loden leidingen

giserke

Re: loden leidingen

#16 , 01 feb 2016 11:08

Wie anders?
Het is toch de gemeenschap die opeens moeilijk doet over loden leidingen. De Nederlandse overheid neemt op dat vlak veel beter zijn verantwoordelijkheid en geeft subsidies voor de loden binneninstallatie te vervangen.
De gemeenschap moet toch niet opdraaien omdat een huiseigenaar met leidingen van in het jaar stillekes blijft werken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#17 , 01 feb 2016 11:44

Ik vrees dat ook hier de regelgeving weer dubbelzinnig en voor interpretatie vatbaar is.
Ik lees op http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... drinkwater
Bij klachten over uw drinkwater (geur- of smaakklachten), kunt u uw leidingwater gratis laten controleren door het drinkwaterbedrijf.
Als u geen klachten hebt, moet u voor een controle betalen.
Wat zijn klachten? Dat kan heel rekbaar en subjectief zijn..
Bij twijfel, contact opnemen met:

Vlaamse Milieumaatschappij
Afdeling Operationeel Waterbeheer
Koning Albert II-laan 20 - Bus 16
1000 Brussel
E-mail: info@vmm.be

Ik weet dat de watermaatschappijen verplicht zijn om (willekeurige) steekproeven te doen. Heb zo zelf een paar jaar terug een man van de AWW aan de deur gehad met een flessenrek. Hij vroeg of hij 6 flessen mocht vullen aan onze keukenkraan, en dit voor een analyse. Het resultaat van die analyse kon ook aan ons bezorgd worden. Ons leidingwater bleek van uitstekende kwaliteit :)
Uiteraard gaat het hier niet om een willekeurige steekproef, maar even bellen naar de watermaatschappij is toch niet veel moeite? Anders VMM contacteren. Die zullen zeker kunnen zeggen wat de TS dient te doen, of welke instantie hij moet aanspreken.

giserke

#18 , 01 feb 2016 14:13

Lijkt me niet dubbelzinnig te zijn. teveel aan lood smaak of zie je niet. bij gevolg is controle op eigen kosten.
Als er teveel aan lood zit in het water, is dat voor 99,9% kans te wijten aan je eigen waterleiding.

Chloor, verkleurd water ligt de kans al veel hoger dat het probleem bij de watermaatschappij te vinden valt.
Logisch dan ook dat in dit geval de watermaatschappij bewijst dat de fout niet bij haar ligt.

Reclame

KJ86

#19 , 01 feb 2016 16:32

Als het niet gratis is, zal de opdrachtgever moeten betalen. Als TS wil weten of dat de loodconcentratie te hoog is, zal TS geen andere keuze hebben dan de kosten te dragen.

sloeberken

#20 , 01 feb 2016 16:55

En nadien als het loodgehalte veel te hoog zijn, op verhuurder verhalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis

#21 , 01 feb 2016 17:43

Mogelijk.
Maar daarom is het wel belangrijk om te weten of de hoofdaansluiting nog van lood is (en die zijn er ook nog), want daar is de watermaatschappij verantwoordelijk voor.

@julienlafour
Volgt u dit topic nog?

julienlafour
Topic Starter

#22 , 04 feb 2016 23:34

Ik volg zeker nog, bedankt voor uw advies! Ik neem contact op met de watermaatschappij voor tests.

julienlafour
Topic Starter

#23 , 04 feb 2016 23:34

Het water heeft ook dikwijls een bruine schijn, maar als ik u goed begrijp, kan dat in elk geval niet door lood komen?

roharro
Juridisch actief: Ja

#24 , 04 feb 2016 23:38

Het water heeft ook dikwijls een bruine schijn, maar als ik u goed begrijp, kan dat in elk geval niet door lood komen?
Dat is verroest ijzer. Waarschijnlijk zijn er ook verroeste ijzeren buizen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

giserke

#25 , 05 feb 2016 01:00

Controleer het eens bij de buren. Als het daar normaal is , ligt het aan uw leidingen.

Vermenging regenwater met leidingwater vb, wat ook niet meer mag, maar wat je wel eens kan terug vinden bij oude installaties dat ze regenwaterputten en leidingwater op de zelfde leiding steken enz...
Ook verroeste leidingen enz...

In ieder geval hoog tijd om de leidingen te vernieuwen!
Het heeft geen zin om nog veel kosten te doen in tests en dergelijke. Allemaal geld verloren.

artemis

#26 , 05 feb 2016 11:24

Ik neem contact op met de watermaatschappij voor tests.
Ik ben benieuwd naar het verdere verloop dus hoor graag hoe het afloopt qua eventuele kosten en de gevolgen van de analyse :wink:

sloeberken

#27 , 05 feb 2016 11:39

Je kan via de apotheek een staal binnen geven voor te laten testen. Zo spaar je verplaatsingskosten uit.

artemis

#28 , 05 feb 2016 12:52

Ik weet niet of een dergelijke analyse via de apotheek het beoogde resultaat zou kunnen opleveren (eigenaar laten verplichten om de binnenleidingen te vervangen).

De watermaatschappij zal altijd zelf haar stalen komen afnemen, om er 100% zeker van te zijn dat
-het water van het bewuste adres afkomstig is
- het uit de keukenkraan komt
- het in steriele flessen zit

Mogelijk is de bruinige kleur ook al voldoende om van een 'klacht' te spreken.
Bovendien weten we niets over de hoofdaansluiting.

sloeberken

#29 , 05 feb 2016 14:22

artemis

#30 , 05 feb 2016 17:54

Daar twijfel ik niet aan Sloeberken.
Maar gaan ze een zelf afgenomen en binnengebracht staal wel de correcte procedure vinden? TS is huurder en beoogt hiermee de eigenaar te laten verplichten de loden leidingen te vervangen, en mogelijk de watermaatschappij de aansluiting.

Toen die man van de AWW hier was voor de steekproef mocht ik niet eens zelf de flessen gaan vullen voor hem in de keuken, dat moest fysisch door hemzelf gebeuren.
Het zou zonde zijn als een analyse op deze manier niet geschikt zou blijken wegens twijfel over de correcte staalafname.

Bellen bellen bellen... Naar de watermaatschappij, naar de VMM en het probleem voorleggen. Er zal wel een bepaalde procedure te volgen zijn in een situatie als deze. Mogelijk is een wateranalyse niet eens nodig als de loden leidingen met het blote oog vastgesteld kunnen worden.
Ik heb al zin gehad om zelf te bellen, maar ik ben geen betrokken partij.
Laatst gewijzigd door artemis op 05 feb 2016 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Huren”