Reken op 100/uur voor een redelijke advocaat. Echter niet akkoord dat je jezelf niet kunt verdedigen, velen hebben dat al met succes gedaan. Er is ook een rechtsplegingsvergoeding voorzien voor de winnende partij. De gewone particulier heeft geen probleem. De idiote particulier is iets anders. Als je een zaak voorbrengt die je niet kan winnen, ga je betalen. Als je onvoldoende kennis hebt over iets en je raadpleegt geen deskundige, ga je betalen. Als je jezelf goed genoeg kan verdedigen of beseft dat je dit niet kan en een advocaat neemt, kan je winnen.
@leenW, verschillende advocaten hebben me gezegd " een zaak onder de 2000€ , laten afhandelen daar een advocaat heeft geen zin voor een particulier. (Als het om een onbetaalde factuur gaat zonder betwisting, dan zou het nog kunnen) maar als er conclusies moeten opgesteld worden, dan zal uw rpv van 400€ de kosten van een advocaat niet vergoeden. De burger word zo buitenspel gezet. Voor de adv. maakt het geen (weinig) verschil als hij deze zaak wint of verliest, zijn uren worden vergoed, heeft hij zijn werk goed of slecht gedaan maakt hem niets uit ' adv. met eergevoel zijn als witte mollen in Vlaanderen.)
@LeenW => Mag ik je met uw opm. indelen bij de klasse van idiote particulier ?
@LeenW, weet jij wat de nieuwe richtlijnen zijn die CD&V Minister Geens heeft opgesteld ? Blijkbaar niet. De voorbije jaren kon je nog zelf naar het vredegerecht stappen, hulp van de 'griffie' was er toe al niet (overwerkt - die mensen weten niet wat werken is) , daar voor heb je 'wetswinkels en justicie huizen' waar je voor eerstelijns advies terecht kunt. "Dus niet om een dagvaarding te laten opstellen" ,dat moet je doen volgens de regels van de wet en heb je om zeker te spelen een advocaat voor nodig. Met de nieuwe richtlijnen is het opstellen van uw conclusies ook onderworpen aan deze nieuwe wet, en adm. fouten kunnen leiden tot doorhalen van uw zaak.
Wat is dan het nut van een zaak voor de vrederechter , voor huurgeschillen, zaken die je kan opstarten met een verzoekschrift of bemiddeling ? Bemiddeling met een niet afdwingbaar resultaat , net zoals een klacht indienen bij de belgische ombudsdiensten. Bemiddeling vind ik goed, maar doe dit zoals in Nederlands .