Dit is natuurlijk niet de vraag van T.S.en waarom zou het verboden zijn op een rustdag deel te nemen aan een stakingspicket?
een staking is juridisch gezien geen schorsing van effectieve arbeid, wel schorsing van de arbeidsovereenkomst. Je kan dus perfect staken op een rustdag, gezien je arbeidsovereenkomst dan geschorst wordt, wat een essentieel verschil kan uitmaken.Hoe kan men dan een staker zijn als je op dit ogenblik niet moet werken ??
Je kan geen werk neerleggen, omdat je niet werkt !
U zegt dat een staking juridisch gezien een schorsing van de arbeidsovereenkomst is. Als statutair, hebben wij nooit een contract ondertekent. Geldt die stelling dan ook voor statutairen?een staking is juridisch gezien geen schorsing van effectieve arbeid, wel schorsing van de arbeidsovereenkomst. Je kan dus perfect staken op een rustdag, gezien je arbeidsovereenkomst dan geschorst wordt, wat een essentieel verschil kan uitmaken.
Om eerlijk te zijn lees ik "zodat ik op die manier gebruik kon maken van mijn stakingsrecht" eerder als "zodat ik die twee verlofdagen kan behouden om later op te nemen".Op de laatste 2 stakingsdagen stond ik met een dag recuperatieverlof & een dag rust (CX & RX in het NMBS-jargon). Ik vroeg om mijn vrije dagen te veranderen naar stakingsdagen, zodat ik op die manier gebruik kon maken van mijn stakingsrecht.
En ja, bij de NMBS wordt regelmatig gestaakt, met reden.
Dit is net wat de grootste frustratie is van het treinpersoneel, dus ik begrijp u volledig. De trein MOET een perfect alternatief zijn, maar door het wanbeleid, personeelstekort, ontelbare nutteloze bij-firma's, honderden chefs die elk hun zegje moeten hebben, is het voor het treinpersoneel dagelijks een strijd. Ik wens ook niks liever dan elke dag zonder vertraging te rijden, elke dag duidelijk te weten wat te doen bij ongeval, panne, .... zonder dat ik binnen de minuut 5 tegenstrijdige info-berichten krijg van 5 verschillende diensten, enz.... Ik kan enkel maar zeggen dat het treinpersoneel hun uiterste best doet voor de reizigers, maar wij ook meestal machteloos staan. Da's 1 van de redenen waarom er regelmatig gestaakt wordt. Niet enkel voor onszelf, maar ook voor de reiziger! Nu, inderdaad totaal off-topicEn ja, bij de NMBS wordt regelmatig gestaakt, met reden.![]()
![]()
![]()
Voor de rest ga ik me hier onthouden van elke commentaar. Ik heb lang de trein gebruikt voor woon-werk-verkeer, maar dit is ook al lang verleden tijd... Jammer, want de trein zou een perfect alternatief kunnen zijn, maar was zo onbetrouwbaar geworden dat ik dit niet meer kon verantwoorden naar mijn werkgever toe (niet op tijd op het werk, in extreme gevallen uren en uren te laat, op stakingsdagen geraakte ik er gewoonweg niet), vandaar dat ik op de auto overgeschakeld ben. Maar bon, dit is een beetje off topic (hoewel: de vele stakingsdagen waren één van de redenen waarom ik de NMBS de rug toegekeerd heb, dus op zich toch een beetje on topic).