vaderschap, geen erkenning

Arienh
Topic Starter

vaderschap, geen erkenning

#1 , 23 jun 2007 17:05

Ik ben acht maand zwanger van men eerste dochter.
Na veel problemen met de "vader" van het kindje, oa. totaal geen intresse tonen, werkloos zijn en het niet nodig vinden van werk te gaan zoeken, verslaafd zijn aan spelletjes, parasiteren enz, heb ik de beslissing genomen om mijn ex vriend dus de deur te wijzen (toen ik zes maanden zwanger was).
Er is hierna een zware ruzie geweest op MSN waaruit blijkt dat hij alles toegeeft. Ook met zijn zuster is dit gebeurd. Ik heb de chatlogs opgeslagen op mijn pc.

Nadat ik hem de deur heb gewezen zegt hij opeens verantwoordelijk te willen zijn voor ZIJN kind, en valt hij me lastig met smsjes, zen familie valt me lastig en dit tot er een interventie van de politie is geweest.

Ik ben niet van plan om mijn kind in handen van die man te geven omdat hij niet in staat is om voor zichzelf te zorgen, laat staan voor een kindje. Hij woont nog bij zijn ouders, kan niet koken, wassen en plassen, kortom een huishouden bestieren.

Hij zit al in een rechtzaak, tegen zijn vorige vriendin, die exact dezelfde problemen heeft gehad met hem, nu al bijna twee jaar bezig maar waar hij wel vaderschapserkenning heeft erdoor gekregen (heeft dat kindje vier uur om de twee weken).

Gisteren heb ik een brief van zijn advocaat ontvangen waaruit blijkt dat hij alleen maar aan zijn belangen denkt, maw, zijn emotionele toestand en waar zijn advocaat dus vraagt voor een bemiddelingspoging.

Ik wil met hem niets meer te maken hebben, hij heeft geen vaderschapserkenning, en ik wil ook niet dat hij mijn kind bevuild wordt met zijn idee?n over "opvoeding".

Kan iemand me raad geven hierover?
Ik wil gewoon niet dat hij ook maar enig recht heeft over dat kindje...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 jun 2007 09:39

?Art.329bis...? 2. Indien het kind minderjarig en niet ontvoogd is, is de erkenning alleen ontvankelijk mits de ouder ten aanzien van wie de afstamming vaststaat...vooraf daarin toestemt...Bij gebreke van die toestemmingen dagvaardt degene die het kind wil erkennen de personen wier toestemming vereist is voor de rechtbank. De partijen worden in raadkamer gehoord. De rechtbank poogt ze te verzoenen. Indien de rechtbank de partijen tot verzoening brengt, ontvangt zij de nodige toestemmingen. Bij gebreke van verzoening wordt het verzoek verworpen als vaststaat dat de verzoeker niet de biologische vader...is. Als het verzoek een kind betreft dat op het tijdstip van de indiening van het verzoek een jaar of ouder is, kan de rechtbank bovendien de erkenning weigeren als ze kennelijk strijdig is met de belangen van het kind.?(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 02 jul 2007 19:44

Ik ben niet van plan om mijn kind in handen van die man te geven omdat ...
Je vroeg naar raad:

Normaliter zou ik stellen dat ieder er naar dient te steven om consequenties te dragen van je eigen keuzes.

Als de vader een 50/50 regeling wil zou dit zoveel als mogelijk gehonoreerd dienen te worden en bovendien genoeg hulp en ondersteuning krijgen (vb. van kind en gezin) indien hij hierom verzoekt.

Ga er even van uit dat de vader het kind niet meer aan de moeder wil geven dan zal je er ook niet gelukkig mee zijn veronderstel ik.

Om maar even mee te geven. Vader verlaat moeder na melding "ik ben zwanger" Maandenlang wil de vader van geen relatie meer horen en weert de moeder. Na de geboorte gaat vader overstag en vormt nu wat heet "een gelukkig gezin".

Er zijn zoveel dingen in je leven die veranderen zowel voor de mama als de papa als er een kind komt. Geef die vader en jezelf een kans en ga ervoor om samen de eerste maanden of het eerste jaar het allerbeste te geven in functie van de kleine spruit die op komst is.

Hou ons hier aub op de hoogte

RR

Reclame

Arienh
Topic Starter

#4 , 09 sep 2008 14:23

Ondertussen zijn we al meer dan een jaar verder en is er weer veel gebeurd.

Tijdens en na mijn zwangerschap is hij me blijven lastig vallen en stalken (waarvan pv's zijn opgemaakt)...
Na zeven maanden heb ik beslist om hem mijn dochter te laten zien, bij mij thuis...
Toen ze acht maanden werd, zijn wij terug een relatie begonnen (omdat ik dacht dat hij veranderd was).
Hij verbleef hier dikwijls, maar trok zich niets aan van haar, het was zelfs teveel dat hij een greintje aandacht aan haar besteedde want zijn pc was weer belangrijker. Daar is dan ruzie over geweest en veranderde hij weer even.
En weer sprong die relatie af omdat hij op een gegeven moment op de muren begon te slaan en verschillende vuile benamingen naar men hoofd smeet omdat alles niet naar zijn zin gebeurde.
Hij heeft nog steeds geen vaderschapserkenning, nergens bewijzen dat het zijn dochter is buiten enkele foto's die hij met zen gsm genomen heeft (wat dan eigenlijk nog niets bewijst).

Mijn dochter is ondertussen iets meer dan een jaar oud.

Nu begint hij te dreigen met een rechtzaak (de andere rechtzaak over zijn andere dochter is trouwens ook nog steeds bezig) omdat ik mijn dochter volgens hem niet genoeg laat zien, op de tijdstippen die hij wil.

Kan ik ergens het tegenhouden dat hij inderdaad die vaderschapserkenning krijgt?
Kan ik haar door een vriend laten erkennen (die dan wel afstand doet van zijn rechten) en hem daardoor uit haar leven kan bannen?

Beachcomber

#5 , 10 sep 2008 11:18

Wat is de afstamming door erkenning?
De erkenning is een wettelijke bekentenis van vader- of moederschap indien er geen wettelijk vermoeden van afstamming is.
(artikelen 319 en 319bis van het burgerlijk wetboek)

Hoe en waar kan je erkennen?
Wanneer de erkenning niet is vastgelegd in de geboorteakte gebeurt zij door een verklaring voor de ambtenaar van de burgerlijke stand van om het even welke gemeente of stad in België, voor een notaris of voor een Belgisch diplomatiek ambtenaar, die in een erkenningsakte wordt vastgelegd.

Wie kan een kind erkennen?
- een man:
Een man kan een kind erkennen indien het vaderschap niet vaststaat op grond van het wettelijk vermoeden en zelfs indien deze het kind niet heeft verwekt.

Er is echter geen wettelijk vermoeden van vaderschap meer indien het kind geboren wordt meer dan 300 dagen:

de verdwijning van de echgenoot, vastgesteld bij het vonnis van afwezigheidsverklaring
dat de rechter een overeenkomst bekrachtigd heeft van machtiging tot afzonderlijke verblijfplaats
een beschikking van een rechter in kortgeding van machtiging tot afzonderlijke verblijfplaats
de neerlegging van een verzoekschrift voor echtscheiding bij onderlinge toestemming
dat de ouders afzonderlijk ingeschreven zijn in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister en nadien niet meer ingeschreven zijn op hetzelfde adres.

Indien het kind minderjarig en niet ontvoogd is, is de erkenning alleen ontvankelijk mits de ouder ten aanzien waarvan de afstamming vaststaat of, indien de erkenning voor de geboorte van het kind gebeurt, de moeder, vooraf daarin toestemt. De wettelijke vertegenwoordiger moet eveneens toestemmen indien het kind minderjarig is en niet ontvoogd en het geen bekende ouder heeft of de ouder t.o.v. wie de afstamming vaststaat overleden dan wel in de onmogelijkheid is zijn wil te kennen te geven.
Bovendien is de voorafgaande toestemming van het niet ontvoogde kind vereist, indien het de volle leeftijd van twaalf jaar heeft bereikt. Deze toestemming is niet vereist indien het kind onbekwaam is verklaard of zich in een staat van verlengde minderjarigheid bevindt, dan wel indien de rechtbank, op grond van feiten die vastgesteld zijn in een met redenen omkleed proces-verbaal, oordeelt dat het kind geen onderscheidingsvermogen heeft.
Bij gebreke van die toestemmingen dagvaardt degene die het kind wil erkennen de personen waarvan de toestemming vereist is voor de rechtbank van eerste aanleg behalve wanneer de toestemming geweigerd wordt door het meerderjarig of ontvoogde minderjarige kind of de wettelijke vertegenwoordiger. Het verzoek tot instemming wordt verworpen indien de biologische afstamming niet vaststaat. Indien het verzoek een kind betreft dat op tijdstip van de indiening van het verzoek een jaar of ouder is, kan de rechtbank bovendien de erkenning weigeren als ze kennelijk strijdig is met de belangen van het kind.

Arienh
Topic Starter

#6 , 10 sep 2008 23:15

Als ik haar door iemand anders laat erkennen heeft hij dus niks meer te zeggen en kan hij geen vaderschapserkenning dmv een DNA test meer vragen?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 sep 2008 11:10

Art. 330 B.W.
[...]Tenzij het kind bezit van staat heeft ten aanzien van degene die het heeft erkend, kan de erkenning van het vaderschap worden betwist door [...] de man die het vaderschap van het kind opeist.

scorpioen

schattepatatje

#8 , 12 nov 2008 21:39

[quote="Arienh"]Als ik haar door iemand anders laat erkennen heeft hij dus niks meer te zeggen en kan hij geen vaderschapserkenning dmv een DNA test meer vragen

als hij 100% zeker is van zijn vaderschap kan hij naar een advocaat gaan en vragen om erkenning (maar het kind is nu al meer dan 1 jaar zag ik ) hij kon/ kan vragen om een dna waar dan de bevestiging of ontkenning kan worden vastgelegd .. enkel bij dna kan hij bevestiging krijgen en kan het niet ontkent worden dat hij de vader is ..jij kan enkel beroep doen op het feit dat hij een verleden heeft (slechte invloeden)

zelf gaan we morgen naar de rechtbank om een erkenning te verkrijgen voor de dochter van mijn zoon ... daar het meisje lees haar moeder niet wou dat mijn zoon zijn kind erkende bij de geboorte trekken we dat nu voor de rechtbank ... het gevolg zal zijn dat mijn zoon en zijn dochter een dna onderzoek zullen krijgen ...( mijn zoon 20jaar volgende week werd 3 maand geleden de deur gewezen door zijn ex vriending (18 jaar) omdat hij een keer of 2 tegen haar moeder gereageerd heeft en omdat zij hem ervan verdachten hun waarheid van hun dochter te laten uitkomen ...de moeder van het meisje was zelf ook zwanger ooit op haar 17de -18de .. en we hebben een heeeeel sterk vermoeden dat de vader de vader niet is dat is de reden dat mijn zoon buiten moest...

Arienh
Topic Starter

#9 , 14 jun 2011 18:20

En hier zijn we weer eens, mijn dochter is nu bijna vier jaar en hij heeft nog steeds geen stappen ondernomen om vaderschap op zich te nemen... Hij eist wel dat hij haar elke weer mag bezoeken (hij vindt bezoeken naar hier komen om half zes en dan hier zitten en magazines lezen meer dan genoeg ipv zich met haar bezig te houden tot kwart voor acht als ze gaat slapen) maar verder niets... Hij heeft niks af, geen cent, omdat hij vindt dat hij dat alleen hoeft te doen als alles op papier staat.
Ik heb ondertussen een nieuwe vriend, en deze is bij mij ingetrokken sinds december 2010. Hij ziet mijn dochter heel graag en vind het echt wel niet fijn en niet kunnen dat "de verwekker" hier nog steeds wetten komt stellen. Hij wil een gezin vormen zonder inmenging van hem.
Hoe kan ik dit bekomen zonder al te veel miserie van "de verwekker" zijn kant? Ik heb geen geld en geen zin in een rechtzaak en dit baart me toch wat zorgen....

Terug naar “Andere”