hoe dit contract opzeggen?

sloeberken

Re: hoe dit contract opzeggen?

#16 , 04 feb 2016 23:25

Best verstuurt u beide schrijvens dan ook in de derde week van juli dit jaar.
Is dat niet te laat, hoe moet je rekenen als het contract in midden van de maand (15de) aanvangt.
Opzeg 31 december 2016 of 31 januari 2017 of 14 januari 2017 om wettelijk in orde te zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#17 , 05 feb 2016 08:23

Art. 3. Duur van de huurovereenkomst
§ 1.Elke huurovereenkomst bedoeld in artikel 1 wordt geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar. De huurovereenkomst eindigt na het verstrijken van een periode van negen jaar indien ten minste zes maanden vóór de vervaldag door één van beide partijen een opzegging wordt betekend.

Indien binnen deze termijn geen opzegging wordt betekend, wordt de huurovereenkomst telkens onder dezelfde voorwaarden voor een
duur van drie jaar verlengd.

Zoals hierboven opgemerkt is uw volgende 'kans' 15/01/2017. Gelet op de antecendenten en het feit dat uw geheugen niet schitterend lijkt te zijn: niets verbiedt u om NU reeds het aangetekend schrijven in kwestie te verzenden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

KJ86

#18 , 05 feb 2016 18:27

Zoals hierboven opgemerkt is uw volgende 'kans' 15/01/2017. Gelet op de antecendenten en het feit dat uw geheugen niet schitterend lijkt te zijn: niets verbiedt u om NU reeds het aangetekend schrijven in kwestie te verzenden.
Ik heb al redelijk wat huurders opgezegd en dat werd nog nooit goed ontvangen. Ik zou dat uitstellen tot op de laatste moment zodat je de kortst mogelijk periode hebt tussen de opzeg en het einde van het contract.
Ik snap niet waarom zo veel huurders moeilijk doen, de huurder kan in veel gevallen op eender welk tijdstip opzeggen. Ik heb daar nog nooit iemand voor aangevallen. Omgekeerd wel al veel meegemaakt dan krijg je het verwijt van een slechte mens te zijn. Begrijpe wie begrijpen kan.

Reclame

Xenophon

#19 , 05 feb 2016 18:32

Vele mensen zijn niet in staat zich gewoon te beperken tot de overeenkomst en maken van alles een persoonlijke zaak (ok, als verhuurder heb ik nog nooit een stipt betalende huurder die het goed onderhield en niet te veel zeurde opgezegd, ik beken). Net zoals u maak ik er ook geen probleem van indien alles conform de overeenkomst verloopt en men opzegt; waar ik echter zéér lastig van word is van huurders die dan de boel willen heronderhandelen qua te betalen vergoedingen en dat zijn er helaas wel wat.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

oeps
Topic Starter

#20 , 06 feb 2016 20:10

Dank u allemaal, kan ik ergens een modelbrief downloaden? En wat als hij er toch blijft inzitten?

Xenophon

#21 , 06 feb 2016 20:14

Als hij er blijft inzitten nadat u behoorlijk opgezegd hebt en de termijn verstreken is dan gaat u stante pede naar de vrederechter en u vordert schadevergoeding + de uithuiszetting. Een maand later staat hij dan op de keien.

oeps
Topic Starter

#22 , 11 feb 2016 08:23

Bedankt voor jullie info.

Is er ergens een voorbeeldbrief te vinden waarin alles juist instaat zodat ik niet iets verkeerd schrijf? Of gewoon schrijven dat ik het contract wens
te beeindigen zonder enige uitleg erbij?

Contract ging in op 15 januari 2005. De opzeg begint te lopen vanaf wanneer juist?

oeps
Topic Starter

#23 , 16 feb 2016 09:55

Het contract is ingegaan op 17 jan 2005, ik heb hier mijn opzegbrief gemaakt, kan iemand nakijken of de opzegtermijn klopt?

Geachte*,

Bij dit schrijven delen wij u mede dat wij een einde stellen aan onze huurovereenkomst inzake het onroerend goed gelegen te [Adres woning]

Daarom betekenen wij u overeenkomstig artikel 3, § 1 van de wet van 20 februari 1991 een opzegging tegen het einde van het negende jaar (ofwel: tegen het einde van de lopende driejarige periode).

De wettelijke opzeggingstermijn van zes maanden gaat in op 16/07/2016 om te eindigen op 16/01/2017, datum waarop het goed volledig vrij ter beschikking dient te staan.

Wij zullen later met u contact opnemen om de modaliteiten m.b.t. de plaatsbeschrijving bij uittrede en de overhandiging van de sleutels te bespreken.

bosprocureur

#24 , 16 feb 2016 13:24

De eigenaar moet dus zes maand op voorhand opzeggen, waarbij de opzegtermijn begint te lopen vanaf de eerste dag van de volgende maand.

In de praktijk zal de opzeg mijns inziens (moeten) eindigen zes maand later, dus op 31.01.2017.

Terug naar “Huren”