voorsprong.

Factuur staat op beiden. Dus denk dat we de wagen wel mogen verkopen.

Xenophon

#9 , 17 feb 2016 08:17

Ik denk dat dat lastig zal worden want u hebt mogelijk een (mede)eigendomsvordering maar u hebt geen BEZIT van de goederen. Alleszins zal u bij de rechter moeten passeren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 feb 2016 23:50

Heeft uw dochter een sleutel van de wagen?

patwed
Topic Starter

#11 , 18 feb 2016 11:04

Heeft uw dochter een sleutel van de wagen?
ja zij heeft een sleutel van de wagen

scorpioen

#12 , 18 feb 2016 12:09

Als die man niets heeft en u daar niets kan gaan halen is die wagen blijkbaar het enige waardevolle. En aangezien de factuur op naam van beiden staan, zij beiden een sleutel hebben en beiden getekend hebben voor de lening, zijn zij onverdeelde mede-eigenaar van de wagen. Als hij niet meebetaalt voor de lening is de beste oplossing de lening af te lossen met de verkoopprijs van de wagen (met akkoord van de bank, vermoedelijk is er een clausule van eigendomsvoorbehoud). Hiervoor moet u wel bezit kunnen nemen van de wagen.
Uw dochter kan hem dagvaarden om uit onverdeeldheid te treden. Met toepassing van art. 19, derde lid, Ger. W. kan zij aan de rechter als voorlopige maatregel vragen dat zij (of een sekwester) bezit mag nemen van de wagen in afwachting van een vonnis dat de verkoop beveelt of om de wagen ter beschikking te stellen van de bank. Zij moet vermijden dat de wagen niets meer waard is als hij eindelijk verkocht kan worden.

Franciscus

#13 , 18 feb 2016 18:48

Op wie zijn naam staan de nummerplaten?
Is geen bewijs van eigendom.

patwed
Topic Starter

#14 , 22 feb 2016 12:23

Op wie zijn naam staan de nummerplaten?
Is geen bewijs van eigendom.
staan op naam van ex-partner

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”